Rörelsedtyrt ljus för större lokal
Rörelsedtyrt ljus för större lokal
Hej!
Till en idrottsförenings större föreningslokal skulle det behövas fixas rörelsesensor för belysning som för närvarande står på jämt, även när det inte är någon där.
Efter en snabb titt på t.ex. elbutik.se känner jag mig inte ett dugg upplyst om hur man bäst gör detta.
Kravspec:
* Styra ca 80 armaturer med 2x36W lysrör
* Allt stängs av och sätts på med samma signal
Jag tänker mig en ensam 360º rörelsesensor som täcker hela lokalen om den placeras väl. Till det en timer som nollställs när det är aktivitet registrerad i rörelsesensorn. Timern håller ljuset tänt i x antal minuter efter att ingen rörelse har detekterats och släcks sedan.
Har någon förslag på vilka prylar som lämpligen löser detta och vart de kan köpas? Jag har firma och kan göra inköp på ställen som kräver sådant.
Installationen kommer att utföras av behörig elektriker.
Till en idrottsförenings större föreningslokal skulle det behövas fixas rörelsesensor för belysning som för närvarande står på jämt, även när det inte är någon där.
Efter en snabb titt på t.ex. elbutik.se känner jag mig inte ett dugg upplyst om hur man bäst gör detta.
Kravspec:
* Styra ca 80 armaturer med 2x36W lysrör
* Allt stängs av och sätts på med samma signal
Jag tänker mig en ensam 360º rörelsesensor som täcker hela lokalen om den placeras väl. Till det en timer som nollställs när det är aktivitet registrerad i rörelsesensorn. Timern håller ljuset tänt i x antal minuter efter att ingen rörelse har detekterats och släcks sedan.
Har någon förslag på vilka prylar som lämpligen löser detta och vart de kan köpas? Jag har firma och kan göra inköp på ställen som kräver sådant.
Installationen kommer att utföras av behörig elektriker.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: Rörelsedtyrt ljus för större lokal
Borde finnas på vilken välsorterad elhandel som helst.
Någon form av tidur som rörelsesensorn kopplas till. Tiduret styr en kontaktor som styr strömmen till lysrören.
Då 80 x 72W inte låter som något man styr med en brytare idag så skulle jag tro att det redan finns en kontaktor.
Kanske kan behålla befintliga brytare, sätta impulsfjädrar på dem, så kan man nyttja dem till att släcka istället. (Det kan ju hända att man aktivt vill släcka)
Någon form av tidur som rörelsesensorn kopplas till. Tiduret styr en kontaktor som styr strömmen till lysrören.
Då 80 x 72W inte låter som något man styr med en brytare idag så skulle jag tro att det redan finns en kontaktor.
Kanske kan behålla befintliga brytare, sätta impulsfjädrar på dem, så kan man nyttja dem till att släcka istället. (Det kan ju hända att man aktivt vill släcka)
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Det torde vara fel att hantera all armaturer på en gång!
På "vårt" Filborna Arena, släcks sektioner ner, och efter några minuter där ingen rör sig släck det ner ytterligare.
På "vårt" Filborna Arena, släcks sektioner ner, och efter några minuter där ingen rör sig släck det ner ytterligare.
- prototypen
Ett antal helt vanliga rörelsedetektorer borde täcka in även en stor lokal.
De "vanliga" detektorerna har inbyggd timer.
Vore kanske bra att dela upp belysningen per fas så allt inte blir tvärmörkt om någon skulle sitta still länge.
Protte
De "vanliga" detektorerna har inbyggd timer.
Vore kanske bra att dela upp belysningen per fas så allt inte blir tvärmörkt om någon skulle sitta still länge.
Protte
Steinel High Bay Sensor tillsammans med en kontaktor bör räcka.
Dock känner jag mig tveksam till att en rörelsevakt räcker men beror på hur stor yta den ska täcka upp.
Dock känner jag mig tveksam till att en rörelsevakt räcker men beror på hur stor yta den ska täcka upp.
- Retroperra
- Kontakt:
Hur stor lokal? Hur högt i tak?
Med så många armaturer så ligger de troligtvis över flera trefasgrupper.
Med så många armaturer så ligger de troligtvis över flera trefasgrupper.
Precis som retroperra undrar:
Hur styrs belysningen idag då? Det har du glömt att nämna.
Det är kanske 20 tal strömbrytare?
När man skall förbättra någon, utgår man alltid från nuläget.
Därför måste man veta hur det är nu, annars ingen mening att lämna förslag pga kan då vara tokförslag.
Det finns något som heter närvarodetektor. Kanske vore något?
Hur styrs belysningen idag då? Det har du glömt att nämna.
Det är kanske 20 tal strömbrytare?
När man skall förbättra någon, utgår man alltid från nuläget.
Därför måste man veta hur det är nu, annars ingen mening att lämna förslag pga kan då vara tokförslag.
Det finns något som heter närvarodetektor. Kanske vore något?
Här var det fart!
Tack för tipsen om att ha fler sektioner än en. Det är nog lämpligt vid närmare eftertanke.
Några lampor kommer alltid att vara tända, så bäcksvart blir det aldrig.
Nuvarande installation är ganska lik vad man hittar i en vanlig villa: säkringar jämt fördelade på faser. Ett antal vanliga lysknappar finns utspridda i lokalen. I föregående verksamhet fanns väggar (som är rivna sedan länge) som säkert motiverade en sådan lösning.
Takhöjd är 2,6m (gissar jag. Är iaf högre än 2,4m). Taket är betong. För länge sedan fanns det nog innertak innanför...
Jag har ingen bra uppfattning om ytornas storlek, men höftar 400-500m2
Ska kolla på närvarodetektor.
Tack för tipsen om att ha fler sektioner än en. Det är nog lämpligt vid närmare eftertanke.
Några lampor kommer alltid att vara tända, så bäcksvart blir det aldrig.
Nuvarande installation är ganska lik vad man hittar i en vanlig villa: säkringar jämt fördelade på faser. Ett antal vanliga lysknappar finns utspridda i lokalen. I föregående verksamhet fanns väggar (som är rivna sedan länge) som säkert motiverade en sådan lösning.
Takhöjd är 2,6m (gissar jag. Är iaf högre än 2,4m). Taket är betong. För länge sedan fanns det nog innertak innanför...
Jag har ingen bra uppfattning om ytornas storlek, men höftar 400-500m2
Ska kolla på närvarodetektor.
Närvarodetektor, eller sensor
Philips Lighting Anwesenheitssensor 360Gr Batterie 3,6V LRM1763/00
Hur sådana funkar vet jag ej.
Det finns säkert andra fabrikat också.
Här är en artikel om närvarodetektor i facktidskrift:
http://www.elinstallatoren.se/produkter ... nx-system/
Philips Lighting Anwesenheitssensor 360Gr Batterie 3,6V LRM1763/00
Hur sådana funkar vet jag ej.
Det finns säkert andra fabrikat också.
Här är en artikel om närvarodetektor i facktidskrift:
http://www.elinstallatoren.se/produkter ... nx-system/
-
Ring en elektriker!
Detta är inget du skall eller får ge dig på själv !!!
Men förslag på detekteringstyp.
Beroende på takhöjd och yta så skall man inte stirra sig blind på takmontage.
I gymnastikhallar brukar vi montera dessa på vägg med bollskydd av rent praktiska och servicevänliga själ.
Även så är det ofta lättare att detektera rörelser i det vertikala planet än från ovansidan.
Med tillräckligt lång tid så kan man nöja sig med att detektera de viktigaste ytorna. speciellt om man kör med enbart frånvaro styrning.
Satsa på manuell tändning med frånvarostyrning. varför inte lägga till manuell släckning utifall man vill kunna släcka ner när man tex skall köra en bio kväll eller liknande.
Man kan ha en hand automatik brytare. Men montera denna åtkomlig på ett lämpligt ställe.
Detta är inget du skall eller får ge dig på själv !!!
Men förslag på detekteringstyp.
Beroende på takhöjd och yta så skall man inte stirra sig blind på takmontage.
I gymnastikhallar brukar vi montera dessa på vägg med bollskydd av rent praktiska och servicevänliga själ.
Även så är det ofta lättare att detektera rörelser i det vertikala planet än från ovansidan.
Med tillräckligt lång tid så kan man nöja sig med att detektera de viktigaste ytorna. speciellt om man kör med enbart frånvaro styrning.
Satsa på manuell tändning med frånvarostyrning. varför inte lägga till manuell släckning utifall man vill kunna släcka ner när man tex skall köra en bio kväll eller liknande.
Man kan ha en hand automatik brytare. Men montera denna åtkomlig på ett lämpligt ställe.