Hejsan. Jag ska bygga ett så kallat kylskåpslarm, dvs. en pryl som låter när kylskåpet stått öppet för länge. I schemat används en fotoresistor, men jag har bara lyckats få tag på fotodioder/transistorer. Jag undrar alltså om ni tror det har någon stor inverkan på funktionen. Har hört att fotomotstånd ändrar sig ganska långsamt och att detta kanske var viktigt i konstruktionen... Vill ju inte att den piper så fort man tar sig en nattmacka...
Inkluderar schemat för extra tydlighet:
R1 = fotomotstånd
R2 = 1 kohm
R3 = 10 kohm variabel
R4 = R5 = 1 Mohm
R6 = 10 kohm
R7 = 25 kohm variabel
C1 = 10 mikroF
C2 = 470 nF
C3 = 10 nF
Grindar från en 4093:a Imageshack
"Har hört att fotomotstånd ändrar sig ganska långsamt och att detta kanske var viktigt i konstruktionen... Vill ju inte att den piper så fort man tar sig en nattmacka... "
Riktigt så långsamma är inte fotomotstånd.
Det rör sig bara om millisekunder i skillnad jämfört med fototransistor/fotodiod.
Bra LDR är snabbare än långsamma fototransistorer. Ner till ett par hundra us för de snabbaste. De har en egenhet som både fotodioder och fototransistorer inte har och det är en viss hysteres. Hur mycket beror på typ, ålder, temperatur och vad den har varit med om. Hysteresen tenderar till att minska om man cyklar dem mycket - fråga inte varför för det har jag inte en aning om, men vet att (iaf vissa typer, har inte testat alla direkt..) de har hysteres...