ELFA är fantastiskt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
H.O

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av H.O »

Jag kan inte svära på hur de låg i kartongen så jag VET inte med säkerhet om de legat åt samma håll eller inte. Det är såklart möjligt men faktum kvarstår att två batterier ligger under märkspänning vilket pekar mot att så inte varit fallet. Inget vi vågar lita på som sagt.

Mailade kundtjänst som ser till att nya batterier skickas så fort de verifierat hur de skall packas, förra gången vi köpte kom de i typ en blister pack. Så en halv tumme upp för hur de hanterar problemen - som inte borde finnas där från början.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej det spelar givetvis ingen roll, klar reklamation.

Blister pack, ja helt perfekt, man kan ju undra var det haltade denna gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Med tanke på all skit man får i blisterpack så är det ju märkligt att de här kom i "lösvikt". Jag hatar för övrigt blisterpack även om jag förstår varför det används.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Nu är ELFA segt, skulle lägga till sökord med "Lägg till ytterligare filter", så nu väntar och väntar och väntar sidan och laddar aldrig om, längst ner i webbläsaren står det "Hämtar data från http://www.facebook.com...". Men det är ju ELFAs sida jag vill åt, facebook struntar jag i, varför gör dom så?
(Tänk vad mycket onödig tid det går åt för facebook, världen vore mycket bättre om dom inte fanns)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Dagens hemsidor blir bara sämre och sämre, man tar liksom inte vara på det viktiga utan låter webutvecklare leka som dom vill så att man t.ex får dynamiska länkar som man inte ens behöver trycka på för att det ska dyka upp en massa skräp bara av att man hovrar över dom, avskyr sån dynga!

Problemet tror jag mycket ligger i att projektledare inte har riktig koll på vad som kan göras så webutvecklarna är fria att göra som dom vill, efteråt kan sen inte projektledaren säga nåt för hen fattar ju ingenting ändå, liksom.

Och facebook, ja jag håller med dig att det är rena dyngan och många skulle slippa en massa ångest om dom inte var med för egentligen är det det enda facebook fungerar som, en enda stor ångestgenerator, speciellt om man är ensam och inte alltid spik nykter...

Kombinera det med den extrema ytlighet som råder iform av att det egentligen inte är vänner som gäller utan antalet vänner.

Många av mina facebook-vänner kunde sen inte ens svara på tilltal...

Jag var med i facebook i typ 7år men har sedan ett år tillbaka gått ur, ett av dom bästa beslut jag tagit i hela mitt liv!

MVH/Roger
PS
Nu behöver man bara ha ångest över all dynga man skriver på EF :D

Edit: Justerade språket lite.
Senast redigerad av Spisblinkaren 15 november 2016, 21:33:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Ja det här var dåligt. "Lägg till i kundvagn" blev gråmarkerad när jag loggade in, öppnar man som oinloggad i ny anonym sida så går det bra att lägga till saker. Jag undrar om dom egentligen vill sälja?
De verkar ha frustrerade kunder som specialité, nu med ytterligare frustrationer med hjälp av facebook.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Beställde en del smått och gott i fredags och allt var på lager som jag även dubbelkollade, men vid bekräftelsen sedan så var dock "ett antal artiklar ej i lager" gick tillbaka och kollade 2 ggr extra men jo allt var på lager enligt deras lagersaldo. Var bara en som det var 100 kvar av.

Fick svar från ELFA idag att det var en komponent (inte den som det var 100 av) som var slut och när jag tittar då så ja nu är den slut men inte när jag köpte den. Det är inte första gången detta händer och det börjar bli irriterande.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Bifogade bilder är börjar iofs bli tjatiga men dom är ändå roliga.

Jag beställde alltså 9 poster från ELFA.

Och jag fick hela tre kartonger :)

I en kartong kom 1m kabel, i en annan kom 2 små toroidkärnor, båda i halvstora kartonger men resten kom i en gigantisk kartong :D

Vikten på mina grejer var under ett halvt kilo totalt.

Har ni förresten sett deras nya sätt att lista kondingar på i deras nya katalog?

Finns det överhuvudtaget någon annan än dom som tycker det är bra?

Jag menar, lytar listas nu enbart efter kapacitans, det görs alltså ingen skillnad på spänning längre.

Mycket dåligt!

MVH/Roger
PS
Men man ska inte glömma att jag fick precis allt det jag hade beställt och det kom dagen efter, mycket bra!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 28 november 2016, 17:26:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag menar, lytar listas nu enbart efter kapacitans, det görs alltså ingen skillnad på spänning längre.

Vet inte vad du menar, allt går ju att välja i filtret till vänster?
Borre

Inlägg av Borre »

I katalogen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Just ja det fanns dom som fortfarande använde den, då är det bara att ignorera mitt förra inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

ELFA-katalogen är en elektronikbibel men inte lika mycket som förr, står för lite hjälp-data i den även om man kan förstå att invecklingen driver på fler och fler komponenter som i praktiken ska få plats på samma antal sidor men som sagt, jag är överlycklig över att papperskataloger ändå trycks upp idag, högsta betyg till ELFA!

För att vara lite tjatig så är jag dock mycket besviken över hur logikkretsar listas i den nya kaltalogen, innan fanns arkitekturen med som en liten bild, nu visas bara en bild på en dummy-DIL (psss på nätet) dessutom listas bara en bråkdel av vad dom faktiskt har (bra ändå att det finns fler att få tag i), bedrövligt dåligt.

Slutligen kan jag berätta en liten anektdot om hur jag fick reda på vilken effekt ett Vitrohm 208-8 tålde, jag surfade så mycket jag kunde på nätet men hittade faktiskt inte informationen (jag suger på datorer/internet), vad jag då gjorde i ren protest var att jag slog upp effektmotstånd i min gamla ELFA-katalog från 2008 och där fanns informationen, superbra :)

MVH/Roger
PS
208-8 tål 5W, om jag kommer ihåg rätt.
H.O

Inlägg av H.O »

Beställde ~30 poster på jobbet, en massa småprylar, plintar, gavlar, mellanväggar, överkopplingar, ändstöd osv. ELFAs vana trogen tänkte jag att här blir det nog fel men döm om min förvåning när jag märker att alla dessa småprylar kom. Rätt artiklar och rätt antal bara för att till slut upptäcka att de levererat fel storlek av en 2m lång kabelkanal....

Även Digikey och Mouser har levererat den närmaste veckan, båda något mindre ordrar än ELFA men där har allt varit korrekt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Familjen Jensen. RIP
H.O

Inlägg av H.O »

Skickade ett mail till ELFA angående den felleverade kabelkanalen:
Order enligt ovan, pos 30, Art.Nr 300-62-521 skall vara slitsad kabelkanal 60x60mm men jag har fått en som är 80x60mm (sannolikt 300-62-524).
Vänligen skicka rätt artikel omgående.
Tack.
Fick följande svar:
Vi har nu kontrollerat vårt lager och vi ska ha rätt artikel där, skickar den omgående till er.
Ni behöver inte skicka tillbaka den felaktiga.
Och idag kom ersättaren - som FORTFARANDE inte är rätt utan exakt samma artikel som tidigare :doh:

Det är ju helt otroligt :evil:
Skriv svar