(En till tråd om) Kretskortsframkallning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

fotokemisk är en bättre förklarning. Det finns även analoga elektroniska kameror. Tex VHS.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm kanhända att jag belyste nån extra halv minut för att vara "säker" Jag har etsat förut och då blev det perfekt.. När man framkallar så försvinner det ju massa lila smörja. Skall allt bort då eller gör det inget om det hänger kvar? Jag trodde inte det var så allvarligt att belysa för länge.. hmm
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

danei: Så sant (fast de tar väl iofs inga "kort" vad jag vet, VHSstandarden bygger ju på en sekvens stillbilder som bildar en film... men visst, jag var lite oklar, analog stillbildskamera vore nog mer rätt (fast det finns säkert kryphål även här))

Fritzell: belysa förlänge brukar inte vara ngt problem, iaf inte enstaka minut, det osm kan hända är att det inte blir skarpt i kanterna av banorna, och om man har en film som inte är helt svärtad riskerar man att "banorna" blir framkallade och således blir "håliga" när man etsar
Det låter som du framkallat för länge tycker jag.
mac

Inlägg av mac »

Eftersom all fotoresist löses upp vid framkallningen borde det rent logiskt vara något av dessa fel:

*För lång exponeringstid
*För stark framkallare
*För dålig svärta på förlagan (osannolikt om du använder laserskrivare)
*För lång framkallningstid
*Kortet utsätts för mycket UV-ljus mellan exponering och framkallning eller under framkallningen (solljus eller lysrör)

Förmodligen är det något av de två första.

Exponeringstiden måste provas ut systematiskt för bästa resultat. Ett bra sätt att göra det är att belysa några små kretskortsbitar 1min, 2min, osv. med halva ytan "blockerad" och sedan framkalla dem.

Det andra problemet kommer man, som nämnts tidigare, bäst undan genom att använda framkallare i "portionsförpackning" Då behöver man inte oroa sig för koncentrationen på framkallaren.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Xyzzy skrev: Fritzell: belysa förlänge brukar inte vara ngt problem, iaf inte enstaka minut, det osm kan hända är att det inte blir skarpt i kanterna av banorna, och om man har en film som inte är helt svärtad riskerar man att "banorna" blir framkallade och således blir "håliga" när man etsar
Det låter som du framkallat för länge tycker jag.
OK ska tänka på det vid nästa etsning. Tack för hjälpen! Det är lite expriment det där med etsning! Det kräver många etsningar innan man får in handlaget.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

np, låter bra det.
mac gav ett bra tips (små bitar som du får labba fram lämpliga tider och lösningar)
-Lycka till
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har råkat belysa ett kort i 20 minuter för länge, och när jag stoppade ner kortet i framkallaren försvann nästan allt på mindre än 1 sekund :) Men det var fortfarande tillräckligt mycket kvar för att det skulle gå bra att etsa. Kan tillägga att jag alltid använder min färdigblandade KALLA framkallningsvätska.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Och "KALLA" betyder då rumstemperatur eller?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tack Xyzzy :) Jag ska etsa troligtvis på Onsdag igen och då återkommer jag nog med hur det gick då. :)

Karlstedt: Jag skulle nog tro att han menar rumstemperatur.
Lallas

Inlägg av Lallas »

Jag känner mig tvingad att dela med mig om mina erfarenheter när det gäller framkallning/etsning, och hoppas det kan hjälpa någon. Tar det steg för steg :)

Skriver ut EN sida OH-film i laserskrivaren. Om det inte svärtat på något ställe brukar jag ta en spritpenna och fylla i. Oftast är det stora svarta ytor som problemet kan uppstår i.

Lägger filmen på kretskortet med "skrivsidan" mot kortet. Vill gärna tro att det blir knivskarpa linjer då ;) Lägger sen en glaskiva ovanpå, ev med lite tryck. OH-filmen kan bli lite "bubblig" av värmen från lasern.

Belyser 3-4 minuter med ett avstånd av ca 25 cm med en 250W UV-lampa. Man kan sen ganska klart se dom belysta ytorna som är lite mörkare. Har man lampan för nära, eller belyser längre, kan värmen från lampan göra att kol från filmen sätter sig på kortet. Går dock att ta bort senare.

Lägger kortet i rumstempererad (flaskan står i ett rum helt enkelt :) ) FR20 framkallningsvätska och rör runt lite försiktigt. Man kan då se mörkbruna "strimmor" komma från kortet och färga vätskan.

Sen kokar jag lagom mängd vatten som jag sen blandar med en lika lagom mängd etspulver.

Sen vevar man runt tills man är trött i armen och då ska det vara klart :D Etsningsvätskan verkar blir lite grön när den bli mättad.

Om man vill kan man sen tvätta kortet med aceton, så försvinner all gammal fotoresist.

Jag använder "standardkomponenter" som finns både på ELFA och Kjell&Co UTOM när det gäller mönsterkorten. Har fan aldrig lyckats bra med ett fotoresistkort från Kjell. Jag tycker dom blir på tog för suddiga (dvs oanvändbara), plus att kopparn har släppt vid ett par tillfälle (det senare kan dock bero på handhavandefel hos användaren ;) ).

Etspulver http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?89409
FR20 http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?89405
Lampa http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?89434

Så gör jag iaf, och det funkar för mig!

/L
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skulle man inte kunna lägga upp en tråd som är låst för inlägg men man kan lägga in instruktionen liknade dena? Det är fint att ha det lätt tillgängligt även i framtiden.
Användarvisningsbild
Perrx
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Nu har jag äntligen lyckats!!!
Som Lallas skrev blir "Kjell korten" suddiga men elfa kort funkar perfa för mig nu.

1min i uv-lådan och sen ner i en rumstempererad kaustiksodalösning (15ml/liter) och så tar det kanske 3-5min så är kortet perfa! :D

Ja, klistra en tråd med hur man gör kretskort skulle ju inte vara fel!

Tack för all hjälp!!!!
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Perrx> 3-5min är alldeles för lång tid i framkallaren.
Ett bra belyst kort skall framkallas på ca 30sec.

Belys du lite längre nästa gång så skall du nog se att det blir snabbare framkallning.

Ju snabbare framkallning, ju bättre skärpa på banorna.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag belyser i 11min, med då använder jag laserutskrift på papper.
Lallas

Inlägg av Lallas »

Om nu någon fann min beskrivning hjälpsam, kan jag försöka ta lite pedagogiska bilder nästa gång jag etsar. Är dock förvisad till kopplingsdäcket i min strävan efter styrkort till CNC-fräsen :lol:

Eller så kan nån annan göra det.. gissar att vissa etsar nästan varje kväll :twisted:
Skriv svar