Jag behöver känna av när en bil ställer sig och befinner på en viss plats mot en vägg. Sensorn/sensorerna behöver monteras på samma vägg, ca 2-3 meter upp. Det fungerar inte med en rörelsesensor. Systemet måste kunna vara aktivt så länge bilen är på plats.
Samtidigt får det inte reagera på personer som går eller befinner sig på platsen. Jag tänker därför att jag behöver mäta på 2 punkter, för att kunna känna av att det är en bil eller annat stort föremål. För att styra det hela verkar arduino var enkelt och bra.
Någon som har tips på lämplig och billig sensor som passar för ändamålet och för utomhusbruk?
Ultraljudsensor för parkeringsövervakning
Re: Ultraljudsensor för parkeringsövervakning
Jag använder en JSN-SR04T i ett försök att mäta snödjup men det går lite sådär, det blir stora variationer i mätningen när det fortfarande är barmark.
Sensorn i sig ser utomhusvänlig ut, men jag har bara haft min ute i några månader.
Inte temperaturkompenserat mätningarna men det är för stora variationer för det. Mäter från 240 cm höjd ner mot marken, medianvärde av 900 mätningar per inrapporterat värde till thingspeak som ordnar en graf.
Sensorn i sig ser utomhusvänlig ut, men jag har bara haft min ute i några månader.
Inte temperaturkompenserat mätningarna men det är för stora variationer för det. Mäter från 240 cm höjd ner mot marken, medianvärde av 900 mätningar per inrapporterat värde till thingspeak som ordnar en graf.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.