Har tyvär varit lite upptagen i eftermiddag så inte läst svaren förens nu.
Tackar för alla svar och funderingar hittils!
Att batteriet inte är det bästa vet jag redan, hon fick det trots allt av mig efter att jag "dödat" det med allt för många djupurladdningar (glömma dimljus / spela med stereon)
Men tyvär har jag dödat
mitt nuvarande batteri ännu hårdare (hittade det med en vilospänning på hela 4.48V!! häromdagen), men efter laddning av detta och återmontage i min bil så dippar det ändå inte som sambons bil gör (det klarar galant av att starta bilen varje dag, men det tappar sin laddning kraftigt ifall det får stå över tex en helg)
Off-Topic (Måste ändå säga att jag är ganska imponerad av biltemas AGM, för jag är sjukt dålig på att "vara snäll" vid det och ändå så konkar de på långt längre än vanliga. Och efter att jag hade laddat upp det igen efter dessa 4.48V så provade vi det med en batteritestare (en sån där belastare med glödtråd) och resultatet va bättre än när vi testade på ett av hans riktiga batterier!)
Så därför tror jag inte att det är batteriet.
Och som sagt så märks det i hela bilen när dippen inträffar, idag så pass att det började störa tomgången! (men inte alltid!)
Det är svårt att ta screenshot på torque när man kör, men la upp en varväknare tillsammans och tog en ny bild tidigare i eftermiddags, ser inte ut som att tomgången dippar under 800rpm?
Men när jag gjorde denna mätning idag så inser jag ju att något är riktigt galet, för dessa klippiga bergen i mätningen beror på bilstereon, och hon har inte särskillt stor poplåda i bagaget gämnfört med mig, spänningen borde inte variera så pass pga basen...
Men då är min gissning rätt? dags att se över generatorn?