Märklig dipp i generatorns laddning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Xoffis
Kontakt:

Märklig dipp i generatorns laddning.

Inlägg av Xoffis »

Min sambos bil beter sig lite märkligt med laddningen, jag brukar ha bra koll på bil-el men detta konfunderar mig...

Ligger man och kör laddar den normalt runt 13.5.

Men när man trycker ner kopplingen och låter den falla till tomgång dippar spänningen i bilen kraftig under 1-2sekund, sedan stiger den till över 13V igen (trots att man ligger kvar på tomgång)

Denna dipp är till långt under batteriets vilospänning (har sett till ner under 11V :shock: ), ungefär som om generatorn blir en förbrukare under denna stund...

En logg från torque:

Bild

Spänningsfallet märks i hela bilen så det är inte bara ett spänningsfall till OBD uttaget (strålkastare/kupefläkt osv dippar)

Men som sagt, bilen laddar normalt under konstanta varvtal, ingen laddningslampa lyser osv (tror inte den lyser under dippen häller)...

Bilen i fråga är en Volvo S70 2.5T -98 med såvitt jag vet standard generator (100A har jag för mig)
Jag kör själv en Volvo V70 T5 -97 och den beter sig inte så, så normalt är det iaf inte =)

Vad kan vara fel? :)
Bjaellerud

Re: Märklig dipp i generatorns laddning.

Inlägg av Bjaellerud »

Jag har en likadan bil och phenomenet finns inte i den.
På fruns bil, En S80, 2001 verkar det finnas något som liknar det du berättar om.
I vissa fall får jag intrycket att då spänningsdippet sker, kan bilens CPU bli konstig och det blir falsklarm som kan återställas genom Norsk reset.

Skillnaden är att i S80 finns batteriet bak med långa sladdar fram.
Dock det borde knappat finnas någon strömförbrukning som kan lata ner batteriet så mycket om generatorn skulle sluta ladda under den här dippen.

Byte av batteri gjorde saken bättre men phenomnet finns kvar på S80:in.

Så jag ser med spänning fram emot eventuella svar och lösningar.

Roy
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Har dålig koll på vad Torque är för något men misstänker att det är någon form av interface emot ODBII.

Frågan är om det är ett rättvisande värde du ser. Att ladda batteriet med 13,6V är lite, normalt på en bil är ca 14-14,5V. 13,6 är vad man brukar ha i kontinuerlig underhållsladdning och laddar man inte ett startbatteri hårdare kommer det laddas ur med tiden.

Har du mätt spänningen med en rättvisande voltmeter på batteriet?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag skulle nog också säga samma sak. Om än att det är konstigt med dippen som du säger.
Mäta med ett scope och se hur det faktiskt ser ut är kanske inte fel. Torque tycker jag personligen är lite slött ibland och ger konstiga saker på real-datan. (Kör med det själv och bra annars)
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Observera att Xsoffis skrev att spänningsdippet märks i "hela bilen".
Dvs lyse instrument allt går en kort stund ner i ljudstyrka, vilket visar att den spännings som uppmätts är ungefär verklig.

Samma sak på min frus S80, ibland vid släppt gas, nedgång till tomgång dippar spänningen som han beskriver.
Hjälper ej med ett batteri som är nyladdat.

Och i S80 håller batteriet laddning hela tiden. Men dippen var värre före byte av batteri.

Roy
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag håller med angående laddningsspänningen. Det är en volt för lite.
Kan det vara så mycket som en volts spänningsfall fram till uttaget?
Mät direkt på batteriet.
Kanske är regulatorn som är dålig och knasar med spänningen till fältlindningen.
Dock är ju en sådan inte billig. Bosch original drygt 700 spänn...
Biltema 299kr.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Med strömtång borde man kunna pröva sig fram till vad som belastar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om tomgången dippar under 800 rpm så slutar generatorn i stort sett att ladda - det är väldigt skarp knä om det laddar med överskott (mer än förbrukning drar) eller inte just kring 800 rpm.

biltillverkarna brukar ha så att det räcker till förväntad normalförbrukning plus kanske 10-15 ampere i laddning och ca 1/3 - 1/2-del av generatorns max-effekt vid tomgång @ 800 rpm - det är därför generatorerna är på +100 ampere idag för att orka med all strömslukade elektronik när motorn går på tomgång.

Kolla om dippen är varvtalsberoende och låg spänning vid tex. 700 rpm kan indikera att ditt batteri är inte speciellt kry och har svårt att lämna ifrån sig ström när generatorn knappt laddar längre.

Kolla också med en hyfsad multimeter med mätpinnarna direkt på blypolerna direkt på batteriet (inte på metallen på kabelskorna i första skedet - senare kan du kolla om det är spänningsfall mellan kabelskors metall och blypolen och det kanske behöver rengöras där) hur dess värden stämmer med använda applikation.

multimeter - även tämligen billig sådan är mer noggrann än de flesta typer av internmätningar i utrustning där man inte bryr sig om att kalibrera så noga.
svanted

Inlägg av svanted »

vad är spänningen på bitteriet med motorn avslagen med samma förbrukare påslagna?
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Har tyvär varit lite upptagen i eftermiddag så inte läst svaren förens nu.

Tackar för alla svar och funderingar hittils!

Att batteriet inte är det bästa vet jag redan, hon fick det trots allt av mig efter att jag "dödat" det med allt för många djupurladdningar (glömma dimljus / spela med stereon)

Men tyvär har jag dödat mitt nuvarande batteri ännu hårdare (hittade det med en vilospänning på hela 4.48V!! häromdagen), men efter laddning av detta och återmontage i min bil så dippar det ändå inte som sambons bil gör (det klarar galant av att starta bilen varje dag, men det tappar sin laddning kraftigt ifall det får stå över tex en helg)

Off-Topic (Måste ändå säga att jag är ganska imponerad av biltemas AGM, för jag är sjukt dålig på att "vara snäll" vid det och ändå så konkar de på långt längre än vanliga. Och efter att jag hade laddat upp det igen efter dessa 4.48V så provade vi det med en batteritestare (en sån där belastare med glödtråd) och resultatet va bättre än när vi testade på ett av hans riktiga batterier!)

Så därför tror jag inte att det är batteriet.

Och som sagt så märks det i hela bilen när dippen inträffar, idag så pass att det började störa tomgången! (men inte alltid!)

Det är svårt att ta screenshot på torque när man kör, men la upp en varväknare tillsammans och tog en ny bild tidigare i eftermiddags, ser inte ut som att tomgången dippar under 800rpm?

Bild

Men när jag gjorde denna mätning idag så inser jag ju att något är riktigt galet, för dessa klippiga bergen i mätningen beror på bilstereon, och hon har inte särskillt stor poplåda i bagaget gämnfört med mig, spänningen borde inte variera så pass pga basen...

Men då är min gissning rätt? dags att se över generatorn?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om batteriet är kass, börja med att byta det innan du felsöker generatorn...

Biltema batteri är en chansning.
Ibland är dom vettiga och ibland har dom produktionsproblem.
När jag mätte 10 av deras silver kalcium batterier var det inte ett enda som nådde upp till spec.

Kan rekommendera batterilagret.se. du får ett Varta/Banner till samma pris som Biltema.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ingen större ide i att spekulera över vad som är fel om batteriet är dåligt. Då blir det inte bra hur man än gör.
gkar

Inlägg av gkar »

Många moderna bilar stänger av laddningen när man släpper på gasen eller accelererar för att spara bränsle och ge all effekt till hjulen.
Bromsar du, laddar bilen så mycket den kan. Den energin är gratis.
Skulle spänningen ändå sjunka under en viss nivå kommer den att ladda trots att du accelererar.

Detta gör att det inte beter sig som det brukade göra.
Detta i kombination med dåligt batteri kan jag tänka mig ger dessa egenheter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tolkar kurvorna som så att batteriet är slut, det är ju normalt att laddningen slås till och från med jämna mellanrum, det är ju så laddningsregulatorn fungerar.
Om batteriet är slut, så dyker spänningen direkt (samma om polskor mm är dåliga).
Mät spänningsfallet mellan generator och polskor, samt generator och batteripolerna, samt mät spänningsfallet mellan minuspolen och en tung jord, exempelvis motorblock och kaross.
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

@mrfrenzy

kikade lite på batterilagret men hittade inget AGM 70Ah för under 2195, nära 700:- dyrare än för biltemas? och då jag verkligen är duktig på att just glömma dimljus osv så är det verkligen ingen mening för mig att köpa ett kvalitetsbatteri, min behandling dödar vilket batteri som hälst =(

@gimbal & TomasL

Anledningen till att mitt kassa batteri sitter i den bilen va just problemet med dessa dippar, jag gissade på batteriet och bytte det till mitt med exakt samma resultat, så det va nog aldrig fel på det gamla..

@gkar

Volvo s/v70 av dessa årsmodeller har inga sådana finesser, det är gammal hederlig laddning på dessa, men tack för tipset!

@Bjaellerud

Pratade med en polare idag som kör en V70 -02, han sa att det va liknande symptom på hanns!

Och tro det eller ej så är det billigare för mig att just felsöka / byta generator än batteri, generatorer till dessa bilar har jag på lager! (batterier dock håller sällan länge) ;) (men jag trodde att det kanske fanns någon historia / teori om varför den gör så, jag har aldrig varit med om det tidigare trotts att jag har kört med både dåliga generatorer och batterier i blandade konfigurationer...
Skriv svar