Senaste misslyckade reparationsförsöket
Senaste misslyckade reparationsförsöket
- En HP 8500 All-in-One, svårt att laga skrivare när nya kostar så lite. Synd, jag la ner mycket tid på den.
Surt när det kunde vart en reklamation, om ägaren hade lämnat in den i tid.
- En dyr HP platta/mini-LapTop.
Fick gå till skroten, då båda batterierna var slut och både touch och display var spräckta.
Kan inte laga allt det, bara för att kanske få veta att något mer är paj.
Surt när det kunde vart en reklamation, om ägaren hade lämnat in den i tid.
- En dyr HP platta/mini-LapTop.
Fick gå till skroten, då båda batterierna var slut och både touch och display var spräckta.
Kan inte laga allt det, bara för att kanske få veta att något mer är paj.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Senaste misslyckade reparationsförsöket
Kul och ärlig rubrik!
Om, och när, man gör misslyckade reparationer,
och det gör man,
då finns det kul motorer och knappar och dioder som kan ta vara på.
Så blir det både glädje och lycka när det sket sig!
Jag har särskilda lådor för slikt!
Om, och när, man gör misslyckade reparationer,
och det gör man,
då finns det kul motorer och knappar och dioder som kan ta vara på.
Så blir det både glädje och lycka när det sket sig!
Jag har särskilda lådor för slikt!
Re: Senaste misslyckade reparationsförsöket
Jag skulle byta en CIA (8520) på ett A4000-moderkort som fungerade förutom floppykontrollern, en operation jag gjort flera gånger innan på andra moderkort utan problem.
Det är alltså en ytmonterad PLCC44, lödde loss den, råkade ut för ett tracelift, lagade det med en virtråd, lödde dit en sockel, tryckte dit en helt ny 8520 och.. maskinen är helt död.
Jag blir så less, jag kollade efter lödbryggor och avbrott utan att hitta något, orkade inte felsöka mer, men det går säkert att få igång den.. om jag lägger ännu mera tid
Det är alltså en ytmonterad PLCC44, lödde loss den, råkade ut för ett tracelift, lagade det med en virtråd, lödde dit en sockel, tryckte dit en helt ny 8520 och.. maskinen är helt död.
Jag blir så less, jag kollade efter lödbryggor och avbrott utan att hitta något, orkade inte felsöka mer, men det går säkert att få igång den.. om jag lägger ännu mera tid

Re: Senaste misslyckade reparationsförsöket
Rolig tråd
Senaste misslyckade försöket för mig var en ultraljuds tvätt som jag har fått av firman.
Det är en enkel analog sak utan någon uC eller någon logik i sig, bort med kondningarna, ena mätte alldeles för lågt så jag beställde nya kondingar till hela kortet.
Mätte även upp trissorna som var OK, passade även på att smälta om alla lödpunkter när jag ändå var där.
Några veckor senare så kom det leverans från Kina med nya kondningar, snabbt som attans så lödades dom dit, kort montetades i chassit och sladden kopplades in.
TVÄRDÖDT!!
Så ingen skillnad!
Skiten åker i skrotlådan nu, inte värt att byta elementena då det kostar mer än vad apparaten är värd.

Senaste misslyckade försöket för mig var en ultraljuds tvätt som jag har fått av firman.
Det är en enkel analog sak utan någon uC eller någon logik i sig, bort med kondningarna, ena mätte alldeles för lågt så jag beställde nya kondingar till hela kortet.
Mätte även upp trissorna som var OK, passade även på att smälta om alla lödpunkter när jag ändå var där.
Några veckor senare så kom det leverans från Kina med nya kondningar, snabbt som attans så lödades dom dit, kort montetades i chassit och sladden kopplades in.
TVÄRDÖDT!!
Så ingen skillnad!
Skiten åker i skrotlådan nu, inte värt att byta elementena då det kostar mer än vad apparaten är värd.
Re: Senaste misslyckade reparationsförsöket
Min far myntade ett uttryck: "Laga sönder". Passande ibland 

Re: Senaste misslyckade reparationsförsöket
Ja, trace/Padlift hör ibland till "lagar sönder", otroligt irriterande om man vet att man var på pad'en för länge.
Men den senaste gången jag hade tracelift var det inte så, det måste vart något olämpligt klister mellan kopparen och plasten på en "Power Bank" som en kompis hade.
Den laddades, men laddade inte.
Jag såg inga skruvhål, försökte bända och bryta men skalet visade inga tendenser till klackar o.dyl.
Så jag gick på den med kniv, nähä trögt som bara den, fil då, då när jag filade luktade det ABS, bra då kan jag 3D-printa ihop den på något sätt senare.
Jag hade filat tillräckligt(så jag visste att gaveln kunde tas bort), visades sig att den var limmad, i botten som inte var öppen, suck. Bara att börja fila i andra änden...
Medans jag filade upp den, såg jag att lysdioderna började lysa då och då, aha glapp tänkte jag glatt.
Kunde sen bryta upp "locket", ja två fastlimmade plastbitar.
Två kort, ett "display" och ett "moderkort". Lödde bort batteriet, och kollade, allt såg OK ut. Antecknade alla IC-betäckningar och lödde om alla som kunde misstänkas.
Inte ett blink hur jag än bröt i korten... en grå komponent såg skum ut, som en exploderad kondensator på något sätt?
Kollade upp vad det var på nätet, en vibrationsströmbrytare(typ tilt), varför har man en sån i en Power Bank?
Kollade med den kortslutan och bortkoppplad, ingenting.
Sen lyckade jag lyfta två padar utan att värma speciellt, så kopparklistret måste vart en olämplig sort.
Nä, den kostar säkert 99kr ny, så nu får det vara.
Men den senaste gången jag hade tracelift var det inte så, det måste vart något olämpligt klister mellan kopparen och plasten på en "Power Bank" som en kompis hade.
Den laddades, men laddade inte.
Jag såg inga skruvhål, försökte bända och bryta men skalet visade inga tendenser till klackar o.dyl.
Så jag gick på den med kniv, nähä trögt som bara den, fil då, då när jag filade luktade det ABS, bra då kan jag 3D-printa ihop den på något sätt senare.
Jag hade filat tillräckligt(så jag visste att gaveln kunde tas bort), visades sig att den var limmad, i botten som inte var öppen, suck. Bara att börja fila i andra änden...
Medans jag filade upp den, såg jag att lysdioderna började lysa då och då, aha glapp tänkte jag glatt.
Kunde sen bryta upp "locket", ja två fastlimmade plastbitar.
Två kort, ett "display" och ett "moderkort". Lödde bort batteriet, och kollade, allt såg OK ut. Antecknade alla IC-betäckningar och lödde om alla som kunde misstänkas.
Inte ett blink hur jag än bröt i korten... en grå komponent såg skum ut, som en exploderad kondensator på något sätt?
Kollade upp vad det var på nätet, en vibrationsströmbrytare(typ tilt), varför har man en sån i en Power Bank?
Kollade med den kortslutan och bortkoppplad, ingenting.
Sen lyckade jag lyfta två padar utan att värma speciellt, så kopparklistret måste vart en olämplig sort.
Nä, den kostar säkert 99kr ny, så nu får det vara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste misslyckade reparationsförsöket
De där powerbank'sen måste man skaka för att den ska vakna och då snabbt koppla in det man ska ladda innan den hinner somna igen. Sen när den märker att en last är ansluten så fortsätter den att vara igång. Man ser också batteristatusen med de fyra lysdioderna när man har skakat den.
Re: Senaste misslyckade reparationsförsöket
Går det se vad det är för tillverkare på batteriet - man ser att något är skrivet på batteriet men inte vad - är det samsung-batterier ??
har ett par sådan själv hemma men tycker att batterierna i dem verkar åldra fortare än förväntat och packet tappar i kapacitet vid högströmsladdning.
har ett par sådan själv hemma men tycker att batterierna i dem verkar åldra fortare än förväntat och packet tappar i kapacitet vid högströmsladdning.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 35088
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Senaste misslyckade reparationsförsöket
Inte senaste, men definitivt misslyckat och med batterianknytning.
För några år sedan köpte jag en "billig" skruvdragare på TOOLS - en Ferax. Jag har sett något mycket liknande ... fel! något OERHÖRT MYCKET liknande på AliExpress senare.
Noterade att batteripacket plötsligt inte tog laddning eller tillräcklig, och köpte nya batterier för att byta ut de gamla. Det gick sådär ....
När allt var nästan hoplött noterade jag att jag inte kunde få ihop allt och packa ner det i höljet igen. Köpte en ny batteripack (en eller ett??) för mer än vad skruvdragaren kostade från början och noterade att jag kunde ju fått en bra Milwaukee-dragare för de pengarna.
Ofta brukar icke-fungerande DIY-projekt genomgå en rebuild; alltsp scrappa allt jag gjort och gör om, gör nytt.
För några år sedan köpte jag en "billig" skruvdragare på TOOLS - en Ferax. Jag har sett något mycket liknande ... fel! något OERHÖRT MYCKET liknande på AliExpress senare.
Noterade att batteripacket plötsligt inte tog laddning eller tillräcklig, och köpte nya batterier för att byta ut de gamla. Det gick sådär ....

Ofta brukar icke-fungerande DIY-projekt genomgå en rebuild; alltsp scrappa allt jag gjort och gör om, gör nytt.
Re: Senaste misslyckade reparationsförsöket
Som Lasp säger finns det ofta något att spara, i det här fallet blev det just batteriet.
På batteriet står det
LGABC21865
231H196AB
Ett LG kanske?
På batteriet står det
LGABC21865
231H196AB
Ett LG kanske?
Re: Senaste misslyckade reparationsförsöket
Jo LG är det nog
om man slår på batteriet så är discharge current 0.2-0.5 C - dvs. max 1.4 ampere
med andra ord är batteriet fel i applikationen då när den ger 2 ampere 5 Volt så drar den en bit över 3 ampere från batteriet...
det förklarar varför den kroknar med tiden...
om man slår på batteriet så är discharge current 0.2-0.5 C - dvs. max 1.4 ampere
med andra ord är batteriet fel i applikationen då när den ger 2 ampere 5 Volt så drar den en bit över 3 ampere från batteriet...
det förklarar varför den kroknar med tiden...
Re: Senaste misslyckade reparationsförsöket
Försökte patcha förbi tändningslåset på S80n som misstänktes glappa i startmotorläget.
Slutade med en utlöst startspärr, som återställdes, men sen var det inget liv från starten längre..
Tills jag tittade i motorutrymmet och konstaterade att sladden till startmotorn fortfarande var urkopplad...
Min stora "lastbilshjälpstart" slutade ge ström halvvägs också...
Men tillslut gick startmotorn runt tillräckligt många varv för att faktiskt starta motorn
(Och man kan konstatera att det är starter/batteriet och inte tändningslåset som är kasst)
(Min CTEC hade legat på batteriet hela natten)
(Den startade snällt utanför Mekonomen där jag beställde en ny startmotor(och batteri), den gamla tycker nog bara inte om kyla...)
Slutade med en utlöst startspärr, som återställdes, men sen var det inget liv från starten längre..
Tills jag tittade i motorutrymmet och konstaterade att sladden till startmotorn fortfarande var urkopplad...
Min stora "lastbilshjälpstart" slutade ge ström halvvägs också...
Men tillslut gick startmotorn runt tillräckligt många varv för att faktiskt starta motorn
(Och man kan konstatera att det är starter/batteriet och inte tändningslåset som är kasst)
(Min CTEC hade legat på batteriet hela natten)
(Den startade snällt utanför Mekonomen där jag beställde en ny startmotor(och batteri), den gamla tycker nog bara inte om kyla...)
- anders_bzn
- Inlägg: 5785
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Senaste misslyckade reparationsförsöket
Den här tråden manar till lite självdistans. Alla gör vi misstag, här är mitt:
Jag spräckte skärmen på min Sony Xperia Z2, beställde en ny skärm och ett nytt bakstycke från Kina. Pillade isär telefonen och bytte skärmen. När jag skulle ha tillbaks bakstycket såg jag att det nya inte hade någon integrerad antenn, skumt. Så jag fick ta det gamla bakstycket. Satte ihop telefonen men skärmen var kolsvart. Svor åt kinesen som sålt mig en trasig skärm, sen hamnade resterna i en hög i verkstan. I bitar. Funderade på att slänga den, den har ändå stått där och hånflinat åt mig sedan i somras. Men idag upptäckte jag var felet troligen är, jag hade ingen Z2:a utan en Z3:a och skulle nog köpt en skärm till en Z3:a. Detta upptäckte jag när jag letade efter något helt annat i min orderhistorik hos Dustin. Doh.
Jag spräckte skärmen på min Sony Xperia Z2, beställde en ny skärm och ett nytt bakstycke från Kina. Pillade isär telefonen och bytte skärmen. När jag skulle ha tillbaks bakstycket såg jag att det nya inte hade någon integrerad antenn, skumt. Så jag fick ta det gamla bakstycket. Satte ihop telefonen men skärmen var kolsvart. Svor åt kinesen som sålt mig en trasig skärm, sen hamnade resterna i en hög i verkstan. I bitar. Funderade på att slänga den, den har ändå stått där och hånflinat åt mig sedan i somras. Men idag upptäckte jag var felet troligen är, jag hade ingen Z2:a utan en Z3:a och skulle nog köpt en skärm till en Z3:a. Detta upptäckte jag när jag letade efter något helt annat i min orderhistorik hos Dustin. Doh.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 1 september 2008, 00:22:39
- Ort: Täby
- Kontakt:
Re: Senaste misslyckade reparationsförsöket
Ja ni, vad ska man säga...
Tur i oturen i följande fall.
Skulle byta ut flexkabeln mellan volymknapp och moderkort i min telefon, då volym upp inte fungerade.
Flexkabeln är lödd direkt på kretskortet via lödytor på kabeln.
Har gjort detta moment förut, och hade delarna hemma så jag gav mig på det utan större oro.
Löder loss den trasiga utan problem.
Rengör och har på fluss som vanligt och löder dit den nya utan större problem trots att det är ganska smått.
Som vanligt rengör jag noggrant med alkohol och inspekterar lödningen mycket noga - allt ser bra ut, inga lödbryggor eller skräp någonstans.
Trycker dit batteriet och startar telefonen, som plötsligt börjar släppa ur sig magisk rök från batterianslutningen.
Bort med kontakten fort, och ser framför mig hur allt har havererat nu.
Löder bort kabeln igen till volymknappen.
Vid en noggrannare koll visar det sig att fluss hade tagit sig in under kontakten till batteriet på något vis.
Rengör grundligt, och skrapar bort sotet från den deformerade kontakten.
Trycker in den igen och provstartar nu utan volymknapp, otroligt nog fungerar telefonen som den skall med undantag för knapparna.
Med vetskapen att telefonen var räddad, tänkte jag att jag nu slänger tillbaka volymknappen då det går fort, bara att hålla ett öga på batterikontakten.
Har enormt knep med att få dit kabeln rätt och den hamnade på sniskan.
Skall löda loss den igen så jag kan vrida den, självklart släpper två av tre möjliga pads.
Finns inga spår att skrapa upp för att dra en "bodge wire" på någon sida av kortet då det är 4-lagers kort.
Försöker rädda padsen så gott jag kan och löder på nytt dit kabeln.
Startar telefonen, resultater är att volym upp inte fungerar, då den sista padden som inte gick att rädda var till den.
Så, mycket jobb och svordomar, snudd på uppeldad telefon och massa djävulskap resulterade efter flera timmar i ett resultat som var likvärdigt vid tillfället då jag började.

Tur i oturen i följande fall.
Skulle byta ut flexkabeln mellan volymknapp och moderkort i min telefon, då volym upp inte fungerade.
Flexkabeln är lödd direkt på kretskortet via lödytor på kabeln.
Har gjort detta moment förut, och hade delarna hemma så jag gav mig på det utan större oro.
Löder loss den trasiga utan problem.
Rengör och har på fluss som vanligt och löder dit den nya utan större problem trots att det är ganska smått.
Som vanligt rengör jag noggrant med alkohol och inspekterar lödningen mycket noga - allt ser bra ut, inga lödbryggor eller skräp någonstans.
Trycker dit batteriet och startar telefonen, som plötsligt börjar släppa ur sig magisk rök från batterianslutningen.
Bort med kontakten fort, och ser framför mig hur allt har havererat nu.
Löder bort kabeln igen till volymknappen.
Vid en noggrannare koll visar det sig att fluss hade tagit sig in under kontakten till batteriet på något vis.
Rengör grundligt, och skrapar bort sotet från den deformerade kontakten.
Trycker in den igen och provstartar nu utan volymknapp, otroligt nog fungerar telefonen som den skall med undantag för knapparna.
Med vetskapen att telefonen var räddad, tänkte jag att jag nu slänger tillbaka volymknappen då det går fort, bara att hålla ett öga på batterikontakten.
Har enormt knep med att få dit kabeln rätt och den hamnade på sniskan.
Skall löda loss den igen så jag kan vrida den, självklart släpper två av tre möjliga pads.
Finns inga spår att skrapa upp för att dra en "bodge wire" på någon sida av kortet då det är 4-lagers kort.
Försöker rädda padsen så gott jag kan och löder på nytt dit kabeln.
Startar telefonen, resultater är att volym upp inte fungerar, då den sista padden som inte gick att rädda var till den.
Så, mycket jobb och svordomar, snudd på uppeldad telefon och massa djävulskap resulterade efter flera timmar i ett resultat som var likvärdigt vid tillfället då jag började.

