Samplingssystem

farskost

Re: Samplingssystem

Inlägg av farskost »

Vill du ha hjälp av pedagoger så bör du nog söka dig till ett läroverk i stället för ett diskussionsforum. På det vis du ofta bemöter folk som försöker hjälpa dig är det fachinerande att någon fortfarande försöker, heder till de människorna.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Föreslår att alla inblandade tar o lugnar ner sig o beter sig hyggligt mot varandra inom ramarna för reglerna. Se sektion 5, tydligen den svåraste sektionen att läsa http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=18141

Rogerk8, som programmerare så förstår jag om man förklarar på ett sätt som är programmatiskt korrekt, om du ber om hjälp med programmering och inte förstår den fullt ut så ställ följdfrågor ist för att lägga till.. well förolämpningar, så ska du se att du kanske får hjälp fortsättningsvis med.

Farskost, man ska inte behöva söka sig till ett läroverk för o få hjälp med rudimentär program kod såvida man inte avsett o göra en karriär av det. Så ändra tonen, och de där inlägget va rätt OT med. Håll er till tråden ist för o kasta skit på varandra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra inlägg, förhindrar tjafs.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Såhär funderar jag seriöst på att bygga sinus-generatorn.

Preliminärt är det dock en trekants-generator men genom att vikta motstånden i R2R-stegen är jag övertygad om att jag kan få ut sinus direkt.

Kretsen fungerar som så att när Fh nås (4029 är naturligtvis gjord för att kunna kaskadkopplas) så går AND-grinden hög och när den gör det kommer dess positiva flank trigga D-vippan (kallad T-vippa) i sitt motsatta läge och den kommer göra det för varje positiv flank dvs så fort räknaren (4029) når sitt maxvärde så vänder räknandet åt andra hållet, så att säga, så att man får trekant ut.

Är inte detta enklare än högnivåspråksprogrammering?

MVH/Roger
PS
Det finns processorer i allt nuförtiden, inte ens tandborstarna är befriade :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand

Inlägg av pstrand »

Med dom kunskaprena du besitter i programmering så ska du nog definitivt skippa den biten.

Att processen inte skulle hinna med tror jag inte på heller. Har du räknar hur många assembler instruktioner varje loop behöver?

Om det blir bättre, ingen aning, med definitivt inte speciellt flexibelt.

Men lycka till. Inga mer inlägg från mig.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den konstruktion ger inte sinus ut, oavsett viktning eller liknande.

Visst, du kan få ut en trappstegsformad sinus - men alla trappstegen är övertoner så det visslar om det.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Är litet fundersam om rogers "skriva till en port" betyder nåt annat än hur jag förstår det. :humm: Jag ser betydligt större problem i, att på ett meningsfullt sätt AD-sampla en så maximalt högfrekvent signal, som man kan tänkas producera. Medger att jag inte gjort några uträkningar, eller ens tänkt mig hur den signalgenererande koden konkret skulle se ut.

Kom in på en intressant, men obsolete IC för att generera sinus-, triangel- och fyrkantvåg. Från 0,1 Hz upp till 20 MHz. Datablad: MAX038CPP.pdf Undrar litet vad "sine shaper" blocket innehåller mera konkret (se blockdigrammet på sid. 8). Vad tror ni? Det har triangelvåg in och sinus ut. På audiofrekvenser verkar sinusens övertoner hålla sig under -60 dB.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

I min hembyggda gamla funktionsgenerator sitter en XR2206

2206 på Ebay 13 kr
Low-Sine Wave Distortion, 0.5%, Typical.
Frequency of operation can be selected
externally over a range of 0.01Hz to more than 1MHz.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har också gjort ett sådant försök en gång, det gick inte så bra men jag vill minnas att jag nyttjade två XR2206 för att kunna täcka in ett stort område (1HHz-1MHz), tror att den analoga styrningen gjorde så att två kretsar krävdes.

Jag har dessutom nyligen tittat på den kretsen igen, den är mycket intressant!

MVH/Roger
PS
Jag har gjort två tidigare försök till att bygga mig ett samplingssystem, en nyttjade PIC (Microchip PIC18LF442) den andra nån annan DIL-PIC (där jag nyttjar XR2206) fast inga har fungerat ordentligt, PIC varianten lyckades bara generera 800Hz som mest sen hann interruptrutinen inte med mer, vill jag minnas. Jag har förresten kallat dom "1Hz-1MHz Signal Generator with Probe" och dom byggdes för mer än 10 år sedan. Så detta är alltså tredje gången gillt :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Icecap skrev:Den konstruktion ger inte sinus ut, oavsett viktning eller liknande.

Visst, du kan få ut en trappstegsformad sinus - men alla trappstegen är övertoner så det visslar om det.
Hej Icecap!

Så du menar att en vanlig R2R-D/A inte skapar övertoner?

Det är väl precis lika mycket övertoner i det standard-fallet som i ett viktat fall, ser inte skillnaden.

MVH/Roger
PS
Ser du förresten inte att min konstruktion innehåller ett fel ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

rvl skrev:Är litet fundersam om rogers "skriva till en port" betyder nåt annat än hur jag förstår det. :humm: Jag ser betydligt större problem i, att på ett meningsfullt sätt AD-sampla en så maximalt högfrekvent signal, som man kan tänkas producera. Medger att jag inte gjort några uträkningar, eller ens tänkt mig hur den signalgenererande koden konkret skulle se ut.

Kom in på en intressant, men obsolete IC för att generera sinus-, triangel- och fyrkantvåg. Från 0,1 Hz upp till 20 MHz. Datablad: MAX038CPP.pdf Undrar litet vad "sine shaper" blocket innehåller mera konkret (se blockdigrammet på sid. 8). Vad tror ni? Det har triangelvåg in och sinus ut. På audiofrekvenser verkar sinusens övertoner hålla sig under -60 dB.
Kanske skulle uttryckt mig tydligare och sagt "skriva till flera portar på samma gång", dvs parallellt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Det här ska jag koppla upp på mitt kopplingsdäck och testa, kanske redan i morgon för kompletterande kretsar har jag precis beställt från ELFA.

Jag kommer inte labba så mycket som beräkna vilka motståndsvärden jag måste ha för att generera en approximativ sinus, sen ska jag testa och mäta även om jag i början kommer köra med "äkta" R2R-stege som bör ge mig en hyfsat fin trekant.

Men det är först nu, med modifikationen, som trekant kan fås.

Tidigare hade jag situationen att precis när räknarvärdet (uppåt) nådde Fh (1111) så genereras en puls som ställer om T-vippan, nästa räknarvärde (neråt) blir då Eh (1110) och allt är frid och fröjd men när 0h (0000) nås då händer ingenting förrän när den rullar runt och blir till Fh, när den blir till Fh ställs räknaren om till att räkna uppåt varvid nästa värde blir 0h sen löper det på som vanligt dvs nästa räknarvärde blir 1h osv.

Så sekvensen uppåt blir
Eh (1110), Fh (1111), Eh (1110), Dh (1101) osv dvs den stämmer men neråt blir
1h (0001), 0h (0000), Fh (1111), 0h (0000), 1h (0001), 2h (0010)

Neråt får jag alltså två tillstånd för mycket men genom att avkoda 0h psss Fh så kan jag få räknaren att vända på samma sätt oavsett håll.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag börjar fundera på att ta fram en analog sampling-shield för UNO.

Kan tänka mig att många vill generera en sinus och stoppa in den i nåt samt mäta vad man får ut.

Så det är ju smidigt om man bara kan trycka på en shield och sen bara typ koppla in sina mätprober.

Som det är nu måste utomstående signaler nivå-anpassas till UNO samtidigt som utsignalen mer lämpligt dämpas analogt än digitalt (ty digitalt innebär bara sämre och sämre upplösning).

Så av denna anledning kommer jag behålla mitt sidospår angående UNO, mer seriöst kommer jag dock satsa på logikkretsar (läs CPLD/FPGA) och lösa uppgiften den vägen och detta mest för att jag gillar att nyttja logikkretsar mer än vad jag gillar alltför sedvanlig och trist högnivåprogrammering.

MVH/Roger
PS
Kan man få nåt konkret svar på om det går eller inte går att skriva till flera portar samtidigt :humm:
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Finns fler sätt att göra "sinussvep" på. :P

Tar du en keramisk resonator på säg 500kHz och bygger en oscillator av den.
Sedan tar du och bygger en LC-oscillator med varicap (kapacitansdiod)
som klarar 500-560kHz och skickar de två signalerna in i en blandare (mixer)
så får du efter lågpassfiltrering ut 0-60kHz (du får även ut 1000-1060kHz men det tar LPF bort)
Varicapen kan du styra med en D/A-omvandlare.
Och alla frekvenser klarar du lätt med ett vanligt oscilloskop, det behövs inga speciella RF-instrument.

(andra kombinationer av frekvenser/kristaller/keramiska resonatorer går givetvis bra)

En AD8307 logaritmisk detektor som "mottagare" av signalen från mätobjektet.
Kretsen ger ut en DC-nivå som beror på insignalen, typ 25mV/dB.
Den går fint att använda på audiofrekvenser också, den har en bandbredd på typ 500MHz
så slinker det med andra störningar så reagerar den på det också.
Skärmning, avkoppling och korta ledare är viktigt att tänka på.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hej YD1150!

Du har så många roliga och udda ide'er, jag gillar det!

Man ska väl inte tycka så mycket egentligen men jag kan inte låta bli att tycka att det råder processor-hysteri idag.

Det finns så många andra och mycket roligare (obs) sätt att lösa saker än med dessa förbannade processorer!

Du nämner ett par, jag spånar på sinusgenerering mha logikkretsar och viktad R2R-stege.

Jag är nu säker på att jag i alla fall fått ihop en trekantsgenerator mha logikkretsar, nu ska jag bar lyckas bestämma viktningen.

Kom på en rolig sak idag, 4 bitar kan kanske räcka :D

Visst, jag får bara 16 nivåer amplitudmässigt men upplösningen i tidsled blir hela 32 LSB.

Detta får jag ända upp till 60kHz dvs generationen kommer att ske med som mest 32*60kHz~2MHz.

Jag har "bara" ett problem, 4029 tillhör den respektfulla 4000-serien men förutom att de kan fungera med matningar upp till 20V så är dom tyvärr legendariskt långsamma, jag tvivlar således att jag kan generera så korta pulser som 2MHz med den.

Men, en latent ide' är att jag i slutändan programmerar en CPLD istället och då är det problemet helt borta.

Nu ska jag först testa mig fram till nån slags approximativ sinus denna vägen, känns kul.

Tack för ditt tips, mycket roligt!

MVH/Roger
Skriv svar