Satelit box

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
salako

Satelit box

Inlägg av salako »

Hej min satelitbox sluta fungera så jag öppnade boxen för att undersöka.Kan inte så mycket om elektronik förutom att mäta ström.Som ni ser på bilden har jag markerat där jag mätte strömmen.Fick fram 12v men på nåt sätt så går det inte ström till själva moderkortet till boxen.Nån som kan tänka sig att hjälpa mig.

Bild
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Satelit box

Inlägg av breflabb »

Kolla i närheten av den kontakt som spänningen går in i moderkortet,det kan finnas
Ytmonterade säkringar som är väldigt små. Annars kan det vara dom där fyra
elektrolytkondningarna längst till höger som är dåliga,ganska vanligt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Mät på samma ställe medan du startar boxen, spänningen skall inte minska mer än säg max några få tiondels volt eller så men om den ändras mycket så kan det vara något vajsing med strömenheten och då tex en ev orsak med kondensatorer som ovan säger. Om allt är ok med spänningen så som sagt ev någon säkring och förhoppningsvis då bara detta som är gått pga för klen märkning.

Bäst är dock att kolla spänningen med ett oscilloskop då vanliga multimetrar inte alltid kan visa vissa saker som kan ge problem då de är rätt långsamma av sig, men i brist på så.
salako

Inlägg av salako »

breflabb skrev:Kolla i närheten av den kontakt som spänningen går in i moderkortet,det kan finnas
Ytmonterade säkringar som är väldigt små. Annars kan det vara dom där fyra
elektrolytkondningarna längst till höger som är dåliga,ganska vanligt.

Tack för svaret.Jag ska kolla sen på moderkortet efter Ytmonterade säkringar.Elektrolytkondningarna ser bra ut ytligt så hur mäter man fram om det är fel på dem.
salako

Inlägg av salako »

Henry skrev:Mät på samma ställe medan du startar boxen, spänningen skall inte minska mer än säg max några få tiondels volt eller så men om den ändras mycket så kan det vara något vajsing med strömenheten och då tex en ev orsak med kondensatorer som ovan säger. Om allt är ok med spänningen så som sagt ev någon säkring och förhoppningsvis då bara detta som är gått pga för klen märkning.

Bäst är dock att kolla spänningen med ett oscilloskop då vanliga multimetrar inte alltid kan visa vissa saker som kan ge problem då de är rätt långsamma av sig, men i brist på så.
Tackför svaret.Boxen startar inte alls.Jag önskar att jag hade oscilloskop.När det gäller kondensatorer så vet jag inte hur jag ska felsöka dem.Ytligt ser dem fina ut.Har googlat lite och har sett hur dem brukar se ut när dem går sönder.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Tyvärr så finns det inte många genvägar till att mäta kondningarna.Antingen
capacitansmätare eller byta dom. Det förekommer ganska ofta att dom är toma
men inta gästa på toppen också.
salako

Inlägg av salako »

Tycker du att Jag ska byta alla 4 kondensatorer och se vad som händer.Hoppas bara att det ska fungera men det är annat problem.Företaget som hyr ut denna box har märk komponenterna med blå (prick) färg som ni ser på bilderna.Boxen har nog fixats förut utav företagets service så jag tänker på om jag blir tvungen att skicka till dem igen så märker dem nog att jag har bytt.Ska lägga ut bild på moderkortet också ifall det kan hjälpa att ge mig andra tips.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Varför skall du försöka laga boxen när du bara hyr den??
salako

Inlägg av salako »

Bild

Bild
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Men om 12 Volten från nätdelen är stabil då ligger felet på moderkortet.
Fixa den? det kan du glömma.Och nu kom det fram att du hyr den,då är det
bara packa ihop och skicka den eller begära en ny.
salako

Inlägg av salako »

Ska mäta igen för att vara säker.Hur mycket ska den ligga på som lägst för att vara ostabil.
salako

Inlägg av salako »

SM7CZR skrev:Varför skall du försöka laga boxen när du bara hyr den??
Jag har abonerat den ifrån hemlandet.Tänkte skicka iväg den med posten men det kostar 300 kr och det tar 1 vecka att den ska komma fram till hemlandet.Det kommer att kosta minst 500 kr att skicka från hemlandet hit och det tar typ 1 månad om inte mer.
Sen vet man inte om man äns får hem den så jag tänkte att försöka fixa den för att slippa allt det jobbiga väntetiden.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Den bör inte vara under 10-11 volt.Men den spänningen är bara en grund spänning
som går in i moderkortet och där skapas det en hel del andra spänningar.
Som 5V_3,2V_8V, kanske ännu fler. Så det här blir inte lätt fixat,tyvärr.
salako

Inlägg av salako »

Ok tack ska kolla igen så den inte hamnar under 10-11 volt.
Skriv svar