Använt fel polaritet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ralph

Använt fel polaritet

Inlägg av Ralph »

Jag har använt fel polaritet och behöver byta ut bränd komponent.
Jag bifogar en bild på den komponent jag antar behöver bytas ut men behöver hjälp med att säkerställa vad det är för en komponent.
Är det en spänningsregulator (voltage regulator)? och var skulle jag kunna få tag på en sådan? De jag hittat har ofta tre pinnar betyder det att man skall klippa bort den mellersta?
På apparaten, en cd-spelare, står angivet DC 9V 1A 12W.
Att jag är novis borde framgå redan av titeln, är därför tacksam för all hjälp jag kan få
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: Använt fel polaritet

Inlägg av ochkl0620 »

Skulle tippa på en diod. Försök tyda vad det står på. Även modell på spelaren är intressant.
Ralph

Inlägg av Ralph »

Det står bara JAPAN 700 på komponenten.
Spelaren är en Muji Wallmounted CD-Player CPD-2
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Skulle tippa på att det INTE är en diod då komponentnummret på topsilken är IC702...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Känner som ankan: inte diod! Men kanske en 7805-liknande komponent.
svanted

Inlägg av svanted »

och felpolat betyder tveklöst mer som är trasigt.
Ralph

Inlägg av Ralph »

Tack alla för er hjälp!
En 7802-liknande komponent?, en sån här kanske:

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 809-p90063
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Tycker att det ser ut som det stått någon text under "700"? Anledningen att du inte hittar någon komponent som ser ut som den på bilden (kapslingen och benkonfig) är att den är ytmonterad medan de du länkar till är hålmonterade.

Sen är det sannolikt mer som åkt med i "smällen", det är nämligen inte alldeles ovanligt att komponenter inte visar någon yttre påverkan när de går sönder.
Ralph

Inlägg av Ralph »

Har tagit nya bilder för att få fram det som står under 700. Jag tycker det ser ut som Matsushita Panasonics Logo ett M i en ruta.
Jag inser att det kan vara mer som förstörts utav min dumhet, men kan det repareras med ett par 10:or och lite tid och arbete skulle jag nästan kunna glömma bort hela den här historien.
Uppskattar verkligen all er hjälp.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det kan vara en spänningsregulator, för mig är kondingen (C751) över ena benet ett tecken på det.
Det är nog också det benet som ger spänning ut. Det andra benet är spänning in, och tabben är jord.

Så där är pin-out.

Vilken spänning sen? Förmodligen 5v. Men följ banorna från spänning ut tills du hittar en IC, googla på den och se vad den ska ha för spänning.

Med dom ledtrådarna jag ser och med mina gissningar ovan så kan den mycket väl bytas till en 7805, SMD-kapsel om det ska vara snyggt.

MEN, det kan vara fel i gissningarna. Och det är sällan bara en komponent som är trasig. Men det är ju lätt att testa.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Kan mycket väl vara en 7805. Mittbenet är det samma som kylplåten (jord). En 7809 är det inte eftersom inspänningen är 9 Volt. Kolla om kylplåten är jord och följ de andra så kanske du kan klura ut det. Vänster ben skall i så fall vara input och höger ben stabiliserad +5V. Det sitter för det mesta en kondensator ansluten mellan jord och respektive in och ut.

Edit FormerMazda han visst först att tänka likadant. :)
Senast redigerad av SeniorLemuren 23 november 2016, 14:44:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Eventuellt passar en_sån_här men följ tidigare tips innan du köper något. Pinout:en verkar stämma i alla fall.
Ralph

Inlägg av Ralph »

Tack Alla!

Det var en 7805, jag har nu bytt ut den (första gången med en lödkolv i min hand) och det gick förvånansvärt bra efter en hel del googlande.
CDn snurrar på fint och man kan växla hoppa fram och tillbaka mellan låtar, tyvärr kommer det dock inget ljud. så det verkar som att ni hade rätt även på den punkten, att det sällan är bara ett fel vid förväxlad polaritet.

Än en gång tack för all er hjälp
Skriv svar