Stegreglering?
Stegreglering?
Finns det någon enkel lösning på om jag vill ha en stegreglering typ så här
Tre ingångar 230v,
När en av ingångarna blir aktiverad sluter den utgång nr 1
När två av ingångarna blir aktiverad sluter den utgång nr 2
När tre av ingångarna blir aktiverad sluter den utgång nr 3
Borde finnas något för detta. Tacksam för alla svar
Tre ingångar 230v,
När en av ingångarna blir aktiverad sluter den utgång nr 1
När två av ingångarna blir aktiverad sluter den utgång nr 2
När tre av ingångarna blir aktiverad sluter den utgång nr 3
Borde finnas något för detta. Tacksam för alla svar
Re: Stegreglering?
Faktisk inte helt enkelt. Självklart går det att lösa men det blir en del "grindar" i form av reläer eller liknande.
Det svåra är att det är valfritt vilken ingång som är ensam/tvåsam/tresam så omedelbart ser jag ett antal reläer med ett antal växlande kontakter på vardera och sedan en logisk koppling som ger rätt signal ut.
Att alla 3 är aktiva är enkelt: där går signalen genom alla 3 reläer.
Bara en ingång aktiv är lite mer marig men borde klaras rimligt enkelt.
Sedan bör två aktiva vara ingen av de två andra men någon ingång är aktiv.
Det svåra är att det är valfritt vilken ingång som är ensam/tvåsam/tresam så omedelbart ser jag ett antal reläer med ett antal växlande kontakter på vardera och sedan en logisk koppling som ger rätt signal ut.
Att alla 3 är aktiva är enkelt: där går signalen genom alla 3 reläer.
Bara en ingång aktiv är lite mer marig men borde klaras rimligt enkelt.
Sedan bör två aktiva vara ingen av de två andra men någon ingång är aktiv.
-
Ett loggo PLC.
Det blir antagligen billigare än o bygga med reläer.
Vad skall du ha funktionen till?
Det blir antagligen billigare än o bygga med reläer.
Vad skall du ha funktionen till?
Det är till en frekvensomriktare för att starta en fläkt på 16, 32 resp 50Hz
Uppfattar frågan som att tre oberoende omkopplare ska summeras och då ge en stegad sekvens med 0-3 alternativt aktiva utgångar.
Med två-poligt växlande relän går det åt 8 relän för att bygga en 3-bits binär adderare samt avkodningslogik. Det ger då din önskade sekvens.
Kan du tänka dej att använda annat än 220 Volt att styra med blir det enklare att använda någon form av elektronik.
Två TTL-kapslar, eller ett Eprom, eller nästan valfri MCU, fixar alla detta men då tillkommer mellansteget med 3-5 Volts-logik, strömförsörjning, fixa PCB och inkapsling av detta.
Det är inte så enkelt att du vill ha en vridströmställare med 4 växlande lägen, 0-1-2-3?
Finns även som lite mer industri-typ.
Med två-poligt växlande relän går det åt 8 relän för att bygga en 3-bits binär adderare samt avkodningslogik. Det ger då din önskade sekvens.
Kan du tänka dej att använda annat än 220 Volt att styra med blir det enklare att använda någon form av elektronik.
Två TTL-kapslar, eller ett Eprom, eller nästan valfri MCU, fixar alla detta men då tillkommer mellansteget med 3-5 Volts-logik, strömförsörjning, fixa PCB och inkapsling av detta.
Det är inte så enkelt att du vill ha en vridströmställare med 4 växlande lägen, 0-1-2-3?
Finns även som lite mer industri-typ.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Hur ser inputen (förutsättningarna) ut? Är det alltid olika scenarios på verkan!
-
Alla jag har sett har haft 0-10V in. Nu har jag inte sett alla typer och modeller men en hel del sedan 80-talet.grym skrev:har den analog 0-10v in?
då skulle man kunna göra det med analogteknik
Har den det så känns det som den bästa lösningen.
om jag gissar lite
är det en utsugsfläkt som ska klara 3 bås beroende om dom öppnar luckan till fläkten så får man nog ändå problem, flödena stämmer inte med varvtalen
om det skulle vara så , så skulle jag ha en helt annan lösning på det hela, ex ha en undertrycksreglering och en orfunktions för att dra igång fläkten
är det en utsugsfläkt som ska klara 3 bås beroende om dom öppnar luckan till fläkten så får man nog ändå problem, flödena stämmer inte med varvtalen
om det skulle vara så , så skulle jag ha en helt annan lösning på det hela, ex ha en undertrycksreglering och en orfunktions för att dra igång fläkten