6V rörradio plusjord?
6V rörradio plusjord?
Hej!
Har vid det här laget reparerat omkring ca 50 rörradio och jag lär mig fortfarande.
En bekant kom in med en gammal bilradio som han ville få lagad, och jag tog emot den för att försöka. Den drivs av 6V batteri och ägaren menar att det är plusjord. Han ville även att jag skulle bygga in ett uttag för att han skulle kunna spela sin egen musik med den i bilen (om möjligt).
Först och främst....hur kan man se om apparaten är plusjordad? Har aldrig jobbat med det förut så jag är lite förvirrad angående detta.
För det andra: Verkar som Vibratorn inte funkar då jag inte får högspänning...vart hittar man ersättare?
Har fotat schemat men tycker inte det framgår om plusjord...
Länk: http://www.filedropper.com/dsc0312
Har vid det här laget reparerat omkring ca 50 rörradio och jag lär mig fortfarande.
En bekant kom in med en gammal bilradio som han ville få lagad, och jag tog emot den för att försöka. Den drivs av 6V batteri och ägaren menar att det är plusjord. Han ville även att jag skulle bygga in ett uttag för att han skulle kunna spela sin egen musik med den i bilen (om möjligt).
Först och främst....hur kan man se om apparaten är plusjordad? Har aldrig jobbat med det förut så jag är lite förvirrad angående detta.
För det andra: Verkar som Vibratorn inte funkar då jag inte får högspänning...vart hittar man ersättare?
Har fotat schemat men tycker inte det framgår om plusjord...
Länk: http://www.filedropper.com/dsc0312
- SeniorLemuren
Re: 6V rörradio plusjord?
File Dropper?? Det blir bara värre och värre detta med bilder. Glöm att man krånglar med sådant. Ladda upp bilden till forumets server så man kan kolla den.
- lillahuset
- Gått bort
Kan ju inte lägga in större bilder på forumet? Har forumet egen server för detta? Vart hittar jag det då?
Det gick bra tydligen! Här kommer filen och ursäkta för besväret!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- lillahuset
- Gått bort
Ta en bättre bild på nedre högra hörnet, "power supply", så kan säkert någon hjälpa dig.
Powersupply:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Verkar som att plus och minus kvittar, kontrollera om det finns någon
elektrolytkondensator på 6V-sidan. Likriktarröret likriktar ju anodspänningen
så där blir det inte fel. Glödtrådarna bryr sig inte om polaritet när de
är indirekt upphettade.
Knacka / banka med en skruvmejsel på vibratorn, sannolikt är det brända kontakter.
En ny 6V vibrator finns här för tre euro.
http://www.ralfs-tubes.com/ (kika under diverse)
1 Vibrator/Zerhacker Plessey typ 614 6Volt socket UX4
Sen kanske det behövs någon mindre modifiering om inte tåtarna är riktigt samma
som på originalet.
elektrolytkondensator på 6V-sidan. Likriktarröret likriktar ju anodspänningen
så där blir det inte fel. Glödtrådarna bryr sig inte om polaritet när de
är indirekt upphettade.
Knacka / banka med en skruvmejsel på vibratorn, sannolikt är det brända kontakter.
En ny 6V vibrator finns här för tre euro.
http://www.ralfs-tubes.com/ (kika under diverse)
1 Vibrator/Zerhacker Plessey typ 614 6Volt socket UX4
Sen kanske det behövs någon mindre modifiering om inte tåtarna är riktigt samma
som på originalet.
Då var det som jag misstänkte...
Har knackat och bankat den stackars vibratorn så pass mycket att den har nog helt gett upp.
Tack för länken.
På min vibrator här av märket KACO står det: C122/6, 115 +-5% frequenz. Jag undrar om det är olika vibrator beroende på plus eller minusjord? Såg en amerikans sida som säljer och de särskiljer på detta.
Har knackat och bankat den stackars vibratorn så pass mycket att den har nog helt gett upp.
Tack för länken.
På min vibrator här av märket KACO står det: C122/6, 115 +-5% frequenz. Jag undrar om det är olika vibrator beroende på plus eller minusjord? Såg en amerikans sida som säljer och de särskiljer på detta.
Det finns i alla fall två olika sorter av "vibratorer", den första är av den
typen du har i din apparat att man använder ett likriktarrör.
Den andra typen har en extra uppsättning kontakter som används till
likriktningen på högspänningssidan som mekanisk likriktare / synkron likriktare.
Och då försvinner behovet av likriktarrör (slipper glödströmmen till ett rör).
Vet inte om polariteten har med materialvandring i kontakterna att ha och göra med.
Brytarspetsar i gamla bilar kunde råka ut för det, att materialet går från den ena till den andra kontakten.
Sen får du kontrollera att eventuella kondensatorer som fungerar som gnistsläckare/dämpare
är ok så att gnistbildningen i vibratorns kontakter minimeras.
Sen kan du givetvis öppna den befintliga vibratorn och putsa upp kontakterna.
Fast då är den inte lika fin längre förstås.
Ett lyxigare alternativ att att bygga en liten push-pull omvandlare på 115Hz med transistorer
istället som ersätter den rent mekaniska varianten.
typen du har i din apparat att man använder ett likriktarrör.
Den andra typen har en extra uppsättning kontakter som används till
likriktningen på högspänningssidan som mekanisk likriktare / synkron likriktare.
Och då försvinner behovet av likriktarrör (slipper glödströmmen till ett rör).
Vet inte om polariteten har med materialvandring i kontakterna att ha och göra med.
Brytarspetsar i gamla bilar kunde råka ut för det, att materialet går från den ena till den andra kontakten.
Sen får du kontrollera att eventuella kondensatorer som fungerar som gnistsläckare/dämpare
är ok så att gnistbildningen i vibratorns kontakter minimeras.
Sen kan du givetvis öppna den befintliga vibratorn och putsa upp kontakterna.
Fast då är den inte lika fin längre förstås.
Ett lyxigare alternativ att att bygga en liten push-pull omvandlare på 115Hz med transistorer
istället som ersätter den rent mekaniska varianten.
Aha..så bara 4 pinnars om man har likriktarrör...
Skillnad på dessa då? De har olika polaritet. Gäller detta bara Solid state kanske?
https://www.tubesandmore.com/products/v ... ive-ground
Skillnad på dessa då? De har olika polaritet. Gäller detta bara Solid state kanske?
-
Två kondingar finns på inkommande 6 V, C102 och C103, 330 MMF resp 5 MF.
MMF bör på stenpåldersamerikanska betyda pF, (piko Farad) dvs miljondels miljondel, så C102 är förmodligen inte polariserad.
C103 5 MF, bör betyda 5 mikro Farad. Även om M sedan SI systemet kom borde betyda Mega.
C103 kan ha polaritet, dvs ha markering för plus eller minus.
Om inte skall inte polariteten ha betydelse.
Likriktarröret bestämmer ju polariteten på anodspänningen efter vibratortransformatorn.
Och likriktarrörets glöd påverkas ej av polariteten, glöden är ju direkt från inkommande 6 V.
Sen skulle man väl noga skriva ut polariteten om den vore viktig.
Man kanske kan öppna vibratorn, genom att vika upp aluminiumburken och dra ut den ur sitt hölje. Putsa kontaktens och få igång den.
Den bör surra utan transformatorn dvs ensam. Funkar som en summer eller ringklocka,
Annars finns väl möjligheten att bygga en transistoriserad omformare, DC-DC. Men visst är det kul att ha radion i original.
Jag har själv en sådan radio liggande för att när andan faller på provköras.
Roy
MMF bör på stenpåldersamerikanska betyda pF, (piko Farad) dvs miljondels miljondel, så C102 är förmodligen inte polariserad.
C103 5 MF, bör betyda 5 mikro Farad. Även om M sedan SI systemet kom borde betyda Mega.
C103 kan ha polaritet, dvs ha markering för plus eller minus.
Om inte skall inte polariteten ha betydelse.
Likriktarröret bestämmer ju polariteten på anodspänningen efter vibratortransformatorn.
Och likriktarrörets glöd påverkas ej av polariteten, glöden är ju direkt från inkommande 6 V.
Sen skulle man väl noga skriva ut polariteten om den vore viktig.
Man kanske kan öppna vibratorn, genom att vika upp aluminiumburken och dra ut den ur sitt hölje. Putsa kontaktens och få igång den.
Den bör surra utan transformatorn dvs ensam. Funkar som en summer eller ringklocka,
Annars finns väl möjligheten att bygga en transistoriserad omformare, DC-DC. Men visst är det kul att ha radion i original.
Jag har själv en sådan radio liggande för att när andan faller på provköras.
Roy
Hej på er, C103 torde vara 0.5 MFD papper, och är då inte polariserad. Öppna ALDRIG en vibrator för reparation fick jag lära mej på det tidiga sextio-talet! Byt istället till en ny!
//Staigen
//Staigen
-
Öppna aldrig en vibrator skriver Stigen.
Men så länge inga motiveringar till detta finns så får man nog se saken som att man hellre sålde nya....
Ja nu är det väl så att många ger sig på kontakterna med fel saker, och förstör mer än gör nytta.
Det lär i alla fall inte vara farligt att öppna vibratorn. Inga giftiga gaser eller så.
Sen försöker man se hur den fungera och om något är bränt.
Är det avbrott i spolen, ja linda om den då.
Är det dålig kontakt i kontaktgruppen så putsa kontakterna då, men inte med sandpapper, försiktigt så att justeringen av kontaktavtånden inte rubbas. Får man igång den hjälpligt kan man ju se om radion i övrigt fungerar, gör den så kan det ju finns skäl i att skaffa en ny.
Kontaktjusteringen bör göras med osciloskop.
Sen har man väl inte så mycket att förlora med ett reparationsförsök.
Själv skulle jag sedan byta likriktarröret mot ett par dioder, för att spara strömförbrukning, glöden drar ju en del.
Roy
Men så länge inga motiveringar till detta finns så får man nog se saken som att man hellre sålde nya....
Ja nu är det väl så att många ger sig på kontakterna med fel saker, och förstör mer än gör nytta.
Det lär i alla fall inte vara farligt att öppna vibratorn. Inga giftiga gaser eller så.
Sen försöker man se hur den fungera och om något är bränt.
Är det avbrott i spolen, ja linda om den då.
Är det dålig kontakt i kontaktgruppen så putsa kontakterna då, men inte med sandpapper, försiktigt så att justeringen av kontaktavtånden inte rubbas. Får man igång den hjälpligt kan man ju se om radion i övrigt fungerar, gör den så kan det ju finns skäl i att skaffa en ny.
Kontaktjusteringen bör göras med osciloskop.
Sen har man väl inte så mycket att förlora med ett reparationsförsök.
Själv skulle jag sedan byta likriktarröret mot ett par dioder, för att spara strömförbrukning, glöden drar ju en del.
Roy