Noise cancelling metod

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
spaderkung

Noise cancelling metod

Inlägg av spaderkung »

Hej

Jag har ett par bose QuietComfort 35. Funkar bra för vissa frekvenser, men släpper i princip igenom andra helt. Tex högfrekventa brus.

Någon som vet hur de funkar eller som byggt bättre själv? För det känns som det på sensorsidan först ligger ett filter som tar ut en del av bruset, sedan är det detta som fasvänds. Det borde väl vara enkelt att göra sensorsidan är adaptiv till alla frekvenser. Och att det är kontinuerliga ljud som släcks ut?
Användarvisningsbild
Andax

Re: Noise cancelling metod

Inlägg av Andax »

Eftersom lurarna skapar ljud i motfas till externa störningar som sedan släcker ut dem så är ju fasen mycket viktig. Ju högre frekvens desto svårare är det att det genererade ljudet ligger helt i motfas, speciellt om de högfrekventa störningen hittar in i lurarna med olika gångvägar.

Det är denna effekt du märker av att det är mycket lättare att bestämma riktning på ljud om det har högre frekvens eftersom gångvägsskillnaden blir tydligare än vid låg frekvens.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis, motljudet måste ju "tajmas" så det kommer fram samtidigt, och ljudhastigheten lär ju då inverka en del.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det här skulle faktiskt vara lite spännande att labba med.

Ett par hörlurar och en mic och en arduino. Så kan man testa lite olika fördröjning.

Ljudets hastighet är ca 340'000 mm/s så om mikrofonen är 10mm från högtalaren (på andra sidan hörlurarnas plast) så ska ljudet fasvändas och fördröjas 1/34000 sekund.

Hur svårt kan det vara !!! :D :D :D

:humm: Troligen ganska svårt men man kan alltid testa.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Sen är det väl att ljud från när man åker flygplan, tåg, bil är enklare också eftersom det i regel är dovt och enformigt. Så hamnar man lite fel i motfas bör det inte spela så stor roll då heller eftersom det är samma ljud hela tiden.

Har ett par billigare Sennheiser med noise canceling som fungerar skapligt. Dock inte lika bra som Bose dito.
Har dock varit inne på att köpa ett par nya och då antingen Bose eller Sennheiser men ingen uppfyller mina krav. Vill ha trådlösa och med BT som funkar med mobilen för att kunna ha dom som headset. Men vill även kunna stänga av Noise cancelingfunktionen vilket inte går om man kör dom trådlöst. Helst skulle jag vilja ha Sennheiser också men läst om någon som tyckte dom fungerade sisådär då det alltid låg ett litet brus i dom, märktes då det är var tyst runt omkring.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Det där bruset måste nästan vara något som är vitalt för att tekniken skall funka. Jag testade ett par Bose och de brusade också. Fanns det några som inte brusade skulle jag kanske överväga att köpa ett par.
sm7tix

Inlägg av sm7tix »

Philips 9850 var bädt i test sist jag kollade.
Mvh Stefan

.
sm7tix

Inlägg av sm7tix »

Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Jag använder just Philips 9850NC för att dämpa omgivningsljud när jag åker buss/tåg/tunnelbana. De dämpar rätt mycket, men det blir ju inte helt tyst. Jag håller inte med IDG testen riktigt. Om man inte spelar musik utan bara vill ha dom som ljuddämpare så finns det ett lite irriterande brus är tillräckligt högt att man ska märka det. Det maskeras dock av musik, och jag spelar vanligtvis med mycket låg volym. Är rädd om hörseln som fortfarande är bra. Den andra saken den inte hantera helt ok är "vindpustar". Det ger en störande effekt, så då brukar jag helt enkelt välja att stänga av brusreduceringen om jag är ute och det blåser.

Men även med det sagt så är jag nöjd och använder lurarna frekvent och uppskatar att de är trådlösa. Mitt betyg är att de är prisvärda. Men om jag inte ville distrahera mig med musik skulle jag faktist helt allvarligt överväga att bara använda ett par vanliga hörselskydd istället som dämpar lika bra :-) Då slipper man bruset som alltid finns där.
sm7tix

Inlägg av sm7tix »

babbage skrev:Jag använder just Philips 9850NC för att dämpa omgivningsljud när jag åker buss/tåg/tunnelbana. De dämpar rätt mycket, men det blir ju inte helt tyst. Jag håller inte med IDG testen riktigt. Om man inte spelar musik utan bara vill ha dom som ljuddämpare så finns det ett lite irriterande brus är tillräckligt högt att man ska märka det. Det maskeras dock av musik, och jag spelar vanligtvis med mycket låg volym. Är rädd om hörseln som fortfarande är bra. Den andra saken den inte hantera helt ok är "vindpustar". Det ger en störande effekt, så då brukar jag helt enkelt välja att stänga av brusreduceringen om jag är ute och det blåser.

Men även med det sagt så är jag nöjd och använder lurarna frekvent och uppskatar att de är trådlösa. Mitt betyg är att de är prisvärda. Men om jag inte ville distrahera mig med musik skulle jag faktist helt allvarligt överväga att bara använda ett par vanliga hörselskydd istället som dämpar lika bra :-) Då slipper man bruset som alltid finns där.
Ok! Bra med någon som har dem. Själv har jag ett par äldre Bose men är sugen på trådlöst.
Mvh Stefan

.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

babbage: Tack för beskrivningen, nu slipper jag köpa ett par hörlurar som jag inte kommer att tycka om. Idag har jag ett par hörselskydd som jag har försökt att maskera till hörlurar.

Jag är inte så störd av buller i tunnelbanan utan vill slippa att höra andras privata samtal. Senast två unga kvinnor som diskuterade om Tyskland var med i EU eller inte. Till slut kom dom fram till att Tyskland var med i EU för bag-in-box vinet är billigt där. Det som talade emot var att dom inte pratade engelska. Ibland blir är det direkt psykiskt påfrestande att behöva höra sådant här.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Då ska du inte köpa Bose lurarna heller. Jag har ett par Bose QC25 som är jag otroligt nöjd med, tycker dämpningen fungerar bra, tar bort buller och allmänna oljud väldigt bra. Dom sitter väldigt skönt på huvudet, det var nog den viktigaste parametern för mig, vill kunna ha dom på i flera timmar utan att få ont nånstans. Däremot släpper dom in tal ganska opåverkat, det är ju helt beroende på tillämpning ifall man tycker det är bra eller ej. Har haft dom när jag kört en extremt bullrig skåpbil och då är det ju smidigt om det ändå går att prata med dom andra i bilen. Jag hade dom när jag flög senast, med dämpning på var det väldigt lugnt och behagligt förutom att jag hörde alla prata. Kunde höra folk som satt 3-4 rader fram prata, i vanliga fall hör man ju knappt den som sitter bredvid på flyg.

Även bose har lite problem när det är blåsigt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag kör med QC25 och låg volym på musiken. Tycker det stänger ute 90% av talet från kollegorna på kontoret och även dom som pratar på flyget.
Däremot utan musik så tränger en hel del tal igenom, men det gör ju enorm skillnad på motorbuller och vindbrus.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Jag kör själv med sennheizer momentum trådlösa. Funkar mycket bra, grundbruset ni pratar om är mycket lägre jämfört med QC25.
Dock dämpar momentum inte lika hårt som Bose. Ljudet däremot uppfattar jag som överlägset. Laddar de ca 1gång i veckan.
Skriv svar