"Bra att ha" komponenter
"Bra att ha" komponenter
Hej!
Jag tänkte köpa lite bra att ha-komponenter men då undrar jag lite, vilka värden bör man välja på exempelvis kondingar och resistorer? Jag menar vilka är vanligt förekommande? skulle bli väldigt tacksam för svar.
EDIT: Skulle också bli glad för lite tips på IC-kretsar man kan göra kul saker med, och så undrar jag, hur gör man lättast en IR-barriär som styrs av en pic?
(mycket på en gång)
Jag tänkte köpa lite bra att ha-komponenter men då undrar jag lite, vilka värden bör man välja på exempelvis kondingar och resistorer? Jag menar vilka är vanligt förekommande? skulle bli väldigt tacksam för svar.
EDIT: Skulle också bli glad för lite tips på IC-kretsar man kan göra kul saker med, och så undrar jag, hur gör man lättast en IR-barriär som styrs av en pic?
(mycket på en gång)
Ja du....det var svårt, du skrivar inget om vad du kunne tänka dig att pyssla med. Ska det vara logik är det en massa CMOS-kretsar (4xxx(x) serien) som kan vara bra att ha, är det PIC'ar vore det första jag ville inskaffa ett startkit från sodjan med b.la. en WISP628.
Är det analog teknik behövs det transistorer, kondinger, motstånder osv.
Dock finns det vissa grejor som går igen: 100nF & 100µF avkopplingskondinger (de sköter var sin del av avkopplingen), 7805 spänningsregulator är en måste-ha-grej om du pysslar med microprocessorer/logik och en del annat.
Spänningsmatning! Det är bra att ha, till mycket går det fint med en väggvårta. Sodjan säljer några fina små grejor med 7805, brytare osv.
Ska du börja att pyssla med PIC ska du faktisk ta en snack med sodjan, han har/kan komponera kompletta satser med experimentboard, WISP628 osv så det bara är att tuta o köra. Han är i övrigt mycket trevlig, kanon på support och håller mycket vettiga priser.
Är det analog teknik behövs det transistorer, kondinger, motstånder osv.
Dock finns det vissa grejor som går igen: 100nF & 100µF avkopplingskondinger (de sköter var sin del av avkopplingen), 7805 spänningsregulator är en måste-ha-grej om du pysslar med microprocessorer/logik och en del annat.
Spänningsmatning! Det är bra att ha, till mycket går det fint med en väggvårta. Sodjan säljer några fina små grejor med 7805, brytare osv.
Ska du börja att pyssla med PIC ska du faktisk ta en snack med sodjan, han har/kan komponera kompletta satser med experimentboard, WISP628 osv så det bara är att tuta o köra. Han är i övrigt mycket trevlig, kanon på support och håller mycket vettiga priser.
- Greensilver
- Kontakt:
Maila till info(at)swcab.nu (en firma som heter Software Crew) och förklara vad du är ute efter (startprylar för nybörjare). Bifoga eventuellt ditt telefonnummer. Bosse på SWC har hjälpt mig med massor av fina "bra-att-ha-som-nybörjare"-prylar. Mycket billigare än Elfa och med en kundservice som är helt enastående! Hemsidan är [url]htp://www.swcab.nu[/url], men han har mer prylar än det som finns på webshopen - bäst är att du mailar så skräddarsyr han ett bra paket åt dig.
EDIT: Plockat bort kommat. Tack IceCap.
EDIT: Plockat bort kommat. Tack IceCap.

Senast redigerad av Greensilver 28 april 2006, 17:06:51, redigerad totalt 2 gånger.
- Greensilver
- Kontakt: