Hjälp med en transistor koppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
GuzZzt
Kontakt:

Hjälp med en transistor koppling

Inlägg av GuzZzt »

Försöker koppla in en PIR rörelsesensor (AMN34111 från Panasonic) till Arduino. Jag tolkar det som att det är bäst att ha en transistor i mellan så det är vad jag har försökt med. Men jag har inte helt koll på dessa bitar och kopplingen funkar inte heller som den ska, verkar mest ge ifrån sig lite konstig signal. Någon som kan hjälpa mig peka på vad som kan vara fel, eller något jag kan testa för att felsöka?

I min koppling använder jag:
Vcc = 5V
OUT är kopplat till Arduino digital port
T1 är en NPN 40 V 600 mA, MMBT2222ALT1G (datablad)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Hjälp med en transistor koppling

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Snabbfundering, tills andra vaknat: transistorerna ger ju en invertering. Alltså hög puls in ger en låg puls ut. Nästa grubbling - 74HC123 är väl en monovippa. Går den monovippan inte att realisera i Arduinon?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om du har versionen med digital utgång behövs ingen transistor, däremot kan ett RC filter vara bra.sensor-motstånd-kondensator mot jord-digital processoringång.
Värdena, typ 10k och 1u
xxargs

Inlägg av xxargs »

Detektorn ger max 0.1 mA vid aktiv utgång för Vcc -0.5 (dvs 4.5 Volt på utgången vid 5 Volt matning) vilket gör att lägsta resistans som får inkopplas på dess utgång till jord för max 0.1 mA är 45 kOhm.

Då transistorn behöver ca 0.7 Volt innan det börja leda via Basen så kommer R2 att leda bort en stor del av strömmen när den är så låg som 10 kOhm och inte kommer till nytta vilket gör att transistorns bas får lite ström att arbeta med och mindre strömkapacitet på dess utgång - och det hela blir också ganska temperaturkänsligt eftersom den här 0.7 Volt över basen rör sig upp och med med temperaturen en smula.

Mitt förslag är att ta bort R2 helt eller sätta mycket, mycket högre värd - typ 1 MOhm om man vill ha den alls samt att R1 sätt till 38 kOhm så att transistorkopplingen inte drar mer än 0.1 mA från detektorns utgång (som då bör ha 4.5 Volt på sin utgång vid 5 Volt matning) och inte används i överlastad läge.

Transistorn har inte mer än 50 - 75 ggr i strömförstärkning vilket gör att den inte kan sänka mer än 5-7.5 mA genom kollektor- emitter när den matas med 0.1 mA på dess bas.

Det finns andra ytm. transistorer som har betydligt större strömförstärkning som BC817 där varianten BC817-40 har en strömförstärkning mellan 250 - 400 ggr. och ändå har hyffsad strömförmåga väldigt snarlik din nuvarande transistor (500 mA, 1 A peak) och hade nog varit ett bättre val i det här fallet då dessa skulle kunna sänka 25 - 40 mA med 0.1 mA som basström.

Tänk på att transistorer agerar som strömgenerator på dess utgång (C-E) vilket gör att även om man ökar spänningen för att försöka få igenom mer ström så kommer inte strömmen att öka, bara att transistorn blir varmare...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu är ju en processorpinne i det närmaste oändlig impedans, så en transistor mellan utgången och processorn är fullständigt onödig, däremot ett RC-filter, som jag skrev tidigare och eventuellt ett pulldown på 100k mellan processorpinnen och jord vettigt.
GuzZzt
Kontakt:

Inlägg av GuzZzt »

Stort tack för alla förslag, nu har jag en del att testa vidare med, superbra!
Skriv svar