Stabilisera matning till ett par LEDs?
Stabilisera matning till ett par LEDs?
Har ett inbrottslarm (Microsec S8), vi kör med skalskydd på på kvällar och nätter, det innebär att altandörrarna inte får öppnas, detta glömde sambon bort hela tiden så nu har jag satt dit en 3mm röd lysdiod i varje magnetkontakt som indikerar "larm tillkopplat", matning tog jag från "rel 2" i larmcentralen, rel 2 är en utgång som ger +12V vid larm tillkopplat, max belastning är 120mA på denna utgång. Det är två st magnetkontakter som har varsin LED på 2V 20mA styck, paralellkopplade med varsin resistor på typ 500 Ohm.
Man ser dock att lysdioden varierar i styrka, antar att 12volten ut från kortet inte är jättestabil, är detta skadligt för lysdioderna på sikt? Kan man stabilisera upp det på något enkelt sätt?
Man ser dock att lysdioden varierar i styrka, antar att 12volten ut från kortet inte är jättestabil, är detta skadligt för lysdioderna på sikt? Kan man stabilisera upp det på något enkelt sätt?
Re: Stabilisera matning till ett par LEDs?
Det finns inte någon risk för skador på lysdioderna. Men det finns inte heller någon anledning att driva dom till max. Så kan du gå ner i strömstyrka är det bra. Som det är nu med 500 ohm så blir det 20mA till varje diod, precis som du skriver. Men har du relativt ljusstarka dioder kan du nöja dig med 5-7 mA, alltså förkopplingsmotstånd på ca.1,5 kOhm/diod. Eller ännu lägre ström beroende på hur ljusstarka dioderna är.
Iochmed att det hänger gardiner för den ena magnetkontakten så var jag tvungen att ta ganska starka leds o rikta dom neråt.

Det ser faktiskt ganska snyggt ut och bländar inte som det ser ut att göra på bilden, men det är av den anledningen jag driver lysdioderna på 20mA.
Bra att lysdioderna inte tar skada av det, frågan är om det går att få bort variationerna i ljusstyrka på något enkelt vis. Jag önskar att jag inte behövde ställa så dumma frågor då jag gick elektronik i gymnasiet, men på den tiden var det mer intressant med tjejer och TVspel...

Det ser faktiskt ganska snyggt ut och bländar inte som det ser ut att göra på bilden, men det är av den anledningen jag driver lysdioderna på 20mA.
Bra att lysdioderna inte tar skada av det, frågan är om det går att få bort variationerna i ljusstyrka på något enkelt vis. Jag önskar att jag inte behövde ställa så dumma frågor då jag gick elektronik i gymnasiet, men på den tiden var det mer intressant med tjejer och TVspel...
Jag förstår att det är viktigt att få bort variationerna, men med lägre drivström till dioderna kan man få ner variationerna något.
Men du kan ju sätta en liten spänningstabb. mellan 12V. och lysdioderna. Eftersom det räcker med några volt för att driva dioderna så skulle denna lilla stabb. funka bra:
https://www.elfa.se/Web/Downloads/ta/_e ... tion%2Fpdf
Men du kan ju sätta en liten spänningstabb. mellan 12V. och lysdioderna. Eftersom det räcker med några volt för att driva dioderna så skulle denna lilla stabb. funka bra:
https://www.elfa.se/Web/Downloads/ta/_e ... tion%2Fpdf
Det finns strömregulatorer med fast ström och två terminaler. Denna skulle passa bra t.ex.:
http://www.mouser.se/Search/m_ProductDe ... CTeg%3d%3d
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Efter att ha snabbglanat igenom fråden och frågan funderar jag på om det kunde fixa sig med en LED som styrs av omgivningsljuset, alltså dagtid, starkare ljus, kvällstid svagare.
Den där kopplas alltså i serie med lysdioden, ska man även ha en resistor i serien eller? Satt o läste men jag är fan inte smart nog för att förstå den engelska beskrivningensuperx skrev:Det finns strömregulatorer med fast ström och två terminaler. Denna skulle passa bra t.ex.:

Att ha någon slags sensor med dagsljusstyrning på lysdioderna känns galet överkurs, problemet är att det ser "trasigt" ut när lysdioderna varierar så mycket i styrka, det stör ingenting att dom lyser så starkt som de gör.
Det räcker med regulatorn i serie. Inget motstånd behövs.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
hur har du kopplat?Det är två st magnetkontakter som har varsin LED på 2V 20mA styck, paralellkopplade med varsin resistor på typ 500 Ohm.
Typ 500 ohm?
Har du testat med högre värde? Det är högst troligt att de lyser lika intensivt med dubbla resistansen
Swech
Man kanske kan ersätta resistorn med en LDR i jfet-kretsen för att få ljusstyrning?
Som redan föreslagits, använd en LM317.
Googla "LM317 led driver" så finns det hur många exempel som helst.
Men, för att förtydliga superx, så behövs det ETT motstånd, men detta bestämmer strömmen till LED:en genom den enkla formeln 1,25/strömmen.
Dvs, för 20mA (0,02A) behövs ett motstånd på 62,5ohm (välj 68 ohm som är standardvärde).
/J
Googla "LM317 led driver" så finns det hur många exempel som helst.
Men, för att förtydliga superx, så behövs det ETT motstånd, men detta bestämmer strömmen till LED:en genom den enkla formeln 1,25/strömmen.
Dvs, för 20mA (0,02A) behövs ett motstånd på 62,5ohm (välj 68 ohm som är standardvärde).
/J
När jag skrev att inget motstånd behövs svarade jag naturligtvis på frågan om komponenten jag tipsade om, som inte behöver något motstånd.
Med LM317 behövs ett motstånd.
Med LM317 behövs ett motstånd.
Jag blandade ihop länkarna. Tror det var opampen som hade 317.
De där färdiga strömgeneratorerna du länkade till är ju annars rätt smidiga.
De där färdiga strömgeneratorerna du länkade till är ju annars rätt smidiga.
Bra idé.superx skrev:Man kanske kan ersätta resistorn med en LDR i jfet-kretsen för att få ljusstyrning?
Har sett ett datablad på en 78xx regulator där de amplitudmodulerar utspänningen på jordpinnen.
Borde också gå att få till intensitetstyrning den vägen.