Avlödningsfläta, varför går det inte?
Avlödningsfläta, varför går det inte?
Efter mycket funderande tog jag o slängde min 15W lödpenna och köpte en Weller WS81 istället. Jag trodde tidigare att det var pga. den låga effekten jag inte klarade av att använda avlödningsflätan. Men nu är det smärtsamt uppenbart att jag inte klarar av det ens med Wellerns penna.
Jag försöker löda bort "front" utgången från ljudkortet i min dator, hålmonterat alltså. Håller jag pennan emot lödningen på kortet så smälter det efter ett par sekunder. När jag sen prova använda flätan så spelar det ingen som helst roll hur jag beter mig, det smälter inte över huvud taget, trycker hårt, löst, kör på kanten, lägger pennan över för att få så stor anliggningsyta som möjligt. Har provat ända upp till maxinställningen på 450 grader utan att flätan över huvud taget suger i sig något.
Finns det några tips att ge?
Jag försöker löda bort "front" utgången från ljudkortet i min dator, hålmonterat alltså. Håller jag pennan emot lödningen på kortet så smälter det efter ett par sekunder. När jag sen prova använda flätan så spelar det ingen som helst roll hur jag beter mig, det smälter inte över huvud taget, trycker hårt, löst, kör på kanten, lägger pennan över för att få så stor anliggningsyta som möjligt. Har provat ända upp till maxinställningen på 450 grader utan att flätan över huvud taget suger i sig något.
Finns det några tips att ge?
Re: Avlödningsfläta, varför går det inte?
Fluss.
Funkar inte det så är flätan för dålig eller oxiderad.
Lödflätor av dålig kvalitet är hopplösa.
Funkar inte det så är flätan för dålig eller oxiderad.
Lödflätor av dålig kvalitet är hopplösa.
Re: Avlödningsfläta, varför går det inte?
Är det en "färsk" avlödningsfläta du har, om inte doppa den i flussmedel
så brukar det fungera bättre.
Annars är det nog stora (jord)banor/ytor som suger upp all värme.
Provat och lägga en liten klick nytt lödtenn på det du ska löda bort?
Ibland fungerar det bättre med lite nytt lödtenn. Värmeöverföringen blir bättre.
så brukar det fungera bättre.
Annars är det nog stora (jord)banor/ytor som suger upp all värme.
Provat och lägga en liten klick nytt lödtenn på det du ska löda bort?
Ibland fungerar det bättre med lite nytt lödtenn. Värmeöverföringen blir bättre.
Re: Avlödningsfläta, varför går det inte?
Vad har för spets? Jag gissar att du har för liten spets så värmeöverföringen blir dålig. Jag brukar använda en ca 3mm mejselformad spets vid avlödning med fläta. Då behövs sällan temperaturen höjas så mycket på stationen.
Re: Avlödningsfläta, varför går det inte?
mejselformad spets (inte rund spetsig), löd först dit lite extra lödtenn av blyad variant och fluss på flätan. Du ska inte behöva köra så hög temperatur men det blyfria lödtennet som sitter där nu har högre smältpunkt så det är bra att löda dit lite lödtenn med bly i för att sänka smältpunkten.
Re: Avlödningsfläta, varför går det inte?
Lödflätan är sprillans ny, köpt på Kjell o CO, vet inte hur kvalitén på deras avlödningsflätor är.Fortran skrev:Fluss.
Funkar inte det så är flätan för dålig eller oxiderad.
Lödflätor av dålig kvalitet är hopplösa.
Den är nog färsk, nyköpt iallafall. Jag provade lägga på en klick lödtenn och sen löda av med flätan, det blev ingen skillnad. På sin höjd råkade jag löda fast flätan i lödtennet så att ett par av trådarna från flätan smält fast i lödtennet.YD1150 skrev:Är det en "färsk" avlödningsfläta du har, om inte doppa den i flussmedel
så brukar det fungera bättre.
Annars är det nog stora (jord)banor/ytor som suger upp all värme.
Provat och lägga en liten klick nytt lödtenn på det du ska löda bort?
Ibland fungerar det bättre med lite nytt lödtenn. Värmeöverföringen blir bättre.
Jag kör med originalspetsen som följde med, känns som en genomsnittlig plattmejsel ungefär, kanske 4-5 mm bred. Ska man ha själva spetsen på mejseln o jobba med eller ska man lägga mejseln på tvären för att få större kontaktyta? Flätan ska ligga emellan lödspetsen och det man ska ha bort va? Alltså så att spetsen inte vidrör lödtennet direkt utan värmen ska gå igenom flätan.sc3 skrev:Vad har för spets? Jag gissar att du har för liten spets så värmeöverföringen blir dålig. Jag brukar använda en ca 3mm mejselformad spets vid avlödning med fläta. Då behövs sällan temperaturen höjas så mycket på stationen.
Jag trodde jag hade lite lödskills men det visar sig att jag har nada, så det blir kul att jobba från grunden

Bör jag inköpa flussmedel? Isåfall vilket bör jag köpa? Har sett små sprutor för 500 spänn och sen har jag sett små burkar för mycket mindre, vad rekomenderas?
Kollar på den här videon och det ser så jävla lätt ut, det är så jag försöker göra men det vill sig fan inte...
Re: Avlödningsfläta, varför går det inte?
Du vill ha flätan mellan spetsen och lödpunkten, och så stor kontakt med spetsen som du kan få.
En ny fläta från Kjell borde inte vara helt värdelös, men fluss hjälper typ alltid. Prova att lägga en liten pärla tenn på spetsen och för över till flätan så du får bättre värmeöverföring och det börjar suga.
En ny fläta från Kjell borde inte vara helt värdelös, men fluss hjälper typ alltid. Prova att lägga en liten pärla tenn på spetsen och för över till flätan så du får bättre värmeöverföring och det börjar suga.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8395
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Avlödningsfläta, varför går det inte?
Jag använder lödfett på burk (Stannol), fungerar utmärkt. Köpt på järnhandeln 20 gram ca 20 kr. Noga att rengöra kortet efter användning av lödfett.
Re: Avlödningsfläta, varför går det inte?
Gör det? Coolt
Fick för mig att lödfett skulle vara värdelöst till elektronik.
Tydligen är inte allt man hör på internet sant. Synd att jag aldrig testa själv för jag kasta en halvkilosburk.

Fick för mig att lödfett skulle vara värdelöst till elektronik.
Tydligen är inte allt man hör på internet sant. Synd att jag aldrig testa själv för jag kasta en halvkilosburk.
Re: Avlödningsfläta, varför går det inte?
Är helt beroende på vad den är uppbyggd på. Innehåller det något som helst som tex har med orden klorid att göra som tex zinkklorid eller dylik eller innehålla salmiak så skall det inte användas för elektronik. Men framför allt om det har en frätande symbol på sig så äter det upp allt som har med elektronik att göra.
Går väl kanske att minutiöst tvätta bort direkt efter men det är ändå ett risktagande och sådant lödfett hör inte hemma bland elektronik oavsett och doppar du lödflätan i det så nästa gång du skall använda den är den sönderfrätt. Står också inte för sällan på dessa typer att de ej skall användas till elektronik men inte alltid.
Lödfett specifikt för elektronik finns dock.
Går väl kanske att minutiöst tvätta bort direkt efter men det är ändå ett risktagande och sådant lödfett hör inte hemma bland elektronik oavsett och doppar du lödflätan i det så nästa gång du skall använda den är den sönderfrätt. Står också inte för sällan på dessa typer att de ej skall användas till elektronik men inte alltid.
Lödfett specifikt för elektronik finns dock.
Re: Avlödningsfläta, varför går det inte?
Lödflätor är lite av färskvara - det kommer i lufttäta konservburkar om man köper i 10 eller 20 pack om det är av lite bättre sort och öppnad så kanske det håller ett år innan det börja tappa förmåga och behöver hjälp med extra fluss - den du köper styckvis på kjell har du ingen aning hur länge det har legat i öppnad burk i deras lagerhyllor.
När de blir gamla och lite oxiderade så får man hjälpa till med flytande fluss eller i pastaform (ofta köps på spruta)
När man skall löda bort så handlar det om att få över så mycket värme det går - välj en bred mejselspets på 5-7 mm bredd eller så - bredden är viktigare än hög temperatur då om spetsen är smal så hjälper det inte att höja temperaturer för att få tillräcklig värmemängd och det är lätt att man bränner punktvis - bred spets levererar mycket mer värme på en gång utan att man behöver ha så hög temperatur på spetsen. Och som redan sagt - spetsen skall ha en liten droppe tenn och inte vara helt torr för att att det skall suga lite i flätan och den vägen får bättre värmeöverföring till det som skall avlödas.
Det är helt normalt att man byter till olika spetsar beroende på vilken operation man skall göra - det finns ingen universalspets som klarar alla behov.
Skall du släplöda mångpoliga ytmonterade pinnar så kör man också med bred spets och mycket fluss som läggs på innan över paddarna och pinnarna , flusset är livsviktigt för att inte få lodbryggor då det är flusset och tennets ytspänning och kapillärkraft tillsammans med lagom varm och bred lödspets med en droppe lod som dras i lagom takt efter hela sidan som gör att det blir bra - med bara luft eller väldigt snålt med fluss så får man bara inte till det och det kladdar och bryggar och bränner sönder hur mycket man än försöker.
Att köra med lödfett som när man löder tunnplåt med stor lödkolv är inget jag skulle rekommendera - köp lödfluss avsett för just kretskortsmontage på spruta med sirapsliknande konsistens istället då de också är rimligt lätta att tvätta loss med isopropanol efteråt.
När de blir gamla och lite oxiderade så får man hjälpa till med flytande fluss eller i pastaform (ofta köps på spruta)
När man skall löda bort så handlar det om att få över så mycket värme det går - välj en bred mejselspets på 5-7 mm bredd eller så - bredden är viktigare än hög temperatur då om spetsen är smal så hjälper det inte att höja temperaturer för att få tillräcklig värmemängd och det är lätt att man bränner punktvis - bred spets levererar mycket mer värme på en gång utan att man behöver ha så hög temperatur på spetsen. Och som redan sagt - spetsen skall ha en liten droppe tenn och inte vara helt torr för att att det skall suga lite i flätan och den vägen får bättre värmeöverföring till det som skall avlödas.
Det är helt normalt att man byter till olika spetsar beroende på vilken operation man skall göra - det finns ingen universalspets som klarar alla behov.
Skall du släplöda mångpoliga ytmonterade pinnar så kör man också med bred spets och mycket fluss som läggs på innan över paddarna och pinnarna , flusset är livsviktigt för att inte få lodbryggor då det är flusset och tennets ytspänning och kapillärkraft tillsammans med lagom varm och bred lödspets med en droppe lod som dras i lagom takt efter hela sidan som gör att det blir bra - med bara luft eller väldigt snålt med fluss så får man bara inte till det och det kladdar och bryggar och bränner sönder hur mycket man än försöker.
Att köra med lödfett som när man löder tunnplåt med stor lödkolv är inget jag skulle rekommendera - köp lödfluss avsett för just kretskortsmontage på spruta med sirapsliknande konsistens istället då de också är rimligt lätta att tvätta loss med isopropanol efteråt.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8395
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Avlödningsfläta, varför går det inte?
Jag antar att du sett bilden av när jag löder mässingramartill en lucka men en 500 W lödkolv. Ja det är precis samma lödfett som jag använt de senaste 30 åren av mitt liv som elektronikpulare.Att köra med lödfett som när man löder tunnplåt med stor lödkolv är inget jag skulle rekommendera - köp lödfluss avsett för just kretskortsmontage på spruta med sirapsliknande konsistens istället då de också är rimligt lätta att tvätta loss med isopropanol efteråt.
Det är alldeles utmärkt för finare lödning och rengörning med isopropanol fungerar precis lika bra på detta som på ett 10 ggr dyrare flussmdel. Att köpa snordyra flussmedel och tro att de är bättre än ett billigare alternativ är bortkastade pengar för de som har gott om dem.
Lödfettet gör precis det som skall göras, avoxiderar lödstället snabbt och effektivt. När det sedan är borttvättat så har det fyllt sin funktion lika bra som något annat. Vill man ha det i en spruta så kan man med fördel fylla en lämplig spruta med det i stället för att kasta bort 500 spänn på att köpa en färdigfylld.
Edit: Jag har ju läst på något ställe att man inte skall använda lödfett till eketronik med förklaringen att
Det är något jag aldrig har upplevt. Förutsättningen är ju att det skulle finnas innesluten syra i lödfogen och det låter långsökt om man löder korrekt. Det viktiga i sammanhanget är ju emellertid att man inte fuskar med att tvätta rent när man är klar.lödfett eller lödvatten, eftersom dessa innehåller viss mängd syra, en lödfog med inneslutna rester av syra bryts snabbt ner om den utsätts för elektrisk ström.
Senast redigerad av SeniorLemuren 12 november 2016, 20:32:25, redigerad totalt 1 gång.
Re: Avlödningsfläta, varför går det inte?
Har två exempel här, första fungerar bra för elektroniklödningar, är väl kolofonium (hartsbaserad).
Den med klorid.
Den med klorid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Avlödningsfläta, varför går det inte?
Sannolikt är det lött med blyfritt, vilket är ett rent helsike att få bort.
Receptet är, riktigt fluss för elektronik, dvs fluss avsett för blyfritt, därefter löda om med blyat tenn på med mer fluss och lödföäta samt riktigt het kolv med en bred mejselspets.
Är det jordplans förbundna lödningar är det i princip bara att glömma.
Receptet är, riktigt fluss för elektronik, dvs fluss avsett för blyfritt, därefter löda om med blyat tenn på med mer fluss och lödföäta samt riktigt het kolv med en bred mejselspets.
Är det jordplans förbundna lödningar är det i princip bara att glömma.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8395
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Avlödningsfläta, varför går det inte?
Den blå är det jag använder (både till plåt) och elektronik. Det står i klartext att den inte innehåller syra (sin acido) så vi får fråga farbror expert xxargs vad han tycker som kan detta med lödfett. 
