hcb skrev:
Risk för självsvängning i regulatorer, sämre transientsvar, värmeproblem är några saker jag kan komma på.
Användning av jordplan är alltid bra, speciellt gäller det lågnivåsignaler och RF-signaler.
Men det är också bra att ha när det gäller digitala kretsar, tror jag.
För då blir det som du säger att transientsvaren blir bättre med färre ringningar.
För i värsta fall kan en dåligt terminerad och/eller inget jordplan göra så att en transient ringer så mycket att den istället för att t.ex bara ge en etta ger en sekvens med ettor och nollor för att den ringer så mycket.
Så jordplan tror jag på (även om man faktiskt kan köra virade digitala projekt på i alla fall 1MHz utan problem, så jag tror terminering faktiskt är viktigare än det skatbofallet av obefintligt jordplan).
Alla mina rörkonstruktioner från RIAA till slutsteg har numera Aluminium-tejp som jordplan som jag dock bara guardar i en enda punkt (för jordplan ska egentligen inte leda ström för då skapas jordströmmar och därmed brum).
Kan också vara intressant att veta att pentoders låga Cag kommer av att man stoppat in ett supressor-galler mellan screen och anod som nästan alltid är kopplat till den nästan alltid avkopplade katoden dvs man jordar mellan screen och anod varvid Cag försvinner, i princip.
Självsvängning i regulatorer kommer man bäst ifrån genom att ha hyfsat rejäla kondingar på ingång och utgång, generellt räcker 1uF men i vissa fall kan man ha mindre, jag gissar bara att en osnygg layout inte har med detta att göra.
Värmeproblem tror jag inte har med osnygg layout att göra överhuvudtaget, det har med vilken kylfläns man använder att göra, men visst man får inte gröta ihop komponenter som blir varma hursomhelst, lite självklart kan jag tycka

Min designfilosofi är: snyggt och logiskt signalflöde, hur layouten blir att se ut sen det struntar jag högaktningsfullt i.
Fast det är lite lustigt, jag vill gärna ha komponenterna snyggt och flödesriktigt utplacerade (så det blir lätt att felsöka) men jag skiter i hur själva layouten blir, så på nåt sätt gillar jag ändå snyggt (fast från ovansidan

).
MVH/Roger