Koppla spänning till glöden.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gastone
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 maj 2009, 15:20:57
Ort: Y-town
Kontakt:

Koppla spänning till glöden.

Inlägg av Gastone »

Jag har en trafo med bl.a. två lindningar på vardera 3,15 volt med mitt tapp. Denna ska driva glöden på några 12ax7.

Frågan lyder: Om jag sätter mitt tappen till kretsjord och bryggar ben 4&5 på rören, och sen matar denna med ena lindningen, och den andra till ben 9 på rören.

Funkar det, menar får de då 6,3v ? :?

För de som undrar, Ja! Jag har kommit upp i sadeln igen... :D
Senast redigerad av Gastone 12 november 2016, 01:49:08, redigerad totalt 2 gånger.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Koppla spänning till glöden.

Inlägg av xxargs »

Parallellmata 4 och 5 och andra anslutningen 9 så bör det fungera - varje filament får då 6 Volt så som det bör.

om lindningens mittuttag skall kopplas till jord eller vara friflytande är svårare att sia om och det har att göra hur mycket brum och annat som kommer om det är anslutet eller inte.

Det bästa hade nog varit med 6ax7 då transformatorns mittjord kopplas till pin 9 och dess ytterkanter till 4 och 5, på det sättet får man symmetrisk matning och undertrycker (common mode) brum och annat.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Koppla spänning till glöden.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tusen bilder säger en massa ord, eller vad man säger. Du är helt rätt ute.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Gastone
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 maj 2009, 15:20:57
Ort: Y-town
Kontakt:

Re: Koppla spänning till glöden.

Inlägg av Gastone »

xxargs skrev:om lindningens mittuttag skall kopplas till jord eller vara friflytande är svårare att sia om och det har att göra hur mycket brum och annat som kommer om det är anslutet eller inte.

Det bästa hade nog varit med 6ax7 då transformatorns mittjord kopplas till pin 9 och dess ytterkanter till 4 och 5, på det sättet får man symmetrisk matning och undertrycker (common mode) brum och annat.
Mja, kretsjord kommer att lyftas med 100 Ohm från chassijord, eller nå´t sån´t.
Användarvisningsbild
Gastone
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 maj 2009, 15:20:57
Ort: Y-town
Kontakt:

Re: Koppla spänning till glöden.

Inlägg av Gastone »

soundbrigade skrev:Tusen bilder säger en massa ord, eller vad man säger. Du är helt rätt ute.
Tack, Bävern... :)
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Koppla spänning till glöden.

Inlägg av YD1150 »

Finns även möjligheten att använda en "Hum balance pot".
T.ex. http://www.antiqueradios.com/forums/vie ... hp?t=63462

Fast det är nog mer viktigt vid lågnivåförstärkare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Koppla spänning till glöden.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kan ju koppla mitten på trafon direkt till jord eller via ett smärre motstånd, sådär 100 Ohm.
Användarvisningsbild
Gastone
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 maj 2009, 15:20:57
Ort: Y-town
Kontakt:

Re: Koppla spänning till glöden.

Inlägg av Gastone »

Trafon´s HT-utgång är liknande: 270v - 0 - 270v, där nollan utgör kretsens jord som jag på nå´t ställe ska koppla till chassijord, via ett 100 Ohms motstånd och en 3,3nF (som jag hittade i lådan), parallellt över nämnda resistor. Denna "kretsjord" kommer alltså att ha en potensskillnad över chassijord.
Jag brukar inte ha problem med jordslingor i mina byggen, men denna skapelse ska ha AC till glöden, så vi får se(höra) när jag väl kommit så långt.

Trafon´s 6,3 lindning går till likriktarröret´s glöd, som f.ö. blir ett "Tjim Tjo" 6z5p, hade annars tänkt ha ett EZ81 eller EZ90, men det hade jag ingen sockel till hemma. Det blir lite efter Kajsa Warg´s terminologi... :).

Tack grabbar så här långt :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Koppla spänning till glöden.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du gör ungefär likadant.

Bild

Lite att läsa:
http://www.lh-electric.net/tutorials/psupply.html
Användarvisningsbild
Gastone
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 maj 2009, 15:20:57
Ort: Y-town
Kontakt:

Re: Koppla spänning till glöden.

Inlägg av Gastone »

I got it! :)

Nu glöder12ax7:orna, och 6z5p levererar en B+ på ca 104V, med 33mV rippel(enligt min Fluke). Ett scope är beställt och är på G från "Ping Pong".

Dags att stoppa fortsättningen i en egen tråd kanske...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Koppla spänning till glöden.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kanske det. :wink:

En sak till, kolla ekvivalenter till 12AX7. Minns inte längre vad de heter, 7025 kanske 6682 eller något liknande. Men just ECC83/12AX7 är inga rör som vunnit ens tröstpris för välljud. Ekvivalenterna har bättre rykte dock.
Användarvisningsbild
Gastone
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 maj 2009, 15:20:57
Ort: Y-town
Kontakt:

Re: Koppla spänning till glöden.

Inlägg av Gastone »

En sak till, kolla ekvivalenter till 12AX7. Minns inte längre vad de heter, 7025 kanske 6682 eller något liknande. Men just ECC83/12AX7 är inga rör som vunnit ens tröstpris för välljud. Ekvivalenterna har bättre rykte dock.
Jo, jag har några ECC81 - 83, ska kolla med dem senare.

Jag har ett antal 6N6P, 6N2PEV, 6H9C och 6H8C också, så det är bara att labba...

Jag köpte för ca hundra år sen, två PCB för en Jadis JP-200 som ligger här nånstans. Det är monokort och använder just 12ax7, men jag har aldrig hittat ett passande chassi, dessutom är Jadis original fyra(4) enheter, två mono preamps & två nätdelar.

Jag bygger denna för utvärdering, sen kanske moddas den till Jadis, som ska driva mitt Hiraga "LeMonstre", som jag hade med mig på utställningen i Kristianstad för några år sen, eller så får den driva min GainClone, vi får se... :)

Eller mina GU50 ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Koppla spänning till glöden.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skriv svar