Trasiga fjärrbrytare går de att laga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
norlin

Trasiga fjärrbrytare går de att laga?

Inlägg av norlin »

Har 2st fjärrbrytare för utomhusbruk, en Nexa LGDR-3500 & en från Conrad RSL364R-A som används för motor/kupévärmare till 2 bilar.
Styr dessa via RFXtrx433 & Domoticz.

Nexan vill nu när den ska börja användas inte fungera alls, inget tillslag, går inte att lära helt död... Denna brytare har, som den andra inte används under den varmare delen av året.
Tips på felorsak? Ska skruva isär när jag hittat verktyg då den är ihopskruvad med säkerhetsbis :evil:

Conrad slår till men om jag kopplar den mot bilen med enbart kupévärmare "pulsar" fläkten i hastighet, och mot bilen med både motorvärmare & kupéfläkt slår brytaren ifrån efter en kort stund, som ett överbelastningsskytt typ.
Tips på felorsak?

Då mina lagningsförsök inte kommer att hinnas med inom lämplig tid kommer jag att handla 2st nya, men vad/var?
Är lite kritisk til kvalitén på Nexa, går "sönder" när dom inte används...
Tips mottages tacksamt.
Bjaellerud

Re: Trasiga fjärrbrytare går de att laga?

Inlägg av Bjaellerud »

Jag har några äldre NEXA.
De strejkade.
De har två små kodinställningvred.
Jag öppnade dem och rengjorde kretskortet där kodvredens släpkontakter rörde sig, liksom själva vredens släpfjädrar.
Med tops fuktad i kontaktsprej.
Sen har de funkat länge.
Liknande kodvred finns på sändaren, samma sak där.

Kontaktytorna är förgyllda, men det räcker tydligen ändå inte för att få bra kontakt i många år.

De
Roy
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Då får det bli svängen förbi å shoppa "specialbits"

Vill minnas att jag har några gamla Nexa inomusare som inte slår till, får prova ditt tips på dessa om inte annat.

:tumupp:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Några dygn i pannrummet "lagade" min Nexa bilvärmar-fjärr efter att den suttit ute sedan förra vintern...
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Hi hi ja några dygn i pannrummet kanske torkade bort fukt, kondens .
Kanske är det inomhustypen du har och använt ute.
Ute krävs IP65 grejer.
Jag drar mig nu till minnes att jag lade på ett tunt lager Vaselin över de förgyllda kontaktytorna, vilka formar en omkopplare för kod.
Ja verktyg i form av sekuríty bits är alltid bra att ha.

de
Roy
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nope, skulle aldrig använda inomhustypen ute.
Och utomhustypen är definitivt inte ångtät, möjligen vattentät från rätt riktning osv och bara IP44.

IP44 Sköljtät
IP3x/-4x betyder att armaturen inte kan ha öppningar där man kan sticka in ett objekt med 2,5 mm/1,0 mm diameter. Testet utförs med en ståltråd med rätt diameter och med en definierad kraft (3N/1N). IPx4 betyder att armaturen måste tåla vattensprut från alla håll. Testas med normerade sprutmunstycke. Armaturen blir normalt inte vattentät, men med ett system som hindrar vatten att nå elektriska delar och som tillser att eventuellt vatten kan rinna ut igen.
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Gick förbi Jula, plockade på mig 2st som stog att de fixade 433,92 MHz av märket Telldus utan att tänka mig för att de kanske inte funkade mot rfxtrx433 och domoticz, som de naturligtvis inte verkar vara kompatibla med...

Tur att jag bara bröt ena förpackningen...

Suck
Användarvisningsbild
elshorto

Inlägg av elshorto »

Min Nexa LGDR-3500 gav upp efter några månader. Den satt under tak i en carport och drev en motorvärmare.
Nexa verkar inte duga för utomhusbruk.
Skriv svar