Hej Svantino!Svantinio skrev:Förlåt men är det bara jag som inte ser hur den kapacitiva isoleringen skall fungera? På sin höjd kan den ju överföra lite rippel (fast då har ju inte glättningen gjort sitt jobb ordentligt). Nu ska det sägas att jag läst väldigt lite av tråden förövrigt så har kanske inte så bra koll på vad du vill åstadkomma, men tolkar jag det rätt när du vill likrikta, filtrera och sen reglera ner spänningen? Med den isolation du har i dagsläget så kommer ju isf spänningen efter filtret alltid stabilisera sig till 0V
Jag börjar pinsamt förstå de varningar jag har fått från kunnigt folk här inne, du måste nämligen ignorera det översta schemat för det är faktiskt livsfarligt och idiotiskt konstruerat, inte med vilje för jag förstog inte bättre men efter analys har "vi" kommit fram till att den är direkt farlig.
Se på det nedre schemat istället, det är sekundärswitchat med tilltänkt trafo som galvanisk isolator som jag tror att man alltid måste ha och därför har även i primärswitchade aggregat fast då i form av en liten push-pull toroid (hög frekvens) som man kan styra med en SG3525 PWM-krets.
Min ambition är dock att helt enkelt reglera typ (0-24V)/5A och då räcker det med ofarlig sekundärswitchning enligt bifogat schema.
MVH/Roger