Mystiskt fel med STK500 vid programmering
- Greensilver
- Kontakt:
Mystiskt fel med STK500 vid programmering
Jag har försökt programmera AT90S2313 både "in socket" och externt genom att dra ut RST, MISO, MOSI, SCK, VTG och GND. Tyvärr får jag bara "ERROR Entering programming mode.". Testade då med en annan 2313 - samma fel. Testade med ytterligare en annan, samma fel. Testade med en 162, samma fel. Däremot fungerar det att programmera Mega32, Tiny22 och någon annan som jag inte minns. Tänkte då att det kanske var fel på den lilla röda sockeln (eftersom den stora röda verkar fungera). Har mätt resistansen mellan pinnarna i socklarna (MOSI, MISO, RST osv.) både mellan stora och lilla samt mellan ingången till den röda delen av STK500 men det verkar inte vara något avbrott. Det skumma är att samtliga 2313 är helt nya. Gemensamt för alla kretsar som inte funkar är dock att de kommer från SWC. Kan alla dessa ha blivit ESD skadade i transporten?! Verkar ju helskumt.
Frågan är, kan jag utesluta fel på STK500 eftersom det funkar att programmera andra kretsar än just 8515 och någon annan som jag inte minns vilken (tror det var Mega162)?
Tänkte att jag kunde skicka ett par 2313 till någon med STK500 för test - ni får behålla dom i vilket fall. Bara jag får veta om dom var kass eller inte. Skicka PM med adress så skickar jag. (helst någon som pillat lite innan och vet vad dom gör så att jag får veta med säkerhet).
Tips, förslag?
Vart skickar man en STK500 för felsökning?
Frågan är, kan jag utesluta fel på STK500 eftersom det funkar att programmera andra kretsar än just 8515 och någon annan som jag inte minns vilken (tror det var Mega162)?
Tänkte att jag kunde skicka ett par 2313 till någon med STK500 för test - ni får behålla dom i vilket fall. Bara jag får veta om dom var kass eller inte. Skicka PM med adress så skickar jag. (helst någon som pillat lite innan och vet vad dom gör så att jag får veta med säkerhet).
Tips, förslag?
Vart skickar man en STK500 för felsökning?
- Greensilver
- Kontakt:
Hej,
Ja, jumprarna är rätt. Jag har aldrig ändrat dom sedan jag köpte STK'n men ikväll så testade jag att programmera externt och då körde jag både med VTARGET borta (externa kretsen matar sig själv) och VTARGET ditsatt (default - STK matar externa kretsen). Ingen skillnad.
Högspänningsprogrammering har jag inte testat! Tack för tipset.
Det blir first thing in the morning - efter kaffet då. Nu skall jag krypa ner bredvid käringen.
Ja, jumprarna är rätt. Jag har aldrig ändrat dom sedan jag köpte STK'n men ikväll så testade jag att programmera externt och då körde jag både med VTARGET borta (externa kretsen matar sig själv) och VTARGET ditsatt (default - STK matar externa kretsen). Ingen skillnad.
Högspänningsprogrammering har jag inte testat! Tack för tipset.

Det blir first thing in the morning - efter kaffet då. Nu skall jag krypa ner bredvid käringen.

- Greensilver
- Kontakt:
Har du laddat in den "nya" firmwiren till STK'n?
http://www.avrfreaks.net/modules/Freaks ... DN_019.pdf
kanske prova att göra det igen?
Har en STK500 om du behövde hjälp med att testa några kretsar.
http://www.avrfreaks.net/modules/Freaks ... DN_019.pdf
kanske prova att göra det igen?
Har en STK500 om du behövde hjälp med att testa några kretsar.
Om du kopplar en lysdiodiod (de som är på stk500) till klock utgången på STK500 och ställer in den på lägsta möjliga frekvens så borde du se den flimra (14Hz)
Men kolla engång till på bygglarna så att de är rätt inställd,se sidan 31
Men kolla engång till på bygglarna så att de är rätt inställd,se sidan 31
- Greensilver
- Kontakt:
Multimetrar brukar inte klara av räkna frekvensen på signaler som växlar mellan 0 och 5 volt, utan brukar kräva att signalen går negativt exempel -1 till +1.
Dock är det ganska enkelt att se om multimetern klarar "ttl" singnaler genom att skriva ett lite program till ATmega32 som toglar en pinne i 1khz eller något liknade.
När du säger att du har använt en extern kristall är det i sockel på STK500 eller uppkopplat på sidan om?
Dock är det ganska enkelt att se om multimetern klarar "ttl" singnaler genom att skriva ett lite program till ATmega32 som toglar en pinne i 1khz eller något liknade.
När du säger att du har använt en extern kristall är det i sockel på STK500 eller uppkopplat på sidan om?
- Greensilver
- Kontakt:
- Greensilver
- Kontakt:
Okej... det finns i princip två saker som kan ha gått sönder Antingen Q904 eller U202 om man kollar på schemat.
Och du har inte stopat klockan med programerings mjukvaran? eller har för hög klock frekvens för isp? (den ska vara 1/4 högst av avrens klocka)
Det är ju riktigt tråkit om den är kass, men det är säkert någon som är villig att köpa den för en liten slant, om det skulle vara till någon tröst....
Och du har inte stopat klockan med programerings mjukvaran? eller har för hög klock frekvens för isp? (den ska vara 1/4 högst av avrens klocka)
Det är ju riktigt tråkit om den är kass, men det är säkert någon som är villig att köpa den för en liten slant, om det skulle vara till någon tröst....
- Greensilver
- Kontakt:
Testade att ställa om mjukvaruklockan från AVR och det fungerar fint, den svarar att det är ok och det går dessutom att läsa tillbaka vilket värde den är inställd på men ingen klocka kommer ut. Jag tror helt enkelt att jag blåst just den pinnen på kretsen som skickar ut signalen.
Tack för bra länk till schema! Mycket lärorikt att se hur exempelvis filterna ser ut på ingången RS232 osv. Jag är ju i det stadiet att jag klurat ut hur saker och ting fungerar (USART osv.) men jag saknar kunskap om hur man skall dimensionera saker och ting för att slippa störningar etc.
Funderar på att starta en tråd för faktainsamling till en tråd i FAQ:en om just filter mot störningar. Exempelvis hur man bör sätta kondingar runt en 78xx eller hur filter på ingående/utgående RS232 bör se ut osv. Säkert självklara saker för de gamla rävarna här på forumet men för nybörjare som mig är det ju mycket värdefullt.
Om någon vill köpa en STK500 utan mjukvaruklocka så är dom välkomna att lägga ett bud via PM, eller ska man kanske testa Tradera?
Den funkar ju utmärkt att programmera kretsar som har intern klocka och även de andra om man petar in en kristall i sockeln...
Tack för bra länk till schema! Mycket lärorikt att se hur exempelvis filterna ser ut på ingången RS232 osv. Jag är ju i det stadiet att jag klurat ut hur saker och ting fungerar (USART osv.) men jag saknar kunskap om hur man skall dimensionera saker och ting för att slippa störningar etc.
Funderar på att starta en tråd för faktainsamling till en tråd i FAQ:en om just filter mot störningar. Exempelvis hur man bör sätta kondingar runt en 78xx eller hur filter på ingående/utgående RS232 bör se ut osv. Säkert självklara saker för de gamla rävarna här på forumet men för nybörjare som mig är det ju mycket värdefullt.
Om någon vill köpa en STK500 utan mjukvaruklocka så är dom välkomna att lägga ett bud via PM, eller ska man kanske testa Tradera?

Den funkar ju utmärkt att programmera kretsar som har intern klocka och även de andra om man petar in en kristall i sockeln...