Enkel videoväxel för presentation
Enkel videoväxel för presentation
Har i samband med en utställning ett litet problem, som förvisso kan lösas på flera olika sätt.
Använder en Velleman MK121 PONG som visas via en projektor på en tv-spels utställning, där besökarna får sig en dos härligt retrospelande. Problemet med denna är dock att den är designad för batteridrift (2*1.5V AA) och stänger av sig själv efter 5 minuters aktivitet. Har förvisso en PSU med ständig 3V inkopplad, men det hjälper inte i detta fallet. Rent teoretiskt skulle de väl gå att programmera om uCPU som sitter på och rent teoretiskt kanske till och med Velleman skulle kunna ta fram en uppdaterad version. Ser dock detta som långsökt.
Funderade ett tag på att sätta ett tidsstyrt relä som påverkar någon av kontrollerna var fjärde minut... men när tanken fick gå vidare ett steg till så har jag bestämt mig för att istället växla över till en annan videokälla (Raspberry Pi) vid inaktivitet. Dels för att spara LCD panelen i projektorn då jag redan börjar notera viss inbränning och dels för att kunna köra en filmsnutt som en del av utställningen.
Båda källorna levererar kompositvideo, så ett tvåläges tvåpoligt relä borde fungera gott. Så tanken är att ett relä växlar över till RPi'n när PONG spelet går ner i strömsparsläge.
Rent tekniskt ser jag två alternativa lösningar:
Det finns på PONG spelet en lysdiod som tänds när den är aktiv. Således skulle jag kunna driva ett 3V relä med den signalen.
Alternativ två är att ha ett 5V relä som drivs från samma spänningskälla som RPi'n, som sedan (via photoresistor/transistor) får signal via tidigare nämnd lysdiod.
En faktor att beakta är väl vilket läge som är mest sannolikt, dvs mest/minst tid med spännning på reläspolen.
Finns det några andra faktorer eller fallgropar att beakta? Någon som har gjort något liknande tidigare?
Använder en Velleman MK121 PONG som visas via en projektor på en tv-spels utställning, där besökarna får sig en dos härligt retrospelande. Problemet med denna är dock att den är designad för batteridrift (2*1.5V AA) och stänger av sig själv efter 5 minuters aktivitet. Har förvisso en PSU med ständig 3V inkopplad, men det hjälper inte i detta fallet. Rent teoretiskt skulle de väl gå att programmera om uCPU som sitter på och rent teoretiskt kanske till och med Velleman skulle kunna ta fram en uppdaterad version. Ser dock detta som långsökt.
Funderade ett tag på att sätta ett tidsstyrt relä som påverkar någon av kontrollerna var fjärde minut... men när tanken fick gå vidare ett steg till så har jag bestämt mig för att istället växla över till en annan videokälla (Raspberry Pi) vid inaktivitet. Dels för att spara LCD panelen i projektorn då jag redan börjar notera viss inbränning och dels för att kunna köra en filmsnutt som en del av utställningen.
Båda källorna levererar kompositvideo, så ett tvåläges tvåpoligt relä borde fungera gott. Så tanken är att ett relä växlar över till RPi'n när PONG spelet går ner i strömsparsläge.
Rent tekniskt ser jag två alternativa lösningar:
Det finns på PONG spelet en lysdiod som tänds när den är aktiv. Således skulle jag kunna driva ett 3V relä med den signalen.
Alternativ två är att ha ett 5V relä som drivs från samma spänningskälla som RPi'n, som sedan (via photoresistor/transistor) får signal via tidigare nämnd lysdiod.
En faktor att beakta är väl vilket läge som är mest sannolikt, dvs mest/minst tid med spännning på reläspolen.
Finns det några andra faktorer eller fallgropar att beakta? Någon som har gjort något liknande tidigare?
Re: Enkel videoväxel för presentation
Någon som har tips på svensk butik som säljer relä med 3V spole?
Electrokit, Swech och Lawicel har inte (enligt respektive webbshop). Och av någon anledning kommer jag inte åt Autemas hemsida från jobbet just nu.
Electrokit, Swech och Lawicel har inte (enligt respektive webbshop). Och av någon anledning kommer jag inte åt Autemas hemsida från jobbet just nu.
Fick tag i ett litet 3V 2-poligt relä med växlande kontakt som fungerar perfekt. Tyvärr så verkar videokretsen i Hallonpajen vara ganska svag, för det blev ingen bild på projektorn - då kabeln är ganska lång. Så frågan är om man på ett enkelt sätt kan förstärka videosignalen... Någon som har tips på lämplig krets eller komponent för detta?
Det troligaste är nog att Din RPi's setup för CVBS är felkonfigurerad. Om config ser rätt ut, har Du kontrollerat med ett scope eller annan monitor att det finns korrekt videoformat ut? Det är osannolikt att en lång kabel skulle förvränga synken så mycket att ingen signal detekterades.
Tänk också på att moderna saker är "duktiga", det kan finnas någon förbannad autodetect som ogillar omkopplingen när utgången blir öppen. Vet inget om detta när det gäller RPi CVBS, ett scope har svaret även här.
Tänk också på att moderna saker är "duktiga", det kan finnas någon förbannad autodetect som ogillar omkopplingen när utgången blir öppen. Vet inget om detta när det gäller RPi CVBS, ett scope har svaret även här.
Jag testade hemma med en annan projektor (och betydligt kortare kabel) och det fungerade bra. Så jag tycker också att det är skumt. Skall testa mer senare.
Har drygt 10 pajer i samma utställning som har exakt samma konfiguration, fast de kör mot CRT TV förvisso, men borde inte vara en inställningsfråga.
Men tack för feedback.
Har drygt 10 pajer i samma utställning som har exakt samma konfiguration, fast de kör mot CRT TV förvisso, men borde inte vara en inställningsfråga.
Men tack för feedback.
Det är inte så att det måste sitta nått i composite på pi:en vid uppstart för att den ska köra ut bilden dit?
vad innebär lång kabel - 100 meter??matsadona skrev:Fick tag i ett litet 3V 2-poligt relä med växlande kontakt som fungerar perfekt. Tyvärr så verkar videokretsen i Hallonpajen vara ganska svag, för det blev ingen bild på projektorn - då kabeln är ganska lång. Så frågan är om man på ett enkelt sätt kan förstärka videosignalen... Någon som har tips på lämplig krets eller komponent för detta?
Många dedikerade CRT-monitorer har ACG på sina ingångar och justerar upp en svag inkommande signal och tål säkert uppemot 10 dB kabeldämpning innan det börja synas på bilden (då genom att den blir mörkare och mer kontrastlös - inte att den tappar sync), när det gäller CVBS-ingångssteg i LCD-skärmar så vetefasen...
Såvitt jag vet är det tvärtom - dvs att om inget finns anslutet till HDMI porten så går det ut signal på AV-kontakten.adent skrev:Det är inte så att det måste sitta nått i composite på pi:en vid uppstart för att den ska köra ut bilden dit?
Och som sagt, jag har aldrig upplevt att det skulle varit ett problem tidigare då jag ett flertal gånger har mixtrat med skrämar hit och dit och garanterat bootat upp minst en gång utan ansluten skärm (som kopplats in i senare skede utan problem).
I detta fallet tror jag kabeln är 10-15 meter, minns inte exakt. Borde inte vara några problem, men kan inte förklara problemet på annat sätt.xxargs skrev:vad innebär lång kabel - 100 meter??matsadona skrev:Fick tag i ett litet 3V 2-poligt relä med växlande kontakt som fungerar perfekt. Tyvärr så verkar videokretsen i Hallonpajen vara ganska svag, för det blev ingen bild på projektorn - då kabeln är ganska lång. Så frågan är om man på ett enkelt sätt kan förstärka videosignalen... Någon som har tips på lämplig krets eller komponent för detta?
Många dedikerade CRT-monitorer har ACG på sina ingångar och justerar upp en svag inkommande signal och tål säkert uppemot 10 dB kabeldämpning innan det börja synas på bilden (då genom att den blir mörkare och mer kontrastlös - inte att den tappar sync), när det gäller CVBS-ingångssteg i LCD-skärmar så vetefasen...
Skall dock testa mer, så det inte är en skitsak som dålig lödning eller liknande (som då har släppt efter första testtillfället).
Prova först med kort kabel, sen med lång kabel - har du bild i första läget så är utsignalen OK och LCD:n begriper det.
Försvinner det med lång kabel så är det antingen fel i denna eller så klarar inte LCD dämpgraden i kabeln och har ingen AGC på ingången.
För att prova om dämpgraden är med i bilden så kanske man få tillverka sig en liten PI-dämpare med motstånd för 3 och 6 dB och koppla mellan (med korta fungerande kabeln) för att se om detta är problemet.
för 3 dB dämpare i PI-koppling och 75 Ohms impedans så använder du 25.2 Ohm i serie med mittledaren samt 438.6 Ohm monterat mellan mittledaren och skärmen/jorden på var sida om 25.2 Ohms motståndet.
Dessa 'block kan seriekopplas för högre dämpgrad. och det enda de påverkar är att dämpa signalen men inte påverka impedansen (fel impedanser ger reflexer-skuggor i bilden och är väl synliga på en videobild om kabeln är mer än några meter långa)
för 6 dB-dämpare så är motsvarande värde
56 Ohm som seriemotstånd och 225.7 Ohm för motstånden kopplad till jord på var sidan om 56 Ohm.
gör du en 3-dB dämpare och en 6 dB-dämpare med hona/hane RCA anslutning på in och utgång så går det att koppla i serie och kan de kopplas i kombination för att testa 3, 6 och 9 dB förlust
Försvinner det med lång kabel så är det antingen fel i denna eller så klarar inte LCD dämpgraden i kabeln och har ingen AGC på ingången.
För att prova om dämpgraden är med i bilden så kanske man få tillverka sig en liten PI-dämpare med motstånd för 3 och 6 dB och koppla mellan (med korta fungerande kabeln) för att se om detta är problemet.
för 3 dB dämpare i PI-koppling och 75 Ohms impedans så använder du 25.2 Ohm i serie med mittledaren samt 438.6 Ohm monterat mellan mittledaren och skärmen/jorden på var sida om 25.2 Ohms motståndet.
Dessa 'block kan seriekopplas för högre dämpgrad. och det enda de påverkar är att dämpa signalen men inte påverka impedansen (fel impedanser ger reflexer-skuggor i bilden och är väl synliga på en videobild om kabeln är mer än några meter långa)
för 6 dB-dämpare så är motsvarande värde
56 Ohm som seriemotstånd och 225.7 Ohm för motstånden kopplad till jord på var sidan om 56 Ohm.
gör du en 3-dB dämpare och en 6 dB-dämpare med hona/hane RCA anslutning på in och utgång så går det att koppla i serie och kan de kopplas i kombination för att testa 3, 6 och 9 dB förlust
Har testat igen nu med den utrustning jag har hemma, och det fungerar. Har dock inte testat med de impedanser som föreslås ännu, men en lite längre kabel. Fungerade felfritt. Så problemet verkar vara isolerat till den projektorn som är på muséet.
Problemet verkar vara nåt annat, men roade mig i alla fall med att skruva av locket på en "Video Distributor" (en ingång till tre utgångar). Där satt ett kretskort byggt kring en CLC430. Datablad (obsolete) CLC430 General Purpose 100MHz Op Amp with Disablematsadona skrev:Så frågan är om man på ett enkelt sätt kan förstärka videosignalen... Någon som har tips på lämplig krets eller komponent för detta?