Fibaro RGBW

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sumo89

Fibaro RGBW

Inlägg av sumo89 »

Hej!
Jag har sett att några av er här har en sån. Jag är rätt okunnig (jämfört med alla här iaf :)) på elektronik, så ha det i åtanke.

Jag köpte en Aduro Draftoptimizer (http://www.adurofire.se/fileadmin/user_ ... 6.2016.pdf) - en 24V fläkt som jag tänkte sätta på skorstenen för att få lite bättre drag. Den kan man då styra med den medföljande potentiometern.

Bra, men, okunnig som jag är, trodde jag att jag bara kunde köpa mig en Fibaro RGBW för att koppla bort potentiometern och ersätta den med Fibaron. Nu har jag förstått att Fibaron har PWM utgångar och det inte är riktigt samma sak...

Mäter jag mellan CTRL och jord så skiftar det mellan 5-7.5V (se bilder).

Själva fläkten är en Ebmpapst IQ(2) 3620, men hittar inga specar om den 24V varianten.

1) Kan jag på något sätt använda min Fibaro RGBW för detta, eller är det helt enkelt fel pryl?
2) För att testa själva funktionen på Fibaron, kopplade jag upp enligt följande: http://dreamgreenhouse.com/reviews/2014 ... /index.php, men hur jag än ställer in Fibaron (parameter 14) så ser jag ingenting på utgångarna R, G, B, W när jag mäter V mellan utgången och jord. Visst ska man kunna mäta V på en PWM utgång?

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Fibaro RGBW

Inlägg av mrfrenzy »

Börja med att mäta spänning mellan CTRL och GND när potentiometer står i min/max/mitten.

Sen kan man klura på lämplig lösning.
Att koppla fibaron direkt går definitivt inte.
sumo89

Inlägg av sumo89 »

Min: 4.9
Mitten: ~6.4
Max: 7.5

Är det typ en sån här jag skulle haft istället att utgå ifrån? http://www.zwavesverige.se/dimrar/insat ... -10v-gen-5
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Varför använder du inte potentiometern som det är tänkt?
sumo89

Inlägg av sumo89 »

Då måste jag dra in den där pot:en i huset någonstans... Sätta den någonstans, och gå och ändra på den när jag eldar. Men om det inte går att ordna på annat sätt lär jag väl få lov att göra det helt enkelt... :P
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nu ser jag att det röda du kallar "potentiometer" i själva verket är någon form av styrenhet med en massa elektronik.

Om man ska koppla in sig på CTRL -ledningen får man nog analysera vad det röda kortet gör.
Antingen med oscilloskop, reverse engineering eller genom att be danskarna som konstruerat det om en manual http://www.c22.dk/project/

Ett annat alternativ är att ersätta den riktiga potentiometern (i mitten på röda kortet). Isf mät resistansen urkopplad samt spänningen över den vid drift.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du istället för potentiometern monterar tre st motstånd som styrs av denna reläbox kan du få fyra olika hastigheter: https://www.m.nu/flush-relay-gen5-qubino-p-2382.html
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och hur har du tänkt att en lysdiodstyrning skall kunna göra detta per automatik.
sumo89

Inlägg av sumo89 »

Jag vet inte riktigt hur jag hade tänkt. 24V matchade ju fint, watt klarade jag mig på, det står i Fibaro manualen:
"Fibaro RGBW Controller uses PWM output signal, which enables it to control LED, RGB, RGBW strips, halogen lights and fans."

Så då tänkte jag att det kommer att bli awesome. Men det säger ju mer om min kunskap eller något annat... ;)

@mrfrenzy: Tack! :) Jag mailade faktiskt dansken, vi får se om han svarar... Men jag ska mäta över pot:en, så får vi se. Men ja, lödning och motstånd fixar jag, men oscilloskop och reverse engineering är alldeles för långt från min kunskapsnivå... :/

Men för att felsöka 2) - visst borde jag se spänning mellan utgången och GND trots att det är PWM? Alltså, få något slags medel V iaf?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du har ju redan en fläktstyrning, vad är det din LED-styrning skall tillföra för några funktioner, du måste ju ändå dra en massa kabel.
sumo89

Inlägg av sumo89 »

Ström har jag ute, Fibaron är ju trådlös..?
Jag skulle dessutom kunnat använda 0-10V ingången att sätta en temp-givare på, stoppa ned den en bit i skorstenen och samtidigt mäta tempen på rökgaserna. Och om jag får tid lust skulle jag då kunna anpassa fläkthastigheten automatiskt när jag eldar baserat på rökgastemperaturen. Men det är steg 86. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag tror du har missuppfattat det hela lite.
Utan att egentligen veta, tror jag att din LED-styrning kan mäta med hjälp av ett antal analoga ingångar, denna information skickas sedan vidare i nätverket som den är tänkt att ingå i, där andra enheter hanterar denna information
sumo89

Inlägg av sumo89 »

Nu har jag fattat något tror jag. Jag trodde att utgångarna RGBW var den positiva sidan och har mätt mot GND. Men så fungerar den tydligen inte, RGBW är minus polen och kopplar jag mina små lysdioder mellan 24v och respektive utgång så går det ju finfint att dimma...

Så nu vet jag att den fungerar iaf.

Jag mätte över pot:en, den verkar vara logaritmisk, rör den inte många mm innan den är utanför skalan på min multimeter (>2M). Spänningen är från 0-2.5V.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Har du lossat kablarna från potentiometern när du mäter resistans? >2M låter orimligt.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

sumo69: Var bor du? Kanske är det enklare om du hittar nån som kan hjälpa dig på plats!
Skriv svar