Hejsan!
Är ny på forumet och undrar lite kring det här med CE-märkning.
CE- märkning är vad jag har förstått, att man uppfyller dom krav som CE märkning kräver och att det är jag personligen som är ansvarig att produkten uppfyller kraven.
Frågan lyder följande:
Om jag tillverkar en enkel lampa av följande komponenter; kontakt, sladd, brytare och lamphållare så borde jag kunna godkänna produkten själv och därmed CE märka den?
CE-märkning är ju inget godkännande av en produkt utan mer vilka krav produkten måste uppfylla för att kunna CE-märkas, om jag har förstått detta rätt.
Tacksam för svar
CE-märkning av elektronik arbeten
Re: CE-märkning av elektronik arbeten
Svar ja, du gör en riskanalys på hela produkten, där du identifierar alla risker och åtgärdar dem.
Du kan använda intygen för ingående komponenter i din egen riskanalys, under förutsättning att du följer tillverkarnas instruktioner.
Du kan använda intygen för ingående komponenter i din egen riskanalys, under förutsättning att du följer tillverkarnas instruktioner.
Re: CE-märkning av elektronik arbeten
Det är viktigt att vara medveten om att CE-märkningen inkluderar en del saker utöver ren elsäkerhet och EMC.
Produkten skall vara märkt med tillverkarens namn och adress, märkdata och typbeteckning. Dessutom kan det finnas krav på varningsmärkningar.
Det ska finnas instruktioner med. När det gäller lampa så kan det t.ex. handla om max effekt på glödlampan och hur nära vägg eller tak den får placeras. Instruktioner kan bestå av märkning, men för det mesta krävs också en bruksanvisning eftersom märkning sällan kan få med all relevant information.
Dessutom kan det finnas direktiv utöver LVD och EMCD, t.ex. RoHS och WEEE.
Glöm inte bort att CE-märkning handlar om att få sälja produkten, enligt produktansvarslagen blir du ändå ansvarig för skador som produkten orsakar. CE-märkningen friskriver dig inte från ansvar.
Produkten skall vara märkt med tillverkarens namn och adress, märkdata och typbeteckning. Dessutom kan det finnas krav på varningsmärkningar.
Det ska finnas instruktioner med. När det gäller lampa så kan det t.ex. handla om max effekt på glödlampan och hur nära vägg eller tak den får placeras. Instruktioner kan bestå av märkning, men för det mesta krävs också en bruksanvisning eftersom märkning sällan kan få med all relevant information.
Dessutom kan det finnas direktiv utöver LVD och EMCD, t.ex. RoHS och WEEE.
Glöm inte bort att CE-märkning handlar om att få sälja produkten, enligt produktansvarslagen blir du ändå ansvarig för skador som produkten orsakar. CE-märkningen friskriver dig inte från ansvar.