Jag börjar närma mig halvägs med uppgraderingen av mitt nuvarande ljus-system på cykeln.
Tanken är att det ska utökas från det nuvarande blinkers/ljus av/på till att innefatta 12v blinkers (för starkare dioder), bromsljus, ställa framlyktans läge (mode), positionsljus(fram&bak) av/på och även att kunna blända av.
Men jag är en glad amatör och vill gärna att någon tittar lite över axeln och agerar besserwisser när hen hittar några tokigheter eller "dåliga" lösningar.
Lite grovt om layuppen:
Cykeln är en 2-hjulig liggcykel med en lång styrstam och ett smalt styre som hamnar ungefär över höften på cyklisten, framhjulet bakom vevpartiet.
framlyktan är belägen vid vevpartiet, främre blinkers samt arduino (med tillhörande status-LEDs) på styret, bakdelen (blinkers/bak-, broms-ljus) hamnar inte fast monterat så att säga, utan det blir en snabbkoppling istället.
Den ombyggda baklyktan får agera breakout-box och bl.a innehåller en mcp23008 och några transistorer för de olika funktionerna.
Jag har då tänkt bygga 2 x baklyktor, den ena monteras på en minimal hållare som skruvas fast i ryggen på sitsen, den andra monteras "som vanligt" på pakethållaren.
Då kan jag snabbt växla om jag vill köra med/utan pakethållaren och ändå behålla "samma" ljus-rigg.
Så om man ser cykeln från sidan blir mitt kopplings-schema ett liggande Y ungefär, med baken, fronten och styret som varje ytterände och batteriet med dess huvudströmbrytare hamnar kring mitten, under sitsen.
Samma Y-förgrening får också en 2-trådig kabel för IC-kommunikation mellan chippen i fronten och baken med arduinon i styret.
Jag driver sedan respektive "region" lokalt med en step-down regulator i varje ände.
På så vis hoppas jag "endast" behöva dra 2 kablar på cykeln, en "12v" från huvudströmbrytaren som innehåller +12v och gemensam jord för regionerna(11,1v 3s lipo), samt en mindre kabel för 5v(3,3v) seriell I2C med 2 ledare..
Baken blir internt 3,3v (pga baklyktan (2xAA idag)) men både mina transistorer och IC-chip mår fint på 3v, frågan är bara om signal-hög från 3,3v blir tillräckligt hög över 2m kabel för att arduinon ska registrera hög på ingången..
Annars fixar jag det med en transistor som förstärkare.
Både fronten och styret blir 5v på varsin regulator.
Fronten drar lite mer kräm (feta LED-lampor) och i styret ska det kopplas in en usb-laddkontakt för mobilen.
Blinkers drivs officiellt på 10-15v (tänder på lägre) och kommer styras med varsin (höger/vänster) transistor, kopplad till huvudström samt arduino för front respektive mcp bak för den bakre blinkers-paret.
Just nu känner jag mig lite osäker på hur jag räknar på hur mycket allt kommer dra i ampere, så jag kan dosera batteriet därefter..
Jag har ännu inte börjat koppla ihop något mer än en förenklad utvecklings-krets med arduinon och den ena pin extendern (MCP23008), men våren är ju snart här, börjar bli dags att bli färdig med höst-projektet 2015.....

Jag har en del funderingar men just nu vill jag framförallt höra andras åsikter och synpunkter på projektet i helhet samt de detaljer jag listat.
Jag är så ambivalent och osäker på detaljerna att jag tvekar inför att sätta igång med den destruktiva avinstallationen av befintlig ljuscontroller och börja lödandet och installation av version 2..
Om någon kan förklara hur jag addresserar två separata MCP23008 på samma seriella bus i arduino-kod (helst med exempel, tex tända en led på MCP1 och MCP2) så vore jag evigt tacksam!
Jag använder idag Adafruit_MCP23008 biblioteket men jag hittar ingenstans på hur jag definierar något annat än default (alla adress-pinnarna jordade)
Men med tanke på det låga antal pinnar (7 totalt) projektet använder för diverse ljus-styrningar så kanske jag kan köra mina IC-chip på samma adress och skicka samma pin-status till alla?
MCP-chippen används endast som utgångar..
En separat utgång för släpkärra är också med i planeringen, men det kommer bli som en mindre uppgradering när allt annat funkar.
Jag tror det blir en separat pin extender i släpkärran och att jag kopplar in kärran på samma 4-poliga y-förgrening som beskrevs tidigare.