Intressanta elektronrör, visa vad ni har

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Intressanta elektronrör, visa vad ni har

Inlägg av MiaM »

Törs man fråga om det finns nåt mer att förtälja om "elektronikenmarknaden i St petersburg"? :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Visst törs man det. Jag minns att man tog T-banan till Avtovo i Kirovski Rajon och därifrån gick bussar ut till marknaden. Tittar jag på Google maps hittar jag inget varför jag misstänker att marknaden är nedlagt sedan länge, eller har flyttat någon annanstans.
Ungefär HÄR låg marknaden, som också sålde billiga kläder och skroms från Kina och Turkiet.

Skulle kunna tänka mig att ev skulle något kunna finnas HÄR.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

soundbrigade skrev:Både 6N1P och ECC82 är "bra" rör. Lagom förstärkning och bra linjära. Jag tror båda kan driva ganska bra dessutom och funkar alltså bra som drivers till utgångsrör.
För länge sedan köpte man 6N1P för en dollar på elektronikenmarknaden i St petersburg, men när Anatloij Likhnitskij publicerat en ombyggnadsbeskrivning av Priboj med en 6N1P steg priset 10 ggr.
Ja, de låter då iaf riktigt bra, i just denna stärkare använder jag rör enbart i försteget, men kanske kan man i framtiden bygga sig en med rör både i for och slutsteg :)

Dom kostar inte så väldans mycket mer i dag heller, har köpt 6n1p-VI för dryga 15kr stycket på ebay (novosibirsk).
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Köpte tre stycken NOS rör av typen 807 ( QE06/50 ) för 150kr på loppis.
807_förp.jpg
807.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

807 är ett kul rör. Är ju kurvigt och lite småsexight och med anodanslutningen i toppen är det ju ännu mer exotiskt. Det har data snarlika 6L6 och det går att bygga en SE- eller PP-förstärkare efter i princip samma schema som 6L6.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Detta har jag som prydnad på mitt kontor, har ingen praktisk andvändning av det men det vore kul att få det att glöda iallafall för att öka trivseln ytterligare, har inte orkar vaska fram en 5V nätdel till det ännu dock som klarar de 5A(eller vad det var) som den vill ha till glöden.
20140708_141231_resized.jpg
superx

Inlägg av superx »

Snygg! Ännu coolare om du får på lite högspänning, för då kommer den lysa blått också.

Slå inte sönder den bara, för om jag minns rätt är det där en kvicksilver-thyratron.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har en massa miniatyrrör nånstans som troligen suttit i flygburna radioanläggningar i allierade bombplan från andra världskriget. De har inte sina anslutningar längst ner som vanliga rör utan de sticker ut längs mitten som en ring runt glaskroppen. Ska se om jag hittar en bild!

Edit: bild! Det längst till höger, RCA Acorn
Bild

mer info: http://www.dos4ever.com/EF50/EF50.html
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Har inte hänt något här på ett tag så nu är det dags för tre stycken Japanska batterirör.
Japanskt.jpg
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Efter "tips" från YD1150 så lägger jag in några bilder på mina favoriter :)
Användarvisningsbild
SM6XUN

Inlägg av SM6XUN »

RV25 är fina!

här är ett JJ EL84, inte mycket att komma med men jag får gräva lite i lådorna och fota..
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

4D21, som haft sitt tidigare liv i en lokal UKV-sändare för Finska Rundradion till slutet av 80-talet. Det vill ha ca 5 kV anodspänning, så det har fått stå som prydnad.
Bild
AlgoJerViA

Inlägg av AlgoJerViA »

Som jag förstår det så är det här väldigt vanliga rör, dock från en ganska ovanlig Swema GT-80 tongenerator ja pillar lite på nu för tiden. Röret längst till höger är ett Mullard EF40 och de andra två är EF42, det vänstra röret är en antagligen utbytt till ett Philips och det i mitten är återigen Mullard. Det som intresserar mig mig är varför röret i mitten ser ut som det gör, dvs en stor del av glasytan är kromad. Jag har försökt fråga på andra forum men min engelska kanske haltar trots bild eller något därför att folk vägrar acceptera att jag faktiskt vet vad en getter spot är. Hittar inte heller några bilder på andra rör som gått samma öde till mötes vilket jag tycker är lite förvånande ändå.

Jag är nybörjare när det gäller rör men det här är min teori, under en längre tid antagligen på grund av gamla kondensatorer har potentialen mellan anod och katod varit så stor att elektroner helt enkelt slagit sönder ytan på anoden och sprejat dem atom för atom på glaset. Är det någon som sett det förut och är röret kasst nu eller kan jag låta det sitta i emedan jag byter kondingar bara för att få en uppfattning om saker och ting fungerar någorlunda?
20161030_055929_HDR.jpg
//A
Senast redigerad av AlgoJerViA 1 november 2016, 09:38:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

"Förkromningen" är inget du behöver oroa dig för.
Toppen på röret ser normal ut så fortsätt och använda dina rör.
AlgoJerViA

Inlägg av AlgoJerViA »

Helt vansinnigt fel det där blev då! :)
Senast redigerad av AlgoJerViA 1 november 2016, 10:31:24, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar