Byta kontakt på headsetsladd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
havresylt

Byta kontakt på headsetsladd

Inlägg av havresylt »

Jag har ett par hörlurar av modell Sony MDR-1A. Dessa kommer med två olika kablar, en vanlig 3-pols, och en headsetkabel med inbyggd mic i sladden som följaktligen har en 4-pols kontakt. Då headsetsladden har börjat strula i samverkan med min telefon så bestämde jag mig för att testa att byta ut kontakten.

Innuti sladden finns fem ledare: blå, rosa, silver, rosa/silver-randig, samt ofärgad koppar. Det första frågetecknet är hur fem ledare kan vara kopplade till fyra poler. :humm:

Hur som helst så identifierade jag följande kopplingar medelst multimeter:

* blå - änden
* rosa - ring 1
* silver - ring 2
* rosa/silver - ring 3

Kopparledaren verkar alltså inte vara kopplad till något. Sagt och gjort skred jag till verket och lödde fast ledarna på motsvarande sätt på en ny kontakt. När jag ska testa så får jag dock inget ljud i vänster öra. Inte heller micken funkar utan ger bara ett konstant "högfrekvent brum". Det är alltså bara höger öra som funkar som det ska.

Vad kan jag ha gjort för fel här? Jag har kollat och jag har perfekt kontakt mellan motsvarande poler på de två ändarna av sladden, och det verkar inte finnas några korskopplingar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pedalosaurus

Re: Byta kontakt på headsetsladd

Inlägg av Pedalosaurus »

Låter som jordfel. Har du kollat så att du fått alla på hörlurssidan rätt? På den bör ju skärmen vara jord. Ring 3 är mic.
havresylt

Inlägg av havresylt »

Pedalosaurus skrev:Låter som jordfel. Har du kollat så att du fått alla på hörlurssidan rätt? På den bör ju skärmen vara jord. Ring 3 är mic.
Hur menar du? På hörlurssidan har jag inte bytt nåt utan där är standardpluggen kvar.

Jordfel låter rimligt, men om skärmen (den utan färgat hölje) ska vara ansluten till någon kontakt borde jag väl detekterat det när jag provade med multimetern? Jag får ta en ny vända i helgen och se om jag missat någon koppling.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Kan det vara separata jord för respektive kanal?
Ibland funderar man vilken del av kroppen konstruktörer använder.
"Ingenting är omöjligt" som en kändis brukar säga
Pucco

Inlägg av Pucco »

Varför göra det lätt. Det finns två olika standarder, OMTP och CTIA, där mikrofon och jord är växlade.
CTIA (L][R]°[M]--------------------- iPhone, Blackerry mm
OMTP (L][R][M]°--------------------- iPhone(Kina), SonyEriksson, Nokia mm

Sen verkar flera tillverkare gå över till CTIA så vissa har båda varianterna.

Mina Sony Noise canceling proppar (5 anslutningar) har (L][R][M]°[?]-----------------

Sedan bör ju skärmen vara jordad tycker jag
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Men har du anslutit hörlursdelens skärm till jorden på kontakten? Jag tror det är där du har problemet.
havresylt

Inlägg av havresylt »

Jag fick ordning på det!!

När allt verkade utan logik var det enda rätta att gå till botten med det hela, så jag dissekerade originalpluggen (som var gjuten... :vissla:). Det visade sig då att

* Jag hade tagit fel på kontaktytornas funktioner -- Ring 2 är jord och Ring 3 mikrofon. Det finns tydligen två standarder, och jag hade tagit fel (http://www.epanorama.net/newepa/2014/09 ... ic-wiring/). Det var alltså inte samma ordning på kopplingarna i båda ändarna av kabeln!
* Både den randiga och den vita var jord.
* Den kopparfärgade ledaren innehöll en ytterligare ledare som koppartrådarna var virade kring. Detta var den riktiga mikrofonsignalen. Den exponerade kopparen var mikrofonens jord. Det var egentligen vettigt att ingen av kablarna som gick till hörlurarna var mikrofonen då den sitter på sladden.

Efter att ha lött dit allt funkar det nu som det ska. Skam den som ger sig...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

:lol: :tumupp:
I krig är allt tillåtet,och du segrade
Skriv svar