Sökes: RC-nät 0.22µ 270R 400V AC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Sökes: RC-nät 0.22µ 270R 400V AC

Inlägg av Marta »

Behöver ett RC-nät 0.22µF i serie med 270 ohm ½W som tåler minst 400V AC arbetsspänning. Med fördel axiell anslutning.

Kan även gå med radiella pinnar och 220 eller 330 ohm motstånd.

Har letat hos de vanliga leverantörerna utan att hitta något vettigt. Det är svårsökt med deras söksystem. Därför frågar jag nu här. Helst svensk leverantör eller om någon har en i gömmorna. Tacksam för all hjälp Ni kan ge med att hitta en sådan.

Annars är väl alternativet en X1 kondensator och ett separat motstånd, men då det skall ersätta en komponent som sitter fritt monterad i en anslutningsdosa känns det inte helt ok att göra så.
limpan4all

Re: Sökes: RC-nät 0.22µ 270R 400V AC

Inlägg av limpan4all »

Smältlim och krympslang.
I dubbla lager om du vill vara helt säker...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Sökes: RC-nät 0.22µ 270R 400V AC

Inlägg av Marta »

Eller så blir det riktigt farligt genom tillförsel av bränsle ifall något skulle hända... Smältlim antar jag kan brinna ganska så bra.

I de RC-nät Rifa tillverkade ser det ut att sitta massamotstånd ingjutna. Utan ingjutning vet jag att dessa brinner bra om något händer. De har även den positiva egenskapen att kunna ta upp pulser genom att värmen fördelas i hela klumpen.

Ett ytfilmmotstånd och kanske särskilt flamsäkra som jag i så fall överväger att använda får avbrott till följd av en relativt liten energimängd. Då ett avbrott förblir obemärkt tills något gammalt som är svårt att idag ersäta går sönder så är jag tveksam till att använda ett sådant.
Skriv svar