RDX* skrev:Den enda fördelen med varmt vatten när man ska framkalla är att kaustiksodan löser sig bättre. Men man behöver inte överdriva det går hur bra som helst med ljummet vatten från kranen.
Jag kör med 18 ml kaustiksoda till en liter vatten. Den största risken är att man har för koncentrerat eller att all kaustiksoda inte har löst sig.
Du kan inte beskriva hur kortet serut när du stoppar ner det i lösningen?
Blir hela kortet kopparfärgat och sedan träder svarta mönster fram?
När jag lägger ner kortet blir det rosafärgat och kopparfärgat. Jag minns ej om det är det som ska etsas bort som blir rosa eller det som inte ska etsas bort som blir rosa. Mönstret framträder direkt det ända du behöver vänta på är att mönstret ska bli tillräckligt distinkt.
Skulle tro att filem jag använder lysesigenom. När jag lägger ner mina kort i badet framträder banorna, men sen så försvinner dom och då har kortet bara legat i kanske 1min......
Får testa med något som är 100% ljustätt.
oj ja de trodde jag. jag hänger inte riktigt med. Kan man framkalla banorna i vatten först? och sen etsa ? hmm ja förstår inte ritkigt stegen.
Är det inte - Skriv ut på OH - Tejpa över kortet - lägg in i UV ca 5 - 8 min - Ta ut - lägg ner i etsmedel 50 grader under omrörning runt 10(?) min - sen klart?
Efter som att jag inte kan se minsta antydning till banor tycker jag att det är onödigt att etsa.
Ska leka lite i helgen med framkallning och se om jag kan få någon ordning på skiten...
om ngn är osäker på vart felet uppstår går det LÄTT att kolla om det är etsningen det beror på, skrapa bara bort lacken (det finns ngt fint ord för det, men kommer inte på vad det heter) alt. testa stoppa ner en liten bit veroboard och se om etsningen fungerar som den ska
Fritzell> DÅ har du framkallat "för bra"
Det som inte upplöses i framkallaren är det som kvarstår efter att man har etsat kortet. Alltså banorna.
Så om ni vill testa eran framkallare gör såär.
Ta en liten bit oxeponerad laminat (med precis nyavdragen skyddsfilm)
Stoppa ner denna i framkallningen. Nu skall det absolut inte lösas upp någonting.
Om det gör det så är dte något alvarligt fel på eran framkallare.
Alltså
Det som skall bli banor i slutändan SKALL ha kvar lacken på sig, alltså INTE bli riktigt kopparfärgat utan ha en gulaktig nyans på sig.
Det som skall bort mellan banorna skall lösas upp i framkallaren och bli kopparfärgat.
Så om all lack försvinner på kortet så är det endeså välldigt överexponerat (belyst för länge/för dålig täckning på filmen) eller för varm/stark framkallare.
Ni skall tydligt kunna se vart det skall vara banor eller inte när ni har framkallat kortet. Dock enbart som en nyansskillnad på ytan. INGEN förändring på själva kopparlagret.
Och någon nämnde en startsats på Claes Ohlsson. Köp inte den. Det är helt bortkastade pengar.
Bättre att köpa startkittet på Elfa då det är riktiga grejer och ingen tuchpenna som man målar banor med. (om nu inte CO har fått in ngt nytt kitt)
Funderar inte folk på vad dom försöker göra innan de gör det? Den här tråden verkar väldigt rörig. Fundera på vad ni vill ha ut av varrge steg inna ni genomför det, och efter kollar ni om det hände det ni ville. Man måste utverdera ett steg i taget. Inte alla steg efteråt.
nån som har en bra tutorial med bilder och bra förklaringar samt vad man behöver när man framkallar.. vet att det finns massa trådarom det här på GF men kanske nån annars skulle kunna sammanställa? jag har just ställt upp en "kretskortstillverknings-bord" på "kontoret" en uv-låda och en kokplatta med två plattor, samt ets-medel, termometer, jag behöver alltså lite framkallningsmedel och ett vattenbad för de ocksÅ?
Det beror på vad det är för kort, men eftersom du skriver att du använder UV-låda så ja, kortet måste framkallas innan det etsas (det är exakt samma princip som när man framkallar kort (bilder man tagit med analog kamera)