Mach3 external estop
Mach3 external estop
Har precis kopplat in VFD styrning från Mach3 via 0-5 volt, nu när jag provkörde ett 3 timmars program så fick den external estop requested efter ca 50min, sedan efter ca 40min sedan efter ca 30 min sedan avbröt jag.
Märkte samtidigt att musen inte riktigt ville vara med första minuten efter avbrutna programmet.
Musen är usb och mach3 körs via paralellporten.
Kontroller är Gecko G540 och Nema 23 motorer.
Har kört flera timmars program utan problem innan jag kopplade VFD till mach3.
Jorden från VFD:n till Gecko G540 är ihopkopplad med PSU jorden för Geckon.
Datorn som kör mach3 har tydligen haft problem med överhettning förut, så tidigare ägare har borrat lufthål i skalet.
Kan det bli external estop om datorn buggar ?
Har sedan problem med återstart efter estop,(reset, spindle on, start) fräsen drar iväg i X- varannan gång eller så även fast positionen inte har ändrats enligt koordinatsystemet (har även dubbelkollat mot homeswitcharna, det stämmer).
Något annat jag bör kolla ?
Märkte samtidigt att musen inte riktigt ville vara med första minuten efter avbrutna programmet.
Musen är usb och mach3 körs via paralellporten.
Kontroller är Gecko G540 och Nema 23 motorer.
Har kört flera timmars program utan problem innan jag kopplade VFD till mach3.
Jorden från VFD:n till Gecko G540 är ihopkopplad med PSU jorden för Geckon.
Datorn som kör mach3 har tydligen haft problem med överhettning förut, så tidigare ägare har borrat lufthål i skalet.
Kan det bli external estop om datorn buggar ?
Har sedan problem med återstart efter estop,(reset, spindle on, start) fräsen drar iväg i X- varannan gång eller så även fast positionen inte har ändrats enligt koordinatsystemet (har även dubbelkollat mot homeswitcharna, det stämmer).
Något annat jag bör kolla ?
Re: Mach3 external estop
Öhhh....inget filter vad jag vet....
Kabeln till spindeln går i samma kabelränna som resten av kablarna...borde inte den gå separat kanske åt andra hållet från maskinen ?
Kabeln till spindeln går i samma kabelränna som resten av kablarna...borde inte den gå separat kanske åt andra hållet från maskinen ?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Om jag fattat det hela ratt sa fungerar allt utan paslagen VFDl? Hur ar det med spanningsatt VFD men med stillastaende spindel?
Allt fungerade med påslagen vfd på 3 timmars program med manuell styrning av vfd, problemen kom efter inkoppling av vfd styrning från mach3
Går +5 och jord från vfd till gecko (jorden ihopkopplad med gecko psu jord), styrsignal 0-5v, fwd och rev från gecko till vfd.
Debounce ligger på 1000
Debounce ligger på 1000
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Sok lite pa natet, finns en hel del tips om hur dra kablage och hur skarma.
Har nu monterat skärmad kabel till spindeln och uppgraderat minnet i pcn från 1 gb till 3 gb, ändrade också lookahead från 20 till 200.
Körde nu mitt 130.000 raders program utan ett enda stopp
Bara att hålla tummarna att det fungerar nu
Körde nu mitt 130.000 raders program utan ett enda stopp

Bara att hålla tummarna att det fungerar nu