Feltoleranser i 3D utskrifter.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Erik M

Feltoleranser i 3D utskrifter.

Inlägg av Erik M »

Då har du kanske inte skrivit ut cirklar med 3D-skrivare, om du missade vad jag skrivit ut.
För att få rätt diameter, i utskriften, kan du inte använda det mått du vill ha, du behöver ett större mått, svårigheten är att veta just vilket större mått.
Så, för att vara övertydlig, så de i äldre generationer (som även förefaller ha problem med grammatiken) även de hänger med och kan vara "coola" - mallen är utskriven i stegande radier, på så sätt att man kan jämföra vilken storlek som önskas med vilken storlek modellen behöver ha.
Som exempel behöver jag, vid bland annat munstycke om 400 um och temperatur om 195°C, en radie om 1.7 mm i modellen, för att erhålla ett utskrivet hål om diameter 3 mm.
:mrgreen:
Eli
EF Sponsor

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Eli »

Då har du kanske inte lyckats med kalibrering - Det går säker att få bättre.
Lämpligare är att skriva ut ett rör så man kan mäta både inner & yttermått + wall på samma obj.
Man får labba med flowrate mm.
Lita inte på att munstycket är på beställd vidd. Mät tråd uttryckt i luften
Erik M

Inlägg av Erik M »

Ah, du menar att det funkar numera?
Allting rätt inställt och numera med innerdiametern korrekt direkt?

Nej, så var det inte, du föreslog att skriva ut rör istället för en platta med hål.
Och om du tycker det behövs, så får jag väl replikera att du får kolla din kalibrering. Mina ytterdiametrar blir samma i modell som i utskrift.

Lite rolig replik här faktiskt, Eli.
Då har du kanske inte lyckats med kalibrering - Det går säker att få bättre.
Det framgår inte hur stor differans jag har mellan modell och utskrift.
Det kan vara en differans på 0.01mm lika väl som 1mm.
Vad jag gjort är att presentera ett hjälpmedel - anpassat till var och ens egen situation.

Och med en platta utskriven med en lämplig uppsättning olika hål så kan jag nu ta rätt innerdiameter på mina hål direkt.
Det tycker jag är bra att kunna göra.

Just den visade utskriften har helt specificerade värden. Om dessa inte överensstämmer med verkligheten spelar liten, eller rent av ingen, roll.
De stämmer på min maskin med given specifikation.

Vill jag ha måtten för andra inställningar så skriver jag ut en för det.
STL-filen är ju samma hela tiden.
Helt klart värt det med många olika hål för olika ändamål.

Sedan behöver man inte tycka om idén, det har dock föga med dess nytta att göra.
Den hjälper mig, kan den hjälpa andra så är det utmärkt.

Och det är mycket trevligare att vara positiv till andras bidrag. :tumupp:
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Är det inte bättre att få det mått man anger?

Du har tydligen inte en aning om detta fungerar.

"Mina ytterdiametrar blir samma i modell som i utskrift." Bevisar felkalibrering om inner mått är fel!

Om felet på innermått och yttermått är olika stora så är ett första steg att kalibrera steps/mm så felen blir lika stora.

Munstycket skall röra sig på en bana där halva linjebredden läggs till eller dras bort beroende på om ytter eller invändigt mått.

Sedan beror dessa fel på att line width inte blir så som slicern räknat ut.
Det kan bero på många olika fel: Felspecad munstyckstorlek, för tjock eller tunnflytande plast beroende på temp. Fel flowrate.

Och det är mycket trevligare att vara positiv till andras bidrag. :tumupp:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Eli skrev:Lita inte på att munstycket är på beställd vidd. Mät tråd uttryckt i luften
Uttryckt tråd är väl ändå rätt dåligt att mäta om du vill veta munstyckets storlek, eftersom du alltid har mer eller mindre die swell? (https://en.wikipedia.org/wiki/Die_swell)
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

"Uttryckt tråd är väl ändå rätt dåligt att mäta om du vill veta munstyckets storlek."

Ja dåligt för att mäta munstyckets storlek, men bra för att se att storleken inte har så stor betydelse för extruderad tråddiameter , utan att påverkan av flowrate, temp, uppbyggt fjädrande tryck mm är större och att den INTE blir = munstyckets märkning.

Verklig tråddiameter borde väl också vara bättre att mata in som munstycksstorlek.
Visserligen påverkas motståndet för att trycka ut plast vid utskrift, speciellt vid små lagerhöjder och möjligen kan det orsaka en viss slirning, men jag tvivlar på att slicern tar hänsyn till detta.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Eli:
När man läser det du skriver verkar det vara väldigt hypotetiskt och teoretiskt? Har du själv kalibrerat en 3D skrivare någon gång så att innerdiametrarna stämmer samtidigt som alla andra mått är korrekta?

Just innerdiametrar är ett problem på den typ av 3d-skrivare som trycker ut plast genom en hotend då de tenderar att dragga tråden i innerradier så att radien i plasten alltid blir lite mindre än radien skrivarhuvudet går. Hur mycket det draggas beror på plastens viskositet, storlek på munstycke, lagerhöjd, omgivningens temperatur och ett antal fler parametrar. Klart lösbart i programvara, men ingen av de slicers jag använt har haft någon kompensering för detta - troligtvis då problemet är lättare åtgärdat med en mall liknande den Erik M tagit fram.. man kompenserar radien i ritningen istället för att införa en väldigt komplex justering i slicern.

Men då du så arrogant påstår att det helt enkelt handlar om kalibrering så kan du väl berätta för oss som inte lyckas kalibrera våra skrivare så att det blir rätt hur man gör detta på ett enkelt sätt, eller vilka nya slicers som har stöd för det? Sist jag sökte fanns det nämligen inga.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

@Meduza Tror du att någon slicer tar hänsyn till Die swell?

Verklig tråddiameter borde väl också vara bättre att mata in som munstycksstorlek? Eller något däremellan?

@hubben
Har du lika stora problem som Erik M, med fel på upp till 1mm och ändå tror att allt är rätt kalibrerat?
Det är omöjligt med normala munstycksstorlekar - möjligen om man kommer upp i någon mm.

Dragging kan inte ge så stora fel, men ger störst % fel på riktigt små hål och lättflytande plast.

Ja jag håller fast vid att med en stabil maskin, ( utan glapp och vibrationer,) kan man inte få korrekta yttermått samtidigt med stora fel på innermått, utan att något är felkalibrerat.

Det allra vanligaste felet är nog att man caddar in genvägar och inte skriver ut cirklar utan n-hörningar och inte är medveten om att måttet gäller topparna som inte har något större fel. Se $fn=n i OpenSCAD.

Egentligen är det oftast väldigt otacksamt att försöka hjälpa någon här, så jag tvekar, för man får till och med riktigt ohyfsade svar ibland, men ska fundera på att skriva en beskrivning som i så fall kommer att hamna i min 3d-printertråd. Du är ju en av dem som tjatar om att hålla sig till trådens ämne.
zealotry

Inlägg av zealotry »

ja som man bäddar får man ligga...
svanted

Inlägg av svanted »

Eli skrev: Det allra vanligaste felet är nog att man caddar in genvägar och inte skriver ut cirklar utan n-hörningar och inte är medveten om att måttet gäller topparna som inte har något större fel. Se $fn=n i OpenSCAD.
:oops:

det har då jag aldrig tänkt på...
tack tack.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Nej millimetrar fel blir det inte, men om man vill ha ett hål som är 3,0mm får man cadda det 3,2-3,3mm för att få det rätt vid utskrift.
Detta har jag försökt få till på ett antal olika maskiner, med ett par olika slicers och olika cadprogram, utan att lyckas. Alla tips som du ger i din 3D-skrivartråd har även jag lyckats googla mig fram till, men i verkligheten är det att öka håldiametern i CAD:en som gäller. Dragging av filamentet påverkar håldiametern och ger störst procentuell påverkan vid små hål.

Jag förstår inte hur du menar att du försöker hjälpa någon genom att racka ner på ett vettigt hjälpmedel som någon tagit fram - detta dessutom bara med att teoretisera om lösningar som är väldigt knepiga att få till i praktiken?
När du får din skrivare att konsekvent oberoende på vilket filament du matar den med få korrekta inner- och ytterdiametrar kan du väl berätta hur enkelt det var? ;)
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Vilka är väldigt knepiga att få till i praktiken?

"har även jag lyckats googla mig fram till" det räcker inte - du måste utföra dem också.
Senast redigerad av Eli 24 oktober 2016, 15:17:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Det är knepigt att få till korrekta innerdiametrar..
Ska vi fortsätta diskussionen i en annan tråd och sluta smutsa ner denna? ;)
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Tack, men med en så religionslik övertygelse så tror jag att du är helt oemotaglig för sakargument. Jag avstår.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Om du tror att religion baseras på forskning, experiment och praktiska tester så förstår jag precis hur du tänker..
Skriv svar