Någon som har erfarenheter av SONOFF?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Någon som har erfarenheter av SONOFF?

Inlägg av kodar-holger »

Hittade för ett tag sen några wifi-kapabla I/O moduler som kallades sonoff. Såg intressanta ut, men saknar ju alla former av märkningar typ CE och sånt. Verkar perfekta för hemautomation, och behöver ju inte vara skit bara för att man inte tagit kostnaden för certifiering och inte vill klistra på något man inte kan leva upp till.

https://www.itead.cc/sonoff-wifi-wireless-switch.html

Några som har praktiska erfarenheter med dessa? Ser konstruktionen ok ut till exempel? Tomgångsförbrukning?

Köpte en ESP8266-modul för snart ett år för att leka lite men den och en jula-brytare. Men den ligger fortfarande i sin blanka påse och innehållet i jula-brytarna lät sig inte enkelt patchas. Alltså enklare om det finns färdiga saker att köpa.
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Någon som har erfarenheter av SONOFF?

Inlägg av H.O »

Inte testat och inte lusläst men så fort jag läser "moln" eller "cloud" så blir jag tveksam. Varför skulle jag göra mitt hem tillgängligt för allsköns hackare genom att låta såna där enheter styras via nån obskyr molntjänst? (Kanske är det valbart att bara ha de på det lokala Wifi't ?)

Var det inte nu i veckan det skedde en eller flera DDOS attacker just på det sättet?

Ser i kommentarerna att API etc efterfrågas men att sådana inte finns (ännu i alla fall) så man verkar låst till deras app och eventuella molntjänst.
DeeJayPA2
Inlägg: 371
Blev medlem: 19 mars 2008, 19:20:25
Ort: Luleå

Re: Någon som har erfarenheter av SONOFF?

Inlägg av DeeJayPA2 »

Jag har ett par av dom, kör dock Arduino fw i dom. Konstruktionen är förvånande bra för 5usd.
nicnull
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 september 2008, 10:34:27
Ort: Övik

Re: Någon som har erfarenheter av SONOFF?

Inlägg av nicnull »

De funkar bra, lägg in MQTT Arduino bygget som ligger på github.
Dra igång en MQTT server och registrera/anslut sonoffen via det inbyggda webuiet.

De flesta home automation systemen stödjer MQTT och man behöver inte köra det i ngt cloud om man inte vill.

Finns nu även utanpåliggande Sonoff modell S10 tror jag det var.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Någon som har erfarenheter av SONOFF?

Inlägg av swapper »

Köpte två med 16a relä för "sladdmontage" och ingång för extern temp/fuktgivare.
Som nämnt så är den medföljande mjukvaran mest för test, MQTT eller egen mjukvara är det enda vettiga.
Riktigt bra byggda för pengarna man ger, svårt att bygga ens en tempmodul med trafo/pcb och komponenter för de pengarna.
Frästa isolationsavstånd på PCB till 220v

Är lite inne på att beställa modellen med effektmätare i så man kan övervaka lite prylar så som värmepumpen i garaget och sånt för att se förbruk
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Någon som har erfarenheter av SONOFF?

Inlägg av hanpa »

kodar-holger skrev:Hittade för ett tag sen några wifi-kapabla I/O moduler som kallades sonoff. Såg intressanta ut, men saknar ju alla former av märkningar typ CE och sånt. Verkar perfekta för hemautomation, och behöver ju inte vara skit bara för att man inte tagit kostnaden för certifiering och inte vill klistra på något man inte kan leva upp till.

https://www.itead.cc/sonoff-wifi-wireless-switch.html

Några som har praktiska erfarenheter med dessa? Ser konstruktionen ok ut till exempel? Tomgångsförbrukning?
.
De nya modellerna har CE-märkning. Det är extremt prisvärda. Beställde 5st vanliga Sonoff men kommer nog att beställa några av de nyare modellerna.

Mina första kommer jag att använda för mitt hembyggda larm, sätter dem inuti armaturen på taklampor som aktiveras av rörelsesensor. Behöver inte göra mer än att pinga från servern, när de svarar på ping så har rörelse detekterats och jag kan skicka larm om det var påslaget. Behöver inte ens programmera om dem.

De andra kommer jag nog att programmera via Arduinos IDE, då har man full frihet att göra vad man vill.

Finessen med dessa är ju att man får allt i en liten låda komplett med strömförsörjning och ett relä som man kan använda om man vill. De nya modellerna är smidigare om man vill koppla in sensorer, displayer etc, och de verkar ha bättre separation mellan starkströmsdel och svagströmsdel. Nackdelen med de nya är att de är betydligt större än gamlingen.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Någon som har erfarenheter av SONOFF?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kanske kan detta var till glädje för Er som har köpt!
http://randomnerdtutorials.com/reprogra ... eb-server/
Skriv svar