Hjälp med mikroskoplampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hadronyche

Hjälp med mikroskoplampa

Inlägg av Hadronyche »

Hej!
Har köpt ett mikroskop from USA (B100-MS.PB10, Amscope biological microscope). Klantig som jag är pluggade jag in det och insåg inte att lampan var för 110v vilket resulterade i att lampan pajade samt att säkringen i min reseadapter gick. Har nu köpt ny säkring och adaptern funkar. Även köpt ny lampa (220v) men det har inte hjälpt. Någon som har något förslag på vad som kan vara sönder? Är en väldigt simpel konstruktion så det borde inte vara så svårt, men jag har noll koll på sånt här...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Hjälp med mikroskoplampa

Inlägg av grym »

strömbrytaren elller hållaren kontrollera att lampan verkligen fungerar först, sedan kan du med lampan i mäta var felet är, det är den punkt som borde ha 0v över sig men har 230
Hadronyche

Inlägg av Hadronyche »

Tack för input!
Lampan funkar (har testat med 3 olika). Vad behöver jag för att mäta var felet är? En multimeter?
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Är du säker på att den nya lampan har rätt sockel?
Samma sockel kan finnas med en eller två kontaktpunkter i botten.
Lamphållaren ser ut som en Ba15d, dvs d för dubbel.
Om din nya lampa har sockel Ba15s, där s är en kontaktpunkt i botten kommer et hela inte att funka

Roy
Hadronyche

Inlägg av Hadronyche »

Jo, det är rätt sockel med två kontaktpunkter. Har även testat med extralampan som följde med (110v) och inte heller då händer något. Lampan som gick sönder brann i någon minut innan den pajade så extralampan borde definitivt funkat en kort stund iaf.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, en multimeter är vettigast, man kan nyttja en lampa med i detta faller, eller bara kortsluta över misstänkt fel, kräver att man vet vad man gör
peo007

Inlägg av peo007 »

Det står ju "240V 25W B15d" på nya lampkartongen så då borde det vara 2 piggar i botten på lampan!!
Skriv svar