Misslyckade försök med HIPS.
Misslyckade försök med HIPS.
Morgon,
har nu försökte att använda HIPS filament till min Vertex k8400 men det går kort sagt åt helvete....
Provade först med orginal hotend med lite olika temp på både hotend och heatbed (provade båda ytterligheterna på rekommenderade temp samt något test i mitten mellan ytterligheter). Vart bara trassel.
Har visserligen svårt att få upp min MK3 heatbed att komma upp i >90gr men fastnar gör det när jag går över typ 70gr. Men lagrena blir bara skit.
Köpte en E3D-v6 hotend och satte dit men samma skit.
Någon som har lyckats med Kjelles HIPS och då med vilka inställningar?
har nu försökte att använda HIPS filament till min Vertex k8400 men det går kort sagt åt helvete....
Provade först med orginal hotend med lite olika temp på både hotend och heatbed (provade båda ytterligheterna på rekommenderade temp samt något test i mitten mellan ytterligheter). Vart bara trassel.
Har visserligen svårt att få upp min MK3 heatbed att komma upp i >90gr men fastnar gör det när jag går över typ 70gr. Men lagrena blir bara skit.
Köpte en E3D-v6 hotend och satte dit men samma skit.
Någon som har lyckats med Kjelles HIPS och då med vilka inställningar?
Re: Misslyckade försök med HIPS.
Har aldrig provat med HIPS, har bara några allmäna kommentarer.
Har du låtit hotend bli genomvarm innan du börjar skriva ut?
Vet inte vad din skrivare har för mjukvara. På min går det att ställa in en temperatur på hotend utan att skriva ut. Brukar ställa in en temp och låta skrivaren stå i 10 minuter innan jag börjar köra. Kanske hjälper.
Har du låtit hotend bli genomvarm innan du börjar skriva ut?
Vet inte vad din skrivare har för mjukvara. På min går det att ställa in en temperatur på hotend utan att skriva ut. Brukar ställa in en temp och låta skrivaren stå i 10 minuter innan jag börjar köra. Kanske hjälper.
Jo, med standard programvaran för Vertexen och både hotend och heatbed värms upp till angiven måltemperatur innan utskriften börjar.
-
Jag har skrivit ut HIPS (dock annan leverantör än Kjell) på min Ultimaker 2 utan några som helst problem.
Använde precis samma inställningar och metoder som för ABS och det gav väldigt lika resultat:
- Kylfläktar AV under hela utskriften (Om det inte rör sig om extremt små och låga detaljer).
- 90 grader på byggplattan och hotend 260 grader. Du kan nog gå ner i temperatur något på båda om det krävs.
- Tvätta byggplattan NOGA med YES diskmedel (jag utgår från att du har en glasplatta). Torka och gnugga plattan ren med hushållspapper och fingra inte på ytan. Stryk på ett tunt lager Tesa Easy Stick (finns på Clas Ohlson) när plattan är kall innan du startar utskriften. Vid nästa utskrift stryker du bara på ett nytt lager lim. Tvätta plattan igen när det blir onödigt mycket lim, typ efter 10-20 utskrifter.
- Se till att avståndet mellan munstycke och byggplatta är något tight, så att första lagret trycks fast ordentligt i byggplattan.
- Stora saker med skarpa hörn är svåra att få till utan att kapsla in printern.
Jag ogillar egentligen E3Ds hotends skarpt, tycker designen är ganska kass egentligen, men högtemperaturplaster som ABS/HIPS bör dom kunna skriva ut utan för mycket trassel.
Använde precis samma inställningar och metoder som för ABS och det gav väldigt lika resultat:
- Kylfläktar AV under hela utskriften (Om det inte rör sig om extremt små och låga detaljer).
- 90 grader på byggplattan och hotend 260 grader. Du kan nog gå ner i temperatur något på båda om det krävs.
- Tvätta byggplattan NOGA med YES diskmedel (jag utgår från att du har en glasplatta). Torka och gnugga plattan ren med hushållspapper och fingra inte på ytan. Stryk på ett tunt lager Tesa Easy Stick (finns på Clas Ohlson) när plattan är kall innan du startar utskriften. Vid nästa utskrift stryker du bara på ett nytt lager lim. Tvätta plattan igen när det blir onödigt mycket lim, typ efter 10-20 utskrifter.
- Se till att avståndet mellan munstycke och byggplatta är något tight, så att första lagret trycks fast ordentligt i byggplattan.
- Stora saker med skarpa hörn är svåra att få till utan att kapsla in printern.
Jag ogillar egentligen E3Ds hotends skarpt, tycker designen är ganska kass egentligen, men högtemperaturplaster som ABS/HIPS bör dom kunna skriva ut utan för mycket trassel.
Det betyder inte att all metall har uppnått temperatur. Om temperatursensorn t.ex. sitter nära värmeelementet kan den visa fel. Och det kan vara termisk tröghet. Sen skadar det inte att smälta tråden som ligger i hotend ordentligt innan utskriften börjar. Första lagret vill man ju ska fästa ordentligt, vilket det inte gör om temperaturen är för låg. Jag har i alla fall bra erfarenheter att låta min bli genomvarm. Annars händer det att första lagret inte fäster. Kanske har jag en aning låg temperaturinställning, eftersom att jag vill att det inte ska kladda.awes skrev:Jo, med standard programvaran för Vertexen och både hotend och heatbed värms upp till angiven måltemperatur innan utskriften börjar.
Men Anders har ju gett dig några väldigt bra tips som nog är viktigare än detta.
Jag brukar också rengöra skivan ordentligt, samt spraya fästspray.
Det kan väl underlätta en diagnos om du har bilder på "skiten"
Här är en bild. Utskriven med "raft" inget problem att fästa på byggplattan (har aluminium platta med limstift)
Print temp 240gr och plattan 70gr.
Mitt fäste till hotend också på bild nedan. Fläkten som kyler utskriften går nog på fullt. Skall testa att slå av den.

.
Print temp 240gr och plattan 70gr.
Mitt fäste till hotend också på bild nedan. Fläkten som kyler utskriften går nog på fullt. Skall testa att slå av den.

.
Så har du annan rekommendation på alternativ hotend till en K8400?Anders Olsson skrev:....
Orginalet är ju rent hopplös på att kladda ihop sig...
Hade själv nått liknande men kommer inte riktigt ihåg vad jag gjorde för fix.
Kontrollera vad du har för avstånd mellan byggplatta och hotend. Prova att minska både initial bygghöjd och avståndet mellan varje lager. kanske också utskriftshastighet. Prova att öka hotendtemp kan också.
Kontrollera vad du har för avstånd mellan byggplatta och hotend. Prova att minska både initial bygghöjd och avståndet mellan varje lager. kanske också utskriftshastighet. Prova att öka hotendtemp kan också.
-
Nä, tyvärr. Hade tänkt att designa nåt bättre men det har inte hunnits med än. Men det måste väl finnas nåt som är bättre designat tycker jag (?).awes skrev:Så har du annan rekommendation på alternativ hotend till en K8400?
Det viktigaste är nog att slå av kylfläkten till att börja med, ser ut som att det är huvudproblemet i ditt fall.
Sedan skulle jag skulle rekommendera en glasplatta istället för aluminium om du enkelt kan få tag på en.
Jag har aldrig, under tre års 3D-skrivande, behövt använda "raft" för att sakerna ska sitta fast.
I undantagsfall använder jag "brim", men för det mesta skriver jag bara ut saken som den är på ett lager lim och varm platta utan nåt extra trixande (Oavsett typ av plast).
Det enda extra maskinen gör är att skriva ut ett par "perimeter lines" runt utskriften först för att stabilisera tryck, flöde och temperatur, vilket som bearing skrev är viktigt.
"Här är en bild." Typexempel på för dålig flowrate som kan bero på många saker:
Igensatt munstycke, för kall plast, igensatt eller slirande drivhjul, felinställda E-step/mm, tråddiam, munstycks diam. mm För liten lagerhöjd.
Igensatt munstycke, för kall plast, igensatt eller slirande drivhjul, felinställda E-step/mm, tråddiam, munstycks diam. mm För liten lagerhöjd.
Dålig flowrate var nog lösningen.....
Av någon anledning så var den ställd på 65%.
Ställde upp till 103% (något jag hittade på nätet).
Jag ställde även ner print Speed till 50mm/s. För PLA så skrev jag med 120mm/s. Vet inte om även det hade påverkan.
Men nu verkar det funka
Tack för alla förslag och råd!
Och ang raft. Var kvar sedan jag skrivit ut en grej i PLA som var väldigt smal ner mot byggplattan. Så behövdes inte.
Och jag skriver direkt på min heatbed, därav alu.
.
Av någon anledning så var den ställd på 65%.
Ställde upp till 103% (något jag hittade på nätet).
Jag ställde även ner print Speed till 50mm/s. För PLA så skrev jag med 120mm/s. Vet inte om även det hade påverkan.
Men nu verkar det funka

Tack för alla förslag och råd!

Och ang raft. Var kvar sedan jag skrivit ut en grej i PLA som var väldigt smal ner mot byggplattan. Så behövdes inte.
Och jag skriver direkt på min heatbed, därav alu.
.