Max matningshastighet på 3040 cnc och "touch probe"?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
pinch

Max matningshastighet på 3040 cnc och "touch probe"?

Inlägg av pinch »

Hur testar man enklast vad max matningshastighet är på en kina 3040 ?
Sitter Nema 23 och Gecko G540 , 1.5kw fräsmotor max. 24000rpm, Mach3 och kulskruvar(kina) på den.
Jag är bara van vid metallfräsning i stora maskiner och vet inte vad dessa små kan prestera t.ex. vid gravyr eller träfräsning.
Gjorde en 3d fräsning i trä med 3mm rundnosfräs i 2600mm/min och det var ingen belastning als av maskinen, känns som man skulle kunna spara in tid om man kunde öka matningen.

Även så tänkte jag skaffa en "touch plate" för verktygsmätning och undrar lite om att bygga en egen.
Kan man ta en vanlig fjädrande tryckströmbrytare och utgå från eller är det inget bra ?
Andra förslag ?

EDIT" efter lite kollande i Mach3 så såg jag att det var inställt på velocity=1999.8 mm/min och acc=200 mm/sec "
hawkan

Re: Max matningshastighet på 3040 cnc och "touch probe"?

Inlägg av hawkan »

Det är väl bara att öka på matningshastigheten och testa några rörelser som är så långa att det är färdigaccelererat. Du märker när motorerna inte hänger med längre, det låter som haveri och rörelsen stannar. Med de Nema23 och skruvar jag har så hamnar jag nånstans på 2500-3000 mm/min som max.

De touch probe som jag har sett är solida i aluminium t ex http://www.ebay.com/itm/Cnc-Z-Axis-Sett ... SwOVpXdNIF Man kör rakt ner i den med ca 50 mm/min, Z-axeln tvärstannar vid kontakt. Eller om du gör kretskort så används kopparen. Tror att det blir för oexakt med en brytare. Jag kör linuxcnc men det borde inte vara nån skillnad tycker jag.
Skriv svar