Logga temperaturer i en byggnad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Peter.S.

Logga temperaturer i en byggnad

Inlägg av Peter.S. »

Jag skulle vilja läsa av temperaturen i en byggnad. Totalt 6 givare på olika ställen inomhus samt en utetemp givare.
Ska vara hyffsad precision, typ +/- 0,5 grader eller bättre. Enklast att installera hade varit någon typ av trådlös lösning.

Temperaturen ska läsas av och sedan loggas i en databas för att sedan kunna presenteras. Programbitarna skickrar jag själv ihop.

Vad har jag för alternativ på givare / typ av trådlös överföring / färdiga produkter ?
Budget ungefär 2-3 tusen, om det är möjligt. Är det möjligt? :humm:

Tacksam för synpunkter och förslag!
larky
Kontakt:

Re: Logga temperaturer i en byggnad

Inlägg av larky »

NodeMCU och DS18B20- sensorer, ladda upp till thingspeak. Grejerna kostar en 5-600 på kjell.com och betydligt mindre på ebay.
Kräver wifitäckning och 5V från en usb-laddare.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Kanske någon form av hemautomatiseringssystem? Jag kör Domoticz hemma, blandat mellan 433Mhz- och ZWave-enheter.
Det finns också minst en härinne som byggt sensorer och nätverk från grunden.

För COTS-433-MHz verkar RfxTrx vara populär. Jag kör en sådan tillsammans med denna. Om den uppfyller dina krav på noggrannhet och precision vet jag dock inte.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Ska vara hyffsad precision, typ +/- 0,5 grader eller bättre.
Vet du något om hur svårt det är att mäta temperatur med hög precision? Hög upplösning är enkelt. Men inte precision i luft.
Här finns det lite kunskap: http://www.pentronic.se/start.aspx
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Den här eminenta lösningen utvecklad av Ecenier här på forumet kör jag hemma, kopplat till domoticz på en raspberry via en RFXTRX433E

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=63772
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Jag har ett gäng sådana lösningar som larky beskrev men med en givare som heter DHT22 som även mäter luftfuktighet. Jäkligt smidigt att sätta dem där man vill mäta och så skickas data till en kanal på Thingspeak. Så här kan ett liveflöde se ut https://thingspeak.com/channels/127534
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Och vad tror ni att ni har för precision? På riktigt alltså? :lol:
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Jag har nog extremt hög precision för mina 60-70 kr som mina wifi-givare kostar mig :lol: Ärligt talat gör det inte mycket om det skiljer nån halv grad hit eller dit då det inte handlar om liv och död i mitt fall. Har jämfört med dyra tempgivare och dom stämmer väldigt bra faktiskt.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

ESP8266 + BMP280
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Men TS klassade +/-0,5C som hyffsad precision.
Jag rådfrågade en gång en kompis som jobbade i labbet på Pharmacia och hans svar var att har man en riktigt bra termometer och mäter i cirkulerande vätska är 0,5C inget problem. I de flesta andra lägen kan man glömma 0,5C.
Bättre än 0,5C kan man enligt honom drömma om. Fast det här var några år sedan.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

carpelux skrev:Den här eminenta lösningen utvecklad av Ecenier här på forumet kör jag hemma, kopplat till domoticz på en raspberry via en RFXTRX433E

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=63772
Om du inte orkar löda själv så går den att köpa färdiglödd från min egna butik, http://foogadgets.tictail.com/product/w ... sensor-mk3
Den har då också en bättre firmware som bl.a. har stöd för fler 1-w-enheter.

Jag har testat den med fler än 30 sensorer på 1-wire-bussen och över 70 meter total kabellängd.
Nerre

Inlägg av Nerre »

På jobbet specificerar vi generellt en mätosäkerhet +/- 2 grader (95% konfidensintervall) har jag för mig. Då handlar det alltså om termoelement som används i "labbmiljö" för att mäta temperaturer på saker som står uppställda på labb-bänkar.

Det gäller att tänka på att det man får veta är temperaturen på givaren, inte det man mäter. Man behöver alltså dels se till att temperaturen från det man vill mäta överförs till givaren och dels att givarens temperatur inte påverkas av annat.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bättre än 0,5C kan man enligt honom drömma om. Fast det här var några år sedan.
Dessvärre är det nog lika illa fortfarande :wink:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Personligen hade jag för det första gått efter så låg massa som möjligt på sensorn för att få den att reagera så snabbt som möjligt på ändringar, skaffade en gång en PT1000 0402 (de hade inte 0201 eller mindre) för just den anledningen.

Sedan är det ju det att värdet man läser ut i rörlig luft (luften är aldrig helt still i en byggnad) är ett konstant medelvärde då det har approximerats av sensorns massa, så ju lägre massa i princip desto närmre den verkliga sanningen.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Det är väl också skillnad på absolut temperatur och att mäta (det intressanta) - skillnader i temperatur med hyfsad noggrannhet och repeterbarhet vilket de flesta termometrar och givare väl klarar. :|
Skriv svar