Hej,
Eftersom inget annat har gått smärtfritt så är det självklart att även detta ska strula för mig
Jag kan inte förstå varför det bara blir en sörja uppe långt uppe i hörnet i "tool path" när jag laddar in G-koden i Mach3.
Är det någon annan som har haft samma problem?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En gissning baserad på "all" information du givit: Ändra IJ-mode, antingen i post-processorn eller i Mach3 så att de matchar. Och dubbelkolla att du har rätt enhet vald, tum/mm.
OK, glöm IJ-mode för nu, din kod innehåller inga G2/G3 där IJ-mode är relevant. Men nästa gång, när du ser en massa konstiga cirklar som inte alls är som det såg ut i CAM-programmet kom ihåg IJ-mode då
Har du möjligen en demo-version av Mach3?
I så fall så läser den bara de första 100 raderna, eller nått sånt, av koden.
Ok, då ska jag försöka lägga det på minne!
Tack!
Jo jag har precis som du säger en demo version av programmet. Så då är det förmodligen det som krånglar till det då?
Hmm, ja, det är min gissningen men nu när jag tittar efter så har jag bara demo-versionen på den här datorn och jag ser ju hela koden. Kör du med LPT-port eller någon extern motion controller?
Har du software limits aktiverat?
Prova att start om Mach3 och sedan trycka på RefAll, sedan Zero X/Y/Z och sedan försöker du ladda koden igen.
Funkar det inte, lägg upp din Mach3Mill.xml (eller vilken profil du nu använder).
Jag kör med LPT porten. Det är garanterat någon inställning jag har missat skulle jag tro :/.
Nej jag har inte några soft limits aktiverat.
Hmm, nej verkar inte lösa problemet :/
Verkar inte gå att lägga upp filen tyvärr. Kan jag skicka den på något annat vis till dig?
Yes!
Nu har jag fått det att funka, äntligen!
Däremot så tror jag Z går åt fel håll. Märkte det när jag körde programmet. Och något jag inte hade tänkt på tidigare var att Pg down åkte upp och Pg upp ner.
Går det på ett enkelt sätt att invertera dom?
Jag testade bara byta step och dir pin men då rörde sig inte motorn alls