Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Galet :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

rogerk8 skrev: Henry min vän, orkar du möjligtvis göra det enkelt för mig genom att tala om exakt hur jag ska göra för att köpa full-versionen av Eagle.
Jag har förstått att det inte är så dyrt och jag gillar verkligen Eagle.
Jag svär för mycket ibland men det är bara min okunskap och frustration som talar.
Funkar inte med halva EU i längden, speciellt för konstruktioner jag har i åtanke (som iofs kanske aldrig blir av).
Så om prislappen hamnar under 500 spänn så köper jag det!

MVH/Roger
PS
Vore dessutom kul att sponsra företaget lite för fasen vilken nytta jag ändå har haft av gratisversionen.
Kollade lite nu och de summor som jag såg innan hittar jag inte längre och deras betalningssystem är totalt omändrad och mycket färre alternativ än vad jag såg förra gången.

Men den billigaste versionen för att få just 100x160 yta, som du nu har som krav, (mindre storlekar kostar betydligt mindre) kostar 169$ + moms:

https://cadsoft.io/pricing/

Gå in på sidan och välj det alternativet i botten som kostar den summan och heter Maker, sedan är det bara att skriva in och följa anvisningarna i FAQen.

Jag svär för mycket ibland men det är bara min okunskap och frustration som talar

Det är därför det är rekommenderat att lyssna på oss för det är många här som har stora kunskaper inom både ditt och datt inkl inom detta med tex routing.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag tackar dig Henry för din ansträngning!

Men 1200 spänn får en och tänka på om och hur viktigt detta med kretskortscad är för mig.

Hade det kostat 500 hade jag slagit till direkt (samtidigt som 1200 inte är jättedyrt).

Jag måste fundera på det här, redan nu när jag bara "leker" har jag ju stött på patrull vad beträffar liten kortyta.

Jag har Eagle Light 6.4.0, tror du den muterar speciellt mycket om jag köper ovanstående?

Jag hatar uppgraderingar för det är rena mutationer (dvs att knapparna har flyttats runt, vissa finns inte längre och rullgardinsmenyerna både ser annorlunda ut samtidigt som vissa funktioner har lagts till eller tagits bort).

Jag fattar inte varför "uppgraderingar" ska vara så populärt, det funkade ju liksom innan :doh:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Köp Edwin i stället, inga restriktioner i kortstorlek, lager eller antal komponenter.
NC-versionen kostar från $90:-
Den fulla Pro-versionen i NC-utförande $290:-
NC betyder NonCommersial, dvs de får inte tjäna pengar på dina alster.
http://visionics.a.se/EDWinXP2.00-NonCo ... cense.aspx
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack Tomas för förslaget!

Valet för en datadyslektiker som mig är dock mycket enkelt, jag har efter stor möda kommit så långt i mitt Eagle-kunnande som jag kommit, tror du då jag är speciellt pigg på att byta :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag fattar inte varför "uppgraderingar" ska vara så populärt, det funkade ju liksom innan

Efteråt fungerar det ännu bättre eller nya bra funktioner läggs till som fungerar bättre även de, i bästa fall.

Använder 7.5 och det är ett stort aber om du uppdaterat till det då ingen av dina gamla sparfiler fungerar med den nya versionen om jag inte minns fel, då det systemmässigt är uppbyggt på ett helt annat sätt men layouten och så är dock den samma.

Som sagt det finns andra cad program för detta men själv räcker det med att jag har lärt mig Eagle och för min del räcker även storleken i gratisversionen än så länge då jag oftast bara gör små kompakta kort, men det var lite nära en gång med ett kort som var det största jag gjort men det gick.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

rogerk8 skrev:Tack Tomas för förslaget!

Valet för en datadyslektiker som mig är dock mycket enkelt, jag har efter stor möda kommit så långt i mitt Eagle-kunnande som jag kommit, tror du då jag är speciellt pigg på att byta :D

MVH/Roger
Det är alltid intressant att byta sådana program, oftast får man be barn och det täcka könet att hålla sig på behörigt avstånd, gärna med öronproppar.

Dock är det så att jag upplever Edwin som hyffsat enkelt och extremt kapabelt, till en låg penning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Henry skrev:Jag fattar inte varför "uppgraderingar" ska vara så populärt, det funkade ju liksom innan

Använder 7.5 och det är ett stort aber om du uppdaterat till det då ingen av dina gamla sparfiler fungerar med den nya versionen om jag inte minns fel, då det systemmässigt är uppbyggt på ett helt annat sätt men layouten och så är dock den samma.
Men det är ju precis det här jag i grund och botten menar, det blir inte alltid bättre och i värsta fall försvinner bakåtkompatibiliteten helt.

Finns en anledning till att jag aldrig uppgraderar och du sätter fingret på det!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Just eagle har väl ändrat filformat fram och tillbaka pga piratkopiering har jag för mig, vilket naturligtvis skapar stora problem med filkompabilitet.
Edwin lär kunna läsa EED filer från sent 70-tal då den första versionen kom.
Lite kuriosa, för dig Roger, Edwin är ett svenskt program, och lär ha varit det första EDA-systemet som utvecklades för oss vanliga dödliga.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

TomasL skrev:Just eagle har väl ändrat filformat fram och tillbaka pga piratkopiering har jag för mig, vilket naturligtvis skapar stora problem med filkompabilitet.
Tråkigt.
Mycket intressant!
Lite kuriosa, för dig Roger, Edwin är ett svenskt program, och lär ha varit det första EDA-systemet som utvecklades för oss vanliga dödliga.
Ett svenskt program, mycket intressant.

MVH/Roger
PS
EDA=European Defence Agency?
EED=? (står inget vettigt på google).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

EE Design, tror ärligt talat inte du hittar något om detta på nätet, då det är nästan 40 år gammalt.
Användarvisningsbild
pstrand

Inlägg av pstrand »

Den här köptes in på tidigt 80:tal. Många 2-lagerskort gjordes med detta systemet.

http://oju.mbnet.fi/retro/ABC80_sve.html
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

TomasL skrev:EE Design, tror ärligt talat inte du hittar något om detta på nätet, då det är nästan 40 år gammalt.
Vad är det som är så speciellt med EED-filer då menar du?

Du säger ju:
MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ingenting speciellt troligen, men du klagade ju på bakåtkompabiliteten på eagle.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag menade mest om EED är nåt slags begrepp inom CAD-världen.

MVH/Roger
Skriv svar