Fiber Laser <-> Co2 laser

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jap

Fiber Laser <-> Co2 laser

Inlägg av jap »

Hej,

Kan en Fiber Laser bara skära i metaller!

Det kan den ikke skäraa i samma material som en CO2-laser. :(

/jan
Nerre

Re: Fiber Laser <-> Co2 laser

Inlägg av Nerre »

CO2-laser är en gaslaser som skapas med ett laserrör fyllt med CO2.

Vad är en fiberlaser?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Vad är fiberlaser?

Fiberlasern är ny tillämpning av känd teknik
Fiberlaser är en relativt ny tillämpning av en teknik om använts inom telekomindustrin där optisk förstärkning med hjälp av fiberlaser utvecklades år 1987. Det dröjde till år 2000 innan tekniken utvecklades för tillämpning i en fiberlaser för märkning.

Fiberlaserns våglängd
I en fiberlaser alstras laserstrålen i optiska fibrer som är dopadde med ett grundämne som antingen är Ytterbium (Yb) eller Erbium (Er) beroende på önskad våglängd.
Den vanligaste förekommande typen av fiberlaser har beteckningen Yb:Fiber. Dopningen med Ytterbium ger en våglängd som är 1030-1100 nm. Det betyder att fiberlasern ger en våglängd som finns inom det så kallade "near-infrared" spektrat är även Nd:YAG-laserns på 1064 nm ligger.

Energieffektiv och låga driftskostnader
Fiberlasern har så hög verkningsgrad att den, i små applikationer som märkning, endast behöver luftkylning. Det gör fiberlasern i praktiken underhållsfri. Den beräknade livslängden på fiberlasern är mer än 100000 drifttimmar (medeldriftdid till haveri är 300000 timmar).. Fiberlaser för bearbetning som exempelvis lasersvetsning, laserbeläggning, laserskärning och laserborrning där lasereffekten är mer än ca 100 watt behöver normalt vattenkylning men detta kylbehov är fortfarande bara en bråkdel av vad lamppumpade Nd:YAG- och CO2-lasrar behöver.

Därför har fiberlasern höge verkningsgrad än fastämneslaser och gaslaser
Den korta förklaringen till varför fiberlasern har högre verkningsgrad än fastämneslaser (exempelvis Nd:YAG) och gaslaser (exempelvis CO2-laser) är i huvudsak att konstruktionen genererar mindre värme samt att genererad värme hanteras på ett bättre sätt. Ett skäl till att fiberlasern genererar mindre värme är att lasringen är effektivare vid Ytterbiumdopad diodpumpad fiberlaser jämfört med diodpumpad Nd:YAG. Ett annat skäl är skillnaden i verkningsgrad vid den optiska konverteringen vid lasringen. Verkningsgraden på den optiska konverteringen för en lamppumpad Nd:YAG-laser är ungefär 4% och för en diodpumpad Nd:YAG är den ca 40%. En fiberlaser har vanligtvis en verkningsgrad för optisk konvertering på 70-80%.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Var får man tag på en sådan om man vill byta ut sitt CO2-rör?

/// Marcus
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vad en laser kan skära i styrs väl mest av våglängden, om materialet är "spegelblankt" för den aktuella våglängden så reflekteras ju det mesta av laserljuset.

Problemet är ju att vi människor har svårt att veta vad som är blankt respektive matt för en viss våglängd, särskilt om våglängden ligger utanför det synliga spektrumet.

Långa våglängder (infrarött) kan reflekteras mot ytor som är matta för synligt ljus.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Var får man tag på en sådan om man vill byta ut sitt CO2-rör?

Skulle nog säga att det kan man inte om du inte vill lägga ut mycket stora summor. Detta är förhållandevis rätt så ny dyr teknik och inget som kineserna kunnat göra billigt än så länge, om ens alls. Det behövs inte heller så att säga utan det är bara att skicka ut gas lasrar istället som de tjänar bra på.
Senast redigerad av Henry 9 oktober 2016, 19:34:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

jap skrev:Hej,

Kan en Fiber Laser bara skära i metaller!

Det kan den ikke skäraa i samma material som en CO2-laser. :(

/jan
Fiberlasrar börjar bli mer och mer vanliga vid laserstansning och börjar ersätta de traditionella stansarna.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

börjar ersätta de traditionella stansarna.
En laserstans är väl en kombinerad stansmaskin och laserskärare?
Stansningen görs väl fortfarande på konventionellt vis?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Östlings säljer fiberlaser...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är det komplicerade former så används laser då inget annat kan stansa ut det utan att tillverka en stans med rätt dimension och dylikt vilket kostat mycket pengar. En laser kan man ändra till vad som helst och vanliga hål kan starka lasrar göra snabbare än en stans speciellt i lite tjockare material.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

säter skrev:
börjar ersätta de traditionella stansarna.
Ja egentligen, men jag tror du vet vad för maskin jag menar, dvs en ren tunnplåtslaser.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Så man kan sammanfatta det med att fiberlaser är mycket dyrare (minst 10ggr?) och drar mindre ström.

Hittade en på 50W, den kostade 150'000kr + moms och frakt. Det var billigt för den typen.

Min nya CO2-laser på 80W och 100cmx40cm kostade 25000kr ink moms frakt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dyrare är de absolut men 150k var billigare än jag trodde det skulle gå att få tag på. Sedan har jag för mig att de är väldigt driftsäkra och således håller längre och då de är effektivare så behövs det mindre strömresurser.
jap

Inlägg av jap »

Henry skrev:Dyrare är de absolut men 150k var billigare än jag trodde det skulle gå att få tag på. Sedan har jag för mig att de är väldigt driftsäkra och således håller längre och då de är effektivare så behövs det mindre strömresurser.

Jag har, titta på två modeller.
260W co2 för ca 175000, - plus moms.
500W fiber för 410000, - plus moms. :?
Planen var att starte en lite affärer, där de flesta jobbet blir, skära i normal järnplåt 0,7 till 2 mm

Båda kan göra det, men fibern använda mindre ström och behöver inte mycket underhåll. Co2 billigt att köpa, men behöver mycket mer underhåll.
De säger Fiber göra bättre snitt när vi talar om max 5 mm. och är snabbare

Vissa jag tänkter, varför köpa Fiber, när CO2 kan göra samma sak. Och den inte också kommer att köra 24/7

Någon här, der använder CO2-laser för att skära i järn. :?:
Skriv svar