Backup till µC för att hinna spara data vid strömavbrott

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Backup till µC för att hinna spara data vid strömavbrott

Inlägg av Icecap »

Magnus_K: Nej, jag menar inte FRAM-minnet.
Jag menar att sätta en markering på tim- och minut-visaren (bakom tavlan såklart) och använda dom som "null-punkter". Då kan man enkelt ställa klockan efter strömbortfall, visst kan den behöva varvar ett antal steg till positionen är avkänd och sedan varva på plats men jag är 99,9% säker på att den lösning du sitter med nu får exakt samma problem förutom att din lösning måste övervakas manuellt.

"Min" lösning vill även medge automatisk omställning mellan sommar- och vintertid, jag har uträkningarna i C om du behöver.

En DS323x har i övrigt en pulsutgång som kan ställas till att ge puls varje sekund och den har intern oscillator som är temperaturkompenserat vilket betyder att den maximalt avviker ±63 sekunder/år vid rumstemperatur.

"Min" lösning betyder att du behöver en DS323x (RTC) eller liknande, backup-lösning (jag använder 0,47µF supercap, lär hålla 14 dagar), en µC i någon form (jag gillar PIC), drivsteget för själva klockan samt ett par ingångar för avkänningen av visarnas position.

Datum & tid kan sedan ställas via en seriell port om man vill, då behöver man ingen missprydande display + knappsats. Jag gillar nämligen verkligen klockans utseende och lådan passar den riktigt bra så rent estetisk är det en kanonlösning.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Re: Backup till µC för att hinna spara data vid strömavbrott

Inlägg av Magnus_K »

Tänkte bara meddela att jag har nu testat frekvens-watchdog:en, som Swech föreslog på förra sidan.
Med kombination av INT-pinnen som persika var inne på, så fungerar det super :tumupp:
Med hjälp av Timer-konfigurationen jag har, så hamnar "brytfrekvensen" på 45,5Hz. Just nu tänder "nödsignalen" en LED men det ska strax bytas ut mot en skrivning till EEPROM.
Men jösses vad kul att bevittna det här. Kan hålla på att slå av/på matningen hela natten :D
Skriv svar