Uppladdningsbart batteri
Uppladdningsbart batteri
Hej!
Jag behöver tips på ett batteri för ett bygge av musikspelare. Tanken är att den blir bärbar och drivspänningen bör vara 9-15v ungefär.
Det är väsentligt att batteriet går att ladda samtidigt som den används.
Förstärkaren drar ungefär 45mA vid bruk så batteriet behöver kanske inte vara så stort. Ju mindre desto bättre.
Någon som har tips på vart jag kan leta?
Jag behöver tips på ett batteri för ett bygge av musikspelare. Tanken är att den blir bärbar och drivspänningen bör vara 9-15v ungefär.
Det är väsentligt att batteriet går att ladda samtidigt som den används.
Förstärkaren drar ungefär 45mA vid bruk så batteriet behöver kanske inte vara så stort. Ju mindre desto bättre.
Någon som har tips på vart jag kan leta?
-
Re: Uppladdningsbart batteri
Vanligt 3s LiPo (RC) Eller för den delen plocka lite 18650 celler t ex från förbrukade laptopar
Om du av misstag djupurladdar ett LiPo så är det permanent förstört. Tex om förstärkaren är på men musiken är av.
Många ... men inte alla 18650 säljs med skydd för detta. Ett inbyggt kretskort som stänger av innan det är djupurladdat.
RC-batterier har inga skydd.
Många ... men inte alla 18650 säljs med skydd för detta. Ett inbyggt kretskort som stänger av innan det är djupurladdat.
RC-batterier har inga skydd.
-
permanent förstört är att ta i dock. Har kört ut många ner till extremt lågt och de har funkat bra därefter. Däremot ska man inte göra detta vad som än händer.
Finns gott om BMS för några 10or som man kopplar på för att skydda dem!
Finns gott om BMS för några 10or som man kopplar på för att skydda dem!
Nej tvärdör gör de inte såvida inte slutspänningen är typ 0.1V, då får det anses vara dött. Det kan ändock ibland laddas även vid en sådan spänning men med en kapacitet kvar på säg tex 10mAh på ett 5Ah batteri och den inre resistansen kan vara så hög och batteriet så skadat att det inte går att ladda klart och så fort man tar bort det störtsjunker spänningen.
Det som annars händer om det inte gått så lågt är att man förkortar livslängden, minskar kapaciteten ordentligt och höjer inre resistansen rätt bra vid kraftiga djupurladdningar men kan laddas hyfsat ok efteråt fast som sagt med en del av kapaciteten är förlorad, hur pass är helt beroende på hur pass lågt det blev utladdat.
Men som svar på TS fråga så är som sagt litium batterier ett tips då de har stor kapacitet i förhållande till vikt, finns i massor och även dedikerade laddare i lika stor mängd.
Det som annars händer om det inte gått så lågt är att man förkortar livslängden, minskar kapaciteten ordentligt och höjer inre resistansen rätt bra vid kraftiga djupurladdningar men kan laddas hyfsat ok efteråt fast som sagt med en del av kapaciteten är förlorad, hur pass är helt beroende på hur pass lågt det blev utladdat.
Men som svar på TS fråga så är som sagt litium batterier ett tips då de har stor kapacitet i förhållande till vikt, finns i massor och även dedikerade laddare i lika stor mängd.
-
Jag har haft Li batterier som man dragit ur till 0 eller ja nära noll som legat till nästa tag pga av diverse (host flygningar som hamnat i träd och annat....) och dessa har i flesta fallen alltid kommit tillbakstill 99% av kapaciteten.
Skiljer kanske mellan ack och ack men min erfarenhet är att man ofta klaras sig även om återupprepade gånger ganska fort dödar dem sedan
Har nån ack som har tagit stryck av för många sådanna cykler och då tappar man snabbt kapacitet och får en sjukt hög inre resistans som du säger.
Skiljer kanske mellan ack och ack men min erfarenhet är att man ofta klaras sig även om återupprepade gånger ganska fort dödar dem sedan

Har nån ack som har tagit stryck av för många sådanna cykler och då tappar man snabbt kapacitet och får en sjukt hög inre resistans som du säger.
Det är det jag menar, de har fått bra med stryk som förkortar deras livslängd markant och och ju lägre desto mer.
Hade ett batteri som låg i en sändare som jag glömt varit påslagen i ca 2 veckor och ett batteri i den dras normalt ut efter bara några få timmar och det batteriet hade 0.3V så 0.1V per cell när jag kollade upp det. Visste att det var kört men ville se hur det var laddades då jag aldrig varit med om det förr och spänningen gick upp men det blev aldrig klart i laddaren så överladdningsskyddet slog till vid 5Ah för ett 2500mA. Vid minsta belastning på 0.1A så störtdök spänningen direkt till någon få Volt och gick inte upp efter bortkoppling utan ned hela tiden så det var totalt obrukbart. Hade bara varit använt 4 ggr.
Hade ett batteri som låg i en sändare som jag glömt varit påslagen i ca 2 veckor och ett batteri i den dras normalt ut efter bara några få timmar och det batteriet hade 0.3V så 0.1V per cell när jag kollade upp det. Visste att det var kört men ville se hur det var laddades då jag aldrig varit med om det förr och spänningen gick upp men det blev aldrig klart i laddaren så överladdningsskyddet slog till vid 5Ah för ett 2500mA. Vid minsta belastning på 0.1A så störtdök spänningen direkt till någon få Volt och gick inte upp efter bortkoppling utan ned hela tiden så det var totalt obrukbart. Hade bara varit använt 4 ggr.
-
Oj ja det var dött
Riktigt så extremt har jag inte råkat ut här ivf. Nu har jag dock en quad som vi hittade häromdan. Den har legat i skogen i 1 år med batteriet inkopplat.. Jag tvivlar det batteriet går att få igång 

Mim tanke ät att kunna koppla en väggvårta för att ladda och driva apparaten medan den laddar upp sig. Vill inte behöva ta ut batterierna och ladda.
18650 verkar ju intressant. Är dessa i samma storlek som AA? Isåfall kan man ju ha dom i en batterihållare....om inte, måste jag löda batterierna i serie?
Och hur ser en sådan koppling ut? Tänker mig ett brytare DC jack?
18650 verkar ju intressant. Är dessa i samma storlek som AA? Isåfall kan man ju ha dom i en batterihållare....om inte, måste jag löda batterierna i serie?
Och hur ser en sådan koppling ut? Tänker mig ett brytare DC jack?
-
18650 är inte samma storlek som aa men det finns hållare för dem också.
Dom är 18mm i diameter och 65mm långa. Därav namnet
Dom är 18mm i diameter och 65mm långa. Därav namnet