ELFA är fantastiskt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är så tråkigt att företag av idag håller på så.

Varför ska inte privatkunder få beställa?

Kanske inte så jättestor grupp men ändå, många bäckar små...

MVH/Roger
Knappas
Inlägg: 148
Blev medlem: 26 november 2008, 16:51:09
Ort: Stockholm

Re: ELFA är fantastiskt! (Vem kan man beställa från nuförtid

Inlägg av Knappas »

Uky skrev: Så frågan är: Vem - kan man som privatperson beställa från idag
så att prylarna hamnar på en Servicepoint
Du kan kanske prova med https://www.microkit.se/.
Har inte provat själv men jag har sett att det skall gå att handla från Elfa, Farnell och RS-Components genom dom.
nisse46
Inlägg: 210
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av nisse46 »

Min kaffekokares termosäkringar gick när jag skulle kalka ur den lite häftigt med ren hessa kalkbort :)
Så jag började leta säkringar, skulle ha en 150 och en 228 graders
Elfa hade dessa till skäliga priser om man jämför med kjell o andra
Så jag tänkte lika bra att beställa lite mer (250kr min) som antagligen kommer gå åt och få billigare frakt 39kr(småsnål som man är:)
Idag kom paketet (4st stora pappkartonger fulla med bubbelplast/plastfickor/följesedlar hem till dörr från tyskland :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av lillahuset »

Hittade den här på hårddisken idag. Vet inte varifrån den kommer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av H.O »

Blev uppringd av ELFA i veckan.
De ringde runt till kunder som handlat mycket tidigare men som inte längre gjorde det. De undrade varför och jag sa som det var.
Ännu en gång blev jag lovad att de inkörningsproblem som funnits med det nya lagret, personalen, packning, leveranser etc etc nu är åtgärdade och att över 95% av beställningarna levereras dagen efter och är korrekta.

Om vi kunde tänka oss att testa de "en sista gång" så skickade de en rabattkupong på 10%. Jag accepterade, får se hur det går med nästa beställning men en sak är säker, det blir inte med nått som vi behöver "imorgon".
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av SM6XUN »

Gårdagens paket, kollegan hade beställt tre stycken 250mm testkablar :roll:

De av mina kollegor som fortfarande försöker använda sig av ELFA som hovleverantör sliter sitt hår,
igår gick det bara att komma in på huvudsidan, idag har elfa.se kraschat helt :doh:

Själv glider man runt på Farnell istället :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Purre »

Elfa funkar i denna stund för min del iaf
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14258
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av swesysmgr »

SM6XUN skrev:Själv glider man runt på Farnell istället :tumupp:
Farnell är ganska ofta stängt på kvällar och helger. Visst det är planerade stopp men kan ändå vara störande, Elfa borde kanske ha fler planerade nattliga servicestopp.. .
Farnell web underhåll.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

SM6XUN skrev:Gårdagens paket, kollegan hade beställt tre stycken 250mm testkablar :roll:
:D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Purre skrev:Elfa funkar i denna stund för min del iaf
:tumupp:
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av SM6XUN »

swesysmgr skrev:
SM6XUN skrev:Själv glider man runt på Farnell istället :tumupp:
Farnell är ganska ofta stängt på kvällar och helger. Visst det är planerade stopp men kan ändå vara störande, Elfa borde kanske ha fler planerade nattliga servicestopp.. .
Jo, alla butiker har baksidor, det är bara det att ELFA's baksida är större än deras framsida just nu.
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av H.O »

Blev ju uppringd och "övertalad" att prova ELFA en gång till nu när de (ännu en gång) "fått ordning på problemen" - fick en rabattkod på 10%. Beställde 17 poster i Torsdags, alla utom en fanns för omgående leverans. Rabattkoden fungerade inte och leverans kunde inte ske dagen efter då jag beställt batteri så det var tvunget att skickas på lastbil - OK, fair enough.

Kundtjänst fixade rabatten i efterhand och idag kom de 17 artiklarna i 6 kartonger.
En ask batteri i en låda, två askar i en annan, katalogen i en tredje, ett skjutmått i en fjärde, en lödspets i en femte och resten i en fullpackad sjätte låda - till och med den artikel som INTE fanns för omgående leverans, rätt artiklar och rätt antal! Jag är "nöjd" och är beredd att ge de ytterligare en chans.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker ELFA är fantastiskt!

Jag har aldrig någonsin under hela min livstid, och då både på jobb och hemma, haft problem med ELFA's leveranser.

Jag har beställt prylar från ELFA i säkert 30 år och då främst privat men aldrig har det saknats nåt, aldrig har det blivit fel.

Aldrig.

Det är ett mycket bra betyg.

Fast 17 poster i 6 kartonger får en ju att skratta mer än att gråta, men fel blev det inte minsann.

Nån klagade sedan på den dåliga supporten, vadå dålig?

Jag tycker den är suverän (kallas "enklare teknisk support", visserligen).

Och dom man (undviker internet så mycket jag kan :D ) ringer in sina ordrar till, alltid lika trevliga och kompetenta!

Slutligen, hur många satsar rejäla summor på att trycka upp "gratis" papperskataloger idag?

Det jag mest retar mig på är att inte ens den senaste katalogen kan titulera sig med det gamla högaktningsfulla begreppet elektronikbibel, som nu bara deras riktigt gamla kataloger kan.

Logikkretsar men BILDER på dummy-DIL, va fan är det för nåt?

Typiskt internetrelaterat skräp!

MVH/Roger
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av H.O »

Hmmm, får nog ompröva min tidigare åsikt om att de (ELFA) nu kanske skärpt till sig.
I föregående order fanns bland annat 10st 3V Lithiumbatterier med lödfanor. Jag reagerade inte på det hela när jag inverterade ordern utan skickade bara kartongen vidare till min kollega som idag kom tillbaka och sade:
- Öh, du får nog reklamera dessa....
- Va, varför då?
- Dom har ju packat de tillsammans I en pappkartong.
20161025_081709.jpg
Två lager med batterier, åtskilda av en bit skumplast, OK. Men batterierna har ju lödfanor och kan (vilket sannolikt också skett) kortsluta varandra. Två batterier mäter under nominell spänning, resterande åtta över men vem vet hur mycket kapacitet som faktiskt finns kvar. Skall sitta som backup-batteri I PLC-system, inget vi vågar lita på.

Så, nej ELFA har FORTFARANDE inte ordning på grejerna. :evil:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Henry »

Ja det där var faktiskt lite överraskande, tycker man att tom en praktikarbetande nyutgången 18-åring hade kunnat koppla.

Ett lite svagt ok om alla batterierna låg på samma håll då de i så fall bara utjämnat sig i värsta fall och alla bör vara väldigt nära varandra i spänning från fabrik, inte ok ändå men då hade någon i alla fall tänkt lite grand.

Det där hade ju i värsta fall tom kunnat vara en reell brandfara.

För en enda gångs skull när överdrivet stora kartonger hade varit bra så skickas det ett perfekt anpassat istället.
Skriv svar