Sensor eller liknande

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
frassefrasse

Sensor eller liknande

Inlägg av frassefrasse »

Tjenare, min morsa gillar inte att jag sitter vid datorn efter 1 så jag hade tänkt sätta en rörelsekänslig diod vid hennes dörr och någon slags lampa som blinkar till när hon passerar den, på så sätt är det bara att släcka skärmen och lägga sig och bläddra i lite papper tills hon slutat lyssna efter knapptryckningar

Men jag har inga kunskaper inom elektronik så ni kanske kan berätta lite för mig hur jag ska göra enklast.

Några krav:
den ska funka i mörker.
den ska funka med 25m lång sladd.
den ska gå att stänga av där signallampan sitter.
helst så diskret som möjlig.

Jag antar att jag måste löda ihop något själv men dela med er av era kunskaper.

MVH / frasse :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Är det inte lättare att köpa ett tystare tangentbord? :)
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Eller köp en STOR stereo och spela HÖG musik så hör hon inte dina knapptryckningar... :shock:

Bild
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Köp ett FLIR-system

Eller varför lyssnar du inte på din kära mamma och lägger dig i vettig tid!

Annars kanske jag ringer din mamma och berättar vilka sladdar hon skall rycka i. :lol:
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Micael: Har du nån prisuppgift på den? :)

Nej men allvarligt talat: Köp någon form av rörelsesensor bara, och koppla den sedan till en lampa. Sök tex på "rörelse" på kjell.com så hittar du några. Bland annat en byggsats.

Välkommen till forumet förresten.
Samot

Inlägg av Samot »

Jag vet inte med din mamma, men det känns som hon skulle börja fundera på varför det sitter en rörelse dekkare vid sitt sovrum och varför det ligger en 25 meter sladd in i ditt sovrum?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

jack: Så många tusentals dollar kostar de nog inte! :)

frassefrasse: Välkommen till forumet och lyssna till din Mamma, hon kommer på dig ändå förr eller senare :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ge din mamma en present. :)

Men allvarligt skojjat så tycker jag att ett tystare tangentbord var en bra idé. Kjell.com har tunna ihoprullningsbara tangentbord. De är i princip helt tysta.

Ett tyst tangentbord skulle dessutom vara mindre stressande än att bara sitta och vänta på att signallampan ska tändas. En rörelsedetektor löser ju inte problemet med att din mamma stör sig på ljudet.

Sedan är det förstås trevligt att lyssna på sin mamma, men vem har inte velat vara uppe längre än vad ens mamma har önskat.. :)
frassefrasse

Inlägg av frassefrasse »

Tack Tack.

Det är inte det att hon vaknar av det, det är bara en ursäkt eftersom hon står och lyssnar utanför dörren efter knapptryckningar. Sluta driv med mig DiRR!!! :shock:

Men om jag köper en
Bild

Någon som vet vart jag köper den? Och vad behöver jag sen? Länka gärna delar på ett komplett paket och beskriv så noggrant som möjligt hur jag behöver göra :)

MVH / frasse (jag är 16 och min morsa klagar på det utan anledning)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vänta lite nu.. Om hon redan står och lyssnar utanför dörren så hjälper ju ingen rörelsedetektor. :)

Sådan rörelsedetektor som i bilden finns på ClasOhlson.
Med dessa detektorer finns fullständig beskrivning på hur man kopplar. Frågan är bara hur du ska lyckas förklara varför du sätter upp en rörelsedetektor... :oops:

Personligen tycker jag att du verkar ha fastnat vid tanken att en rörelsedetektor är den enda lösningen. Vad är det du inte gillar med idén att köpa ett tystare tangentbord? Du skrev ju själv att hon lyssnar efter knapptryckningar. Varför inte då lösa problemet genom att skaffa ett tangentbord där knapptryckningarna inte hörs? En rörelsedetektor tar ju inte bort ljudet. :wink:
frassefrasse

Inlägg av frassefrasse »

JimmyAndersson skrev:Vänta lite nu.. Om hon redan står och lyssnar utanför dörren så hjälper ju ingen rörelsedetektor. :)

Sådan rörelsedetektor som i bilden finns på ClasOhlson.
Med dessa detektorer finns fullständig beskrivning på hur man kopplar. Frågan är bara hur du ska lyckas förklara varför du sätter upp en rörelsedetektor... :oops:

Personligen tycker jag att du verkar ha fastnat vid tanken att en rörelsedetektor är den enda lösningen. Vad är det du inte gillar med idén att köpa ett tystare tangentbord? Du skrev ju själv att hon lyssnar efter knapptryckningar. Varför inte då lösa problemet genom att skaffa ett tangentbord där knapptryckningarna inte hörs? En rörelsedetektor tar ju inte bort ljudet. :wink:
Jag vill inte ha ett gummitangentbord för dom är så läskiga :p sen skulle det endå inte göra någon skillnad då det låter ganska mycket när jag sitter i stolen och musen låter riktigt högt när jag klickar. Sen har jag väl fastnat vid en sensor för att det är ganska coolt :D

Tanken var att fästa den vid soffan utanför hennes dörr, klämma in den precis vid knävecket mellan väggen och soffan, så när hon passerar så lyser det i mitt rum, och då går jag i lugn o ro iväg till sängen men håller ett öga öppet mot den lilla lampan och när den släcks/tänds igen så vet jag att fiende retirerat :lol:

Men om jag köper en sån från classe, och sen behöver jag 25m kabel, kan det bli signalförlust eller något sånt om jag har så långt? + vad för lampa skulle du rekommendera? Kanske en liten diod.

Sen undrar jag om jag kopplar såhär som jag tror det är, kommer lampan blinka till medans hon passerar den, eller kommer den lysa hela tiden tills jag kopplat ifrån med strömbrytarn (som jag tänkt ha) ?

IR-sensorn----------|STRÖMBRYTARN|--------lampa
|_________________|strömkälla?|___________|

Förklara gärna exakt vad jag behöver köpa för att få ett fullt fungerande "larm" jag vet inte särskilt mycket om elektronik.

Det jag tror:
IRsensor från classe (hitta inget, länka gärna ^^)
kablage? (vad för sån om det är 25m till mitt rum från hennes rum)
diod/lampa? (länka gärna)
strömbrytare? (länka gärna) :)

MVH / frasse (steg för steg-hjälp uppskattas otroligt mycket :D)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Haha, hittade du hit från Swec? :D
ett tips är faktiskt att fälja din morsas förslag och lägga dig innan 1.. inte ens jag sitter uppe så sent :shock: iaf inte på vardagar...
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Jag skullle nog föreslå det här, allt finns att köpa i kjell.

---------------------------------------------------------------
87524 Rörelsedetektor 99kr
44250 Nätadapter 1,5-12V 300 mA Säker spänningsinställning 99kr
87092 Kemo - LED-blinker 6-12V Kemo B092 45kr

några sladdar också...
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Kanske denna, eller är den för dyr http://www.kjell.com/content/templates/ ... 8116&path=
frassefrasse

Inlägg av frassefrasse »

13th.Marine skrev:Haha, hittade du hit från Swec? :D
ett tips är faktiskt att fälja din morsas förslag och lägga dig innan 1.. inte ens jag sitter uppe så sent :shock: iaf inte på vardagar...
Stämmer :) Ingen förstod frågan eller kunde svara seriösa så tänkte jag att ett elektronikforum borde inneha folk som vet lite mer, och sedär----|
\/

Greger! skrev:Jag skullle nog föreslå det här, allt finns att köpa i kjell.

---------------------------------------------------------------
87524 Rörelsedetektor 99kr
44250 Nätadapter 1,5-12V 300 mA Säker spänningsinställning 99kr
87092 Kemo - LED-blinker 6-12V Kemo B092 45kr

några sladdar också...

Tack så hemskt mycket, länka gärna kablarna också för jag har ingen aning om vad för kablage jag ska ha, kollade runt lite i elektronikdelen men hittade inget direkt :\

Sen vet jag inte, behöver man något slags lödschema eller behöver jag ens löda ihop? det kanske är som o koppla med sockerbitar?

Någon som kan förklara exakt, vore hur fint som helst =)

MVH / frasse
Skriv svar