Någonstans ska jag ha en bunt 20MB MFM-diskar med amiga-moduler på... Vore kul att veva igång dem, de har nog inte använts på minst 20 år.
Ev finns det även en 60MB fullhöjds 5 1/4" disk också. Det var inga dåliga gyrokrafter i den om man lyften den när den snurrade
Angående hårddiskar så oavsett hade jag absolut inte lagt en hårddisk med viktig data på i ett fuktigt förråd eller knappt ens i en lägenhet för långtidsförvaring. Nej det är bankfack som gäller för min del och lägga den i en helt tät vacuumförseglad och värmeförseglad antistat plastpåse med en liten påse silicagel i för att dra upp den lilla fukt som finns.
Kan inte tänka mig så många andra åtkomliga ställen med jämnare temp året runt (stor massa med tjocka väggar för att säga det milt) och dessutom i säkert förvar och för min del för bara 200:- om året så tycker jag det är klart värt det. Använder sedan för övrigt förstås bankfacket till vanliga grejer och inte bara till dessa hårddiskar.
Har två identiska backup liggandes där av olika batch och ålder med data på som aldrig går att få tag på igen och jag kollade en av de för några månader sedan efter att ha legat i 3 år (kollar normalt varje år men annat kom i vägen) och den startade som väntat direkt och fungerade som om den var ny. Båda 500GB WD men det är lite över ett år mellan dom för att minska ev risker än mer.
Utöver dessa två så har jag en kopia hemma i datorn om datan skulle behövas komma åt vilket händer ibland men den är normalt inte inkopplad hela tiden numera då jag upptäckte att det gick att hotswappa med lite knixande.
---
Angående problemet med TS hårddisk så hittade jag en gammal slaktad 2.5 tum hårddisk som legat runt 5 år i ett skåp här och spindeln var överraskande trög att snurra runt i motsats till normalt knappt något motstånd alls. Kanske liknande som hänt med din alltså lite torra FDB lager, vilket dock egentligen inte skall kunna hända.
Om inte skivan orka varva upp tillräckligt så hade huvudena inte rört på sig från sin ramp - idag riskerar man inte att skicka ut huvudena på skivan om den inte snurrar tillräckligt fort - kommer en sådan huvud ut på en för långsamt snurrande skiva så kommer huvudet att sitta fast på skivan och själva 'huvudet' som är mikroskopisk stor kommer att skadas permanent.
Själv fick jag vibbar av IBM/HGST Deathstar av beskrivningen, de hade en period med glasskivor med beläggning som sedan tenderade att lossna med användning och tiden...
själv tänkte jag vid tillfälle att öppna 500 GB jag har och se om skivan är brun eller krom-metall-färgad - vet inte när brytpunkten mellan longitudinell resp perpendikulär skrivning kom
Tror man får hoppa tillbaka rätt många år för att se en disk med brun ytan. Det var år och dar sedan jag såg en sådan disk senast och det var med stor sannolikhet även långt före FDB lagren som funnits en hel del år redan.
--
Så det var det som var orsaken att deskstar kraschade, trodde det var huvudet som lossnade då det var dåligt fastlimmat eller nåt. 2.5" har glasskiva fast inget liknande man hört om där vad jag vet.
IBM var först med Gigamagnetoresistiva läshuvuden och denna teknik tillsammans med fel areodynamiskt utformade slädar som läs/skriv-huvudet sitter på, så kunde delar av magnetytan lossna som partiklar om huvudet var på samma ställe under för lång tid, och vid skrivoperationer (då det är starka magnetfält inblandade) - kort sagt av lufttryckkvågorna från huvudenas slädar vid varje passage och starka magnetfält ryckte loss så småningom partiklar ur magnetmediat och när tillräckligt mycket av det kommit ut så är det bara en kort tidsfrågan innan all beläggning slipas ned av sitt egengengenererade damm som slipmendel.
Att glaskivorna är helt klara på en stor del av plattorna är samma verkan som när man får svarvning på en aluminiumskiva, med skillnaden att glaset är så hårt att när väl beläggningen är bortnött så arbetar det inte in vidare i glasskivan på samma sätt som spåren som bildas när det är aluminium-skivor.
De som hade mest problem var IBM:s 75 GB-diskar (75GXP - alla i serien från 15 till 180 GB hade problemet)