Mäta laddare till telefon
Mäta laddare till telefon
Dum fråga kanske...
Men om jag har två olika laddare till mobilen (Android), hur kan jag mäta vilken som ger ut mest ström ?
Alltså vilken som laddar telefonen snabbast.
Och ett sånt där cigguttag med USB till bilen där man kan ansluta laddkabeln.
Hur mycket laddström ger de ?
Finns det olika bra såna ?
Har en nu med 4 USB uttag, de är märkta lite olika, men jag märker ingen skillnad i laddtid.
Men om jag har två olika laddare till mobilen (Android), hur kan jag mäta vilken som ger ut mest ström ?
Och ett sånt där cigguttag med USB till bilen där man kan ansluta laddkabeln.
Hur mycket laddström ger de ?
Finns det olika bra såna ?
Har en nu med 4 USB uttag, de är märkta lite olika, men jag märker ingen skillnad i laddtid.
Re: Mäta laddare till telefon
Min Samsung S3 4G laddade långsamt med andra laddare än originalet. Sökte som du en bättre laddare och hittade någon som gav 2,1A men det hjälpte inte.
Man får kortsluta två pinnar för att telefonen ska tro att det är en originalladdare och dra mer ström. Görs naturligtvis på egen risk.
En guide, finns nog fler och tydligare:
http://www.androidauthority.com/how-to- ... ger-66256/
Man får kortsluta två pinnar för att telefonen ska tro att det är en originalladdare och dra mer ström. Görs naturligtvis på egen risk.
En guide, finns nog fler och tydligare:
http://www.androidauthority.com/how-to- ... ger-66256/
Det finns appar som kan mäta hur mycket det laddar. Jag har använt en som heter ampere såg dock att den kanske inte funkade så bra på din telefon men kolla runt lite så kanske det finns något.
Det är klart det går, men du behöver nog först förstå hur laddning via USB fungerar.IceBear skrev:Dum fråga kanske...
Det är telefonen som väljer hur mycket ström den försöker dra från laddaren. För att telefonen ska dra mer ström från en laddare så måste den på något sätt informeras om hur mycket ström laddaren kan ge. Det finns olika sätt att göra detta på, det vanligaste är att sätta motstånd med vissa värden mellan vissa stift i USB-kontakten.
Det innebär då att även om en laddare är märkt med 2 A så kanske inte telefonen fattar det utan tror att den får dra max 1 A.
Jag hade t.ex. laddare i bilen som var märkt 1 A men telefonen drog bara 500 mA från den. Men en pärla lödtenn mellan D+ och D- på kretskortet gjorde att telefonen identifierade den som en "1 A-laddare" och därmed drog 1 A.
Nu är det så att eftersom sätten att tala om för telefonen hur mycket den kan dra varierar mellan olika tillverkare så finns det telefoner som helt enkelt provar sig fram. De ökar strömmen tills laddaren säger ifrån, och sen stänger de av kort så laddaren kan återhämta sig och så nöjer de sig med att dra strax under den ström laddaren stängde av vid.
Så det gäller alltså att förstå dels hur den aktuella telefonen fungerar och dels hur den aktuella laddaren fungerar. Till de flesta telefoner finns det appar som kan visa vad den har identifierat laddaren som. Min telefon säger "USB" när den tror att den kan dra 0,5 A och "Charger" när den tror den kan dra 1 A. Lite osäker på vad den säger när den tror den kan dra 2 A.
Min telefon är en OnePlus One
Hittade en app specifikt för den faktiskt
Ska testa den.
Köpte en sån där Powerbank, och med den laddad och snaluten i 2A uttaget,
så laddar den fullt på drygt en timme !
Så vill jag även att den ska göra från en laddare.
Hittade en app specifikt för den faktiskt

Ska testa den.
Köpte en sån där Powerbank, och med den laddad och snaluten i 2A uttaget,
så laddar den fullt på drygt en timme !
Så vill jag även att den ska göra från en laddare.
-
Men vad GÖR den ?'
Ska man koppla in sin telefon i andra änden eller vad ?
Den har ju en hane-USB...
Ska man koppla in sin telefon i andra änden eller vad ?
Den har ju en hane-USB...
-
Ja man kopplar den emellan. Då kommer du se vad som flyter till din telefon.
ebay-grejjen visar hur mycket ström som dras (och lite annan information). Den kopplas in mellan laddare och telefon (t.ex.). Bra grej att ha!
Var ju någon på forumet som designade och säljer ett multi-USB-uttag med en liten specifik IC på som på något magiskt sätt listar ut
vad som sitter i andra ändan och lyckas ställa in D+ och D- rätt för den grejjen, vilket gör att den laddar på ordentligt oavsett vad
det är för android eller iphone eller så i andra ändan.
Mycket bra grej. Men jag minns inte vem och var och vad. Nån annan vet nog!
MVH: Mikael
Var ju någon på forumet som designade och säljer ett multi-USB-uttag med en liten specifik IC på som på något magiskt sätt listar ut
vad som sitter i andra ändan och lyckas ställa in D+ och D- rätt för den grejjen, vilket gör att den laddar på ordentligt oavsett vad
det är för android eller iphone eller så i andra ändan.
Mycket bra grej. Men jag minns inte vem och var och vad. Nån annan vet nog!
MVH: Mikael
Den multi USB-grejen lät intressant !
Får väl köpa den från Ebay först då...
Får väl köpa den från Ebay först då...