Beg THK linjärskenor eller nya Kinakopior?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Dravpnir

Beg THK linjärskenor eller nya Kinakopior?

Inlägg av Dravpnir »

Hej på er alla,

Mitt första "riktiga" inlägg på detta forum, men har hängt runt en del en stund. Jag är en glad amatör som mer och mer funderar på att man kanske skulle ha valt en annan linje än kemi under sin KTH-tid :)

Jag sitter och letar delar till ett litet fräsprojekt och tänkte höra med er om det är bättre att satsa på "linear rails" som är beg men från ett bättre märke (THK) eller satsa på nya skenor av någon Kinamodell?

Säljare, (dy-global på eBay) skriver i beskrivningen att de beg THK känns glappfria men det garanterar väl inget. Visserligen lär Kinamodellerna def ha glapp... så vad skulle ni ha valt? Kan man renovera vagnarna när de slits, eller skaffar man nya vagnar istället? Eller finns det något annat bra förslag?

Jag väntar på några fler delar och lite tid över och sedan så tänkte jag nog försöka få till en projekttråd här på forumet.
Senast redigerad av Dravpnir 29 september 2016, 10:23:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Re: Beg THK linjärskenor eller nya Kinakopior?

Inlägg av säter »

Har du någon länk till kina-skenorna?
Användarvisningsbild
Dravpnir

Inlägg av Dravpnir »

Jag tänker på de billiga man kan hitta på tex Aliexpress eller eBay som har samma färgkombination som Hiwin-skenor.

Ex
http://ebay.com/itm/CNC-part-MR9-9mm-li ... 2262488414
nr1madman

Inlägg av nr1madman »

Hej!

Tänk på att skenorna du länkade till är svaga lågprofilskenor.. kanske lämpligare med hgr serie?
Användarvisningsbild
Dravpnir

Inlägg av Dravpnir »

Vad är det man säger, don efter person :wink:

Nä, skämt åsidor så är det inte en stor fräs som jag håller på med så jag hoppas att sådana skenor skall räcka.
hawkan

Inlägg av hawkan »

De MR9 är inte stora. MR12 eller större får det väl vara? Fast jag vet ju inte vad du ska göra.
Jag har använt MR12 i 3D-skrivare och en laserskärare och tycker det fungerar utmärkt.
De rullar lätt och känns exakta. Det är kina-grejor som jag köpt efter att
sorterat listan efter pris på ebay eller om det var aliexpress. Så långt är det okej.

Nåt glapp vet jag inte om det är, men det är det nog i viss mån eftersom de
rullar lätt. Om de satt i spänn skulle de gå trögre. Och om det läggs belastning
på släden så sätter sej allt i läge och glappet försvinner. Så jag vet inte,
om det är glapp så är det bara i obelastat läge. Det finns också en längre
släde MGN12H som ger ytterligare lite stadga.

Jag personligen köper gärna sånt här från kina, hellre än att köpa begagnat.
Det vet man aldrig vad grejorna varit med om. Det är en personlig avvägning helt klart.
Om den skulle behöva repareras så är det enklaste att köpa nytt, det är inte många
hundralappar det handlar om. Fast det är inte aktuellt, mycket annat som går sönder
men inte skenorna.

Det som brukar styra när jag köper är såklart profilen MR12 och om det ska vara
kompakt eller lång släde MGN12C/MGN12H. Och så längden på skenan såklart.

Så gör jag i alla fall.
Användarvisningsbild
Dravpnir

Inlägg av Dravpnir »

Tack för dina åsikter!

Jag får klura på det hela. Det är mest y-axeln som är den begränsande faktor på hur stora vagnar jag kan använda. Jag får mäta och kolla lite vad som egentligen får plats. Jag vill iaf kunna köra med 2 skenor och 2 vagnar per skena.
Skriv svar