Rasberry Pi 3 inköpt. Var börja?
Rasberry Pi 3 inköpt. Var börja?
Kan nada om den men den verkar kul. Vilka sajter borde jag känna till, vilka forum är det som gäller? Största svenska forumet? Största engelska?
/David
/David
- Berrabongo
Re: Rasberry Pi 3 inköpt. Var börja?
Jag vet inte ännu. Letar efter en android-image till o börja med.Platis skrev:Vad vill du göra med den?
Kan man köra med multiboot på den?
- lillahuset
- Gått bort
Android funkar väl rätt kasst på pi 3, eller har dom fixat? Då är väl pine64 ett bättre val?
Jag testade Android på en Raspberry Pi 3 för ett tag sedan och det funkade uselt. Inte ens standardapparna funkade som de skulle, oftast kraschade de vid start.
Jag blev rätt besviken och körde Raspbian Jessie på den istället. Det fungerar iaf.
Jag blev rätt besviken och körde Raspbian Jessie på den istället. Det fungerar iaf.
-
Börja med att bestäm vad du vill göra med den.
Dem flesta skulle jag tro använder debian på den.
Lite förslag på vad du kan göra:
Plex client (ej server) finns färdig image
Bittorrent sync node
Vpn server, alltid ha tillgång till vpn på publikt Internet är inte helt fel.
Sen kan man ju kontrollera IO-pinnarna med, då kan man göra helt andra typer av projekt. Men då brukar jag använda mikrokontroller istället.
Men du kan ju göra diverse styrprogram, tex styra belysning, göra ett inbrottslarm...
Det är nästan bara fantasin som sätter gränserna.
Dem flesta skulle jag tro använder debian på den.
Lite förslag på vad du kan göra:
Plex client (ej server) finns färdig image
Bittorrent sync node
Vpn server, alltid ha tillgång till vpn på publikt Internet är inte helt fel.
Sen kan man ju kontrollera IO-pinnarna med, då kan man göra helt andra typer av projekt. Men då brukar jag använda mikrokontroller istället.
Men du kan ju göra diverse styrprogram, tex styra belysning, göra ett inbrottslarm...
Det är nästan bara fantasin som sätter gränserna.
-
Efter att ha varit i samma situation kan jag dela med mig.
Det jag har min 2:a till är för att ta emot bilder från dlink webkameror (som kan ftp:a dem 1gg/s) och göra om dem till filmer som tar liten plats. Sen tankar jag av dem varannan månad genom ftp. Efter att ha hittat "rutinen" nedan är jag rätt nöjd.
Ta någons projekt som i bästa fall du kan bränna på SD-kortet direkt. Annars någons projektlogg och kopiera.
Vad den än kommer göra sen, så låt den bara göra just det projektet och inget annat. Vill du pröva nytt projekt så köp nytt minneskort. Kvittar hur litet projekt.
Kommer du från Windows så förvänta dig att ingenting fungerar av sig själv.
Ingenting fungerar heller garanterat efter att du uppdaterar något. Kvittar vad du uppdaterar. En mindre revision för t ex OS Raspbian kan motsvara skillnaden mellan Win XP och Win 10.
Så fort något större fungerar så ta image av hela SD-kort. T ex efter att du precis kommit igång. Linux-os kan inte hantera strömavbrott och systempartitionen kan bli korrupt var gång spänning slås från.
Gör utförliga anteckningar för du kommer göra om samma saker efter ominstallation många gånger.
Fast strular något i framtiden tar man fram kopian på hela SD och bränner.
/Jon
Det jag har min 2:a till är för att ta emot bilder från dlink webkameror (som kan ftp:a dem 1gg/s) och göra om dem till filmer som tar liten plats. Sen tankar jag av dem varannan månad genom ftp. Efter att ha hittat "rutinen" nedan är jag rätt nöjd.
Ta någons projekt som i bästa fall du kan bränna på SD-kortet direkt. Annars någons projektlogg och kopiera.
Vad den än kommer göra sen, så låt den bara göra just det projektet och inget annat. Vill du pröva nytt projekt så köp nytt minneskort. Kvittar hur litet projekt.
Kommer du från Windows så förvänta dig att ingenting fungerar av sig själv.
Ingenting fungerar heller garanterat efter att du uppdaterar något. Kvittar vad du uppdaterar. En mindre revision för t ex OS Raspbian kan motsvara skillnaden mellan Win XP och Win 10.
Så fort något större fungerar så ta image av hela SD-kort. T ex efter att du precis kommit igång. Linux-os kan inte hantera strömavbrott och systempartitionen kan bli korrupt var gång spänning slås från.
Gör utförliga anteckningar för du kommer göra om samma saker efter ominstallation många gånger.
Fast strular något i framtiden tar man fram kopian på hela SD och bränner.
/Jon
- lillahuset
- Gått bort
spaderkung: Ja du, var får du allt ifrån?
Jag har använt olika Debian-derivat, som Raspbian är, och andra varianter av Linux i en massa projekt under många år utan att uppleva de problem du målar upp. Visst blir det problem ibland men inte alls i den utsträckning du påstår. Och ser man en apparat som har hängt sig ute i verkliga livet brukar den vara baserad på ett helt annat "OS".
Edit: Ominstallation många gånger?

Jag har använt olika Debian-derivat, som Raspbian är, och andra varianter av Linux i en massa projekt under många år utan att uppleva de problem du målar upp. Visst blir det problem ibland men inte alls i den utsträckning du påstår. Och ser man en apparat som har hängt sig ute i verkliga livet brukar den vara baserad på ett helt annat "OS".

Edit: Ominstallation många gånger?

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Här kanske TS kan finna en del läsvärt.
Om man inte vet vad man skall ha den till. Varför frågar man då om multiboot? Ja det är bara att sätta in ett annat kort!
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.659699 ... %3A30%3A37
Hur svårt kan det va! Typ.
Om man inte vet vad man skall ha den till. Varför frågar man då om multiboot? Ja det är bara att sätta in ett annat kort!
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.659699 ... %3A30%3A37
Hur svårt kan det va! Typ.