Tips på altiv PA-anläggning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1095
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Tips på altiv PA-anläggning

Inlägg av robertr81 »

Någon som kan tipsa om detta. Behöver inte vara det bästa och proffsigaste men heller inte det sämsta. Billebro spammar ju blocket rejält med grejer men känner mig väldigt tveksam.

Tänkt mig två mindre toppar och någon 15 eller 18" sub. Gärna utbyggbart system.

Ska användas i publokaler där runt 50 personer vistas med dj utrustning. Ej liveband
Senast redigerad av robertr81 25 september 2016, 18:51:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på altiv PA-anläggning

Inlägg av Meduza »

Om det är den "billigare" prisklassen vi pratar om så skulle jag tex välja Thomanns egna "Achat" serie framför allt billebro säljer vilken dag som helst:

Om du vill ha 12" och 15" basar så kanske dessa skulle vara lagom:

2st: https://www.thomann.de/se/the_box_pro_achat_112_ma.htm
2st: https://www.thomann.de/se/the_box_pro_a ... _sub_a.htm
Freddan78
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 augusti 2016, 22:17:44

Re: Tips på altiv PA-anläggning

Inlägg av Freddan78 »

Har ett alto-pa, bra ljud men jag har spelat sönder basarna 1 ggn...

Sen har jag två opera-toppar som jag köpte beggad, grymt ljud och grymt tåliga.
robertr81
Inlägg: 1095
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Tips på altiv PA-anläggning

Inlägg av robertr81 »

Vilka bra tips! Har faktiskt kollat lite på thomans grejer så bra att få det bekräftat. Budgeten är ca 10.000. Har kikat lite på detta om det kan va något...
https://m.thomann.de/se/the_box_cl_108_ ... 1474825552
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Tips på altiv PA-anläggning

Inlägg av PeterH »

Jag har lånat hem Behringers 18" aktiva subba plus två stycken aktiva 15" toppar för att använda i vår festlokal på ca: 200m2, dom lät riktigt bra och kunde enkelt fylla lokalen med ljud. Eventuellt skulle man kunna tänka sig 4 stycken 10-12" med något lägre volym i vardera hörn av dansgolvet, men eftersom vi också har scen kändes det bättre att ställa ljudet där och spela ut i lokalen. Priset för en 18" bas + 2 stycken 15" aktiva hamnade runt 10K

Jag lånade hem för att prova hos 4-sound och dom har inte mycket pålägg på Thomans priser...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7159
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tips på altiv PA-anläggning

Inlägg av psynoise »

Billebro hade jag hållit mig borta ifrån. Har hört en hel del konstigheter genom åren. Kom även ihåg en kompis som bilade ända från Göteborg till Stockholm för att konfrontera en försäljare. Tyvärr fortsatte försäljaren med ännu fler lurendrejerierbjudanden.

Thomann har jag handlat från under många år nu tack vare de låga priserna. Enda fallet har varit ett tyngre rackskåp som blivit skadat vid transport. Dock tog jag det inte vidare utan en hammare fick lösa problemet.

När det gäller val av PA tror jag inte du ska titta dig blind på högtalarelementens storlek. Först ska du nog fundera över i vilken form av lokaler och eller "open air" du kommer att rigga på. Där spelar lokalernas storlek roll samt vilken dynamik du vill ha från brusgolvet (buller, skrikande och pratande människor...).

Om du själv vill läsa på har jag för mig det står en hel del matnyttigt i Yamaha Reinforcement Handbook.
Aaaaaaalm
Inlägg: 151
Blev medlem: 5 maj 2010, 19:25:44
Ort: Karlstad

Re: Tips på altiv PA-anläggning

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hej!

Är du intresserad av ett 21" element i låda modell större så har jag ett över. Ca 400 liter låda.
Vart i landet bor du? Skicka ett PM vid intresse.

Mvh. Magnus
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Tips på altiv PA-anläggning

Inlägg av maDa »

Mycket på billebro är superskit, tunna spånskive kina-grejor som är överspecade flera kilowatt.

Thomann har jag handlat på. Deras "The box", men även Behringer är klart mycket prisvärda saker.
Onkelborg
Inlägg: 190
Blev medlem: 10 mars 2007, 02:32:32
Ort: Gottne
Kontakt:

Re: Tips på altiv PA-anläggning

Inlägg av Onkelborg »

Tycker också Thomann har bra grejer - som vanligt får man vad man betalar för, men det är trots allt ganska bra grejer. Undvik Billebro.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Tips på altiv PA-anläggning

Inlägg av PeterH »

Jag ska inte svära på det men jag har för mig att jag sett även Behringer hos Billebro, men jag kan ha fel... :humm: Men jag vet inte hur priserna hos Billebro i så fall ligger jämfört med Thomann...?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på altiv PA-anläggning

Inlägg av Meduza »

robertr81 skrev:Vilka bra tips! Har faktiskt kollat lite på thomans grejer så bra att få det bekräftat. Budgeten är ca 10.000. Har kikat lite på detta om det kan va något...
https://m.thomann.de/se/the_box_cl_108_ ... 1474825552
Det där systemet blir säkerligen bra!
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Tips på altiv PA-anläggning

Inlägg av becker »

Googla Billebro.... Inget jag skulle ta i med tång...

Tyskens grejer är säkert helt ok.
Lite över din budget men EV gör riktigt bra aktiva lådor. Det finns ju mycket att lyssna på Mackie, RCF, HK, etc. Har du möjlighet att låna eller hyra innan så är ju det bra.

Lite länkar till EV grejer:
https://www.thomann.de/se/ev_zlx_12p.htm
https://www.thomann.de/se/ev_elx_118p.htm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på altiv PA-anläggning

Inlägg av Meduza »

Ja går vi upp lite i prisklass så finns det massa trevliga grejor, EV gör absolut trevliga grejor, jag tycker tex att deras gamla MTL-4 är en av de skönaste "out of the box" tänken som har gjorts på en PA-sub :-)
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tips på altiv PA-anläggning

Inlägg av Gizmo »

robertr81 skrev:Vilka bra tips! Har faktiskt kollat lite på thomans grejer så bra att få det bekräftat. Budgeten är ca 10.000. Har kikat lite på detta om det kan va något...
https://www.thomann.de/se/the_box_cl_10 ... 1474825552
De där högtalarna är kanske ok. Men det är rätt stor skillnad på PA och PA, de som kostar ungefär lika kan låta väldigt olika. Så min rekommendation är nog ändå köp i butik där du kan testa, eller där du kan få byta om du vill. Jag testade runt ganska mycket innan jag köpte mitt (Wharfedale Lix Pro, numera lite gammalt men låter fortfarande fint).
En sak jag tänker på såhär i efterhand är att det är ganska skönt att köra aktiva lådor överallt, de du länkade till ovan har slutsteg och delningsfilter i sub:arna och fick jag välja så skulle jag hellre haft aktiva steg i varje högtalare.

Jag gillar Mackie, men jo, det kostar ju lite mer. Men. Man kan ju t. ex. köpa beg sub:ar och nya top:ar om man vill spara pengar, går att göra riktiga fynd på vend.se

Undvik Billebro. Jag vill inte kasta mer vatten på deras kvarn, men jag har en ganska hemsk historia på temat ljudanläggning och elsäkerhet, eller nära obefintlig elsäkerhet som nog inte publicerats än...de är ett märkligt företag.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7159
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tips på altiv PA-anläggning

Inlägg av psynoise »

Uthyrningsfirmor kan även ha försäljning. Ett säkrare val om man inte vill analysera är att hyra en anläggning. Sedan om det fungerar bra köpa en med liknande egenskaper.
Skriv svar