Bygga 3D-skrivare
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Bygga 3D-skrivare
Ovan bild så är det 650mm innerhörn/innerhörn så det runda som tangerar triangelns linjer är Ø375mm.
Hur mycket av detta går praktiskt att komma till och skriva ut?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Typ så ja, Bonehead.
När drivhjul och mothåll sitter tillsammans med drivaxeln kapslas väl krafterna så det inte riktigt händer något utanför.
Vilket torde vara anledningen att den "hängande" drivaren visad ovan kan fungera.
Men jag kan vara fel ute oxå.
När drivhjul och mothåll sitter tillsammans med drivaxeln kapslas väl krafterna så det inte riktigt händer något utanför.
Vilket torde vara anledningen att den "hängande" drivaren visad ovan kan fungera.
Men jag kan vara fel ute oxå.
Varför används stegmotorer konstant i 3d-skrivarbyggen?Bonehead skrev: Stegmotorn är cirka 50-80% av vikten på en extruder så det är en stor fördel om man slipper flytta runt den.
Jag förstår att det blir enklare med kontrollen, men borde man inte kunna få ihop en lättare (i vikt) lösning med dc-motorer t.ex?
Därför att du vill veta exakt hur långt axeln går i varje moment.
Stegmotorn går ett exakt steg. Och med gott om kraft.
Vill du ha samma kraft blir det hursomhelst vikt.
Och du har ingen egentlig kontroll på hur mycket tråd, som exempel, som har matats ut.
Och matningen av tråd ska ske tillsammans med förflyttningar. Vilka du inte heller vet vart de tar vägen.
Inte utan väldigt mycket återkoppling. Väldigt mycket.
Stegmotorn går ett exakt steg. Och med gott om kraft.
Vill du ha samma kraft blir det hursomhelst vikt.
Och du har ingen egentlig kontroll på hur mycket tråd, som exempel, som har matats ut.
Och matningen av tråd ska ske tillsammans med förflyttningar. Vilka du inte heller vet vart de tar vägen.
Inte utan väldigt mycket återkoppling. Väldigt mycket.
Man har allså inget, icke roterande, hölje som tar upp detta moment?Erik M skrev:När drivhjul och mothåll sitter tillsammans med drivaxeln kapslas väl krafterna så det inte riktigt händer något utanför.
Är det här något som är användbart?tecno skrev:Finns det nån tabell/formel som säger vad man kan få ut praktiskt på en delta konstruktion?
Se min lösning:NULL skrev:Jag beskyller/misstänker bowdenmatningen på min Kossel(delta-skrivare) för den större delen av felen under utskriften, det verkar som att längden på den spända tråden bygger trycket, och jag kan inte se nån lösning på det...Spontant, utan erfarenhet, gillar jag inte bowdenmatning.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 3#p1269833
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Kommer inte in på den länken, 'du behöver behörighet'säter skrev:Är det här något som är användbart?tecno skrev:Finns det nån tabell/formel som säger vad man kan få ut praktiskt på en delta konstruktion?
Med den kraftiga utväxling som Flex3drive använder, då blir det nog inte så mycket vridmoment som påverkar extrudern.Fortfarande lite fundersam på vridkrafter
Det vore skillnad om växellådan satt på stegmotorn.
Prova denna.tecno skrev:Kommer inte in på den länken, 'du behöver behörighet'
Där kan du leta upp länken själv.
https://groups.google.com/forum/#!topic ... H_FIgClU9k
Med den kraftiga utväxling som Flex3drive använder, då blir det nog inte så mycket vridmoment som påverkar extrudern.säter skrev:Fortfarande lite fundersam på vridkrafter
Det vore skillnad om växellådan satt på stegmotorn.[/]
Det spelar ingen roll var växellådan sitter, det är där kraften används som vridet uppstår.
På motorn sitter allt fast mot sig självt.
Någon annanstans blir det chassit som tar upp krafterna.
Jag förstår inte hur du menar.Erik M skrev:Det spelar ingen roll var växellådan sitter, det är där kraften används som vridet uppstår.
Jag trodde du menade vridmomentet som wiren utövar på extrudern?
Så att denna vill flexa om kontruktionen är lite vek.
Är du också sugen på att bygga en stor delta-skrivare?tecno skrev:Tack, det löste sig nu.